4 hónap, 3 hét, 2 nap
A román film megkoronázásához tapsolt 2007-ben egész Cannes, amikor Christian Mungiu elnyerte az Arany Pálmát 4 hónap, 3 hét, 2 nap című drámájával, és az Un Certain Regard szekcióban is román film nyert, a még a rendezvény előtt autóbalesetben elhunyt Christan Nemescu California Dreamin’ című alkotása ért révbe a párhuzamos versenyszekcióban. A példátlan siker már évek óta érett, Christi Puiu, Corneliu Porumboiu, Radu Muntean szállították a román újhullám fesztiválsikereit 2005-2006-ban, de a legnagyobb elismerésre 2007-ben került sor. A 4 hónap, 3 hét, 2 nap mindent magában foglalt, ami miatt érdemes szeretni – vagy utálni – a román filmet: nyomasztó, realista történetek, hosszú beállítások, precíz színészi játék, tökéletesen megírt forgatókönyv. A történetben pedig ezúttal egy illegális abortuszra vállalkozó fiatal lány szenvedi el a lelketlen orvos és a helyzet pszichológiai megpróbáltatásait.
Zongoralecke
Enyhe túlzással ez volt a nap, amikor az ausztrál filmkészítésre művészi értékei alapján kezdett odafigyelni a világ. Mel Gibson a Mad Max-szel, Peter Jackson a Hullajóval már tömegfilmes igényeket elégített ki, a szakmai elismerést azonban egy hölgy szerezte meg. Az 1993-as Zongoraleckében ugyan amerikai, kanadai és brit gyökerekkel bíró színészek viszik a prímet, de ízig-vérig ausztrál a történet és a hangulat is. Jane Campion – a forgatókönyvért utóbb Oscar-díjjal is jutalmazott – kimagasló teljesítménye elsősorban a remek színészvezetésben és az atmoszférateremtésben érhető tetten, s örökre emlékezetes marad Michael Nyman zenéje is. A filmben a süketnéma anya és lánya egy zongorával érkezik meg Ausztráliába, ahol először találkoznak az új férjjel-mostohaapával. Az élet azonban úgy hozza, hogy ez a kapcsolat nem lesz olyan szenvedélyes, mint amilyen egy másik helybélivel lehet.
Párizs, Texas
Wim Wenders története először helyezi rá a világtérképre a Texas állambeli Párizst. A német újhullámos rendező, aki 1984-es Arany Pálmájával a legnagyobb szakmai sikerét érte el (a Berlin felett az égért „csak” a legjobb rendezés díját kapta), egy amerikai környezetben forgatott road movie-val tartósította jelenlétét a legnagyobb rendezők között. A német film akkor már évek óta tartó sikertörténetéből Wenders nemcsak ezzel a filmmel vette ki a részét, de a Párizs, Texas a legkomplexebb és legteljesebb vállalása volt. Történetének főhőse egy férfi, aki sikertelenül menekül a múltja elől. Amikor visszatér, rég nem látott fiával elindul megkeresni még régebb óta nem látott feleségét, akire egy houstoni didi-bárban lelnek rá. Az útkeresés, identitásválság témakörét remekül feldolgozó Wenders klasszikus melodrámai stílusjegyekkel teszi még emlékezetesebbé a nagy hallgatások és nézések úti filmjét.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!