Kevés néphagyomány létezik, amely képes lenne annyi embert megmozgatni, mint a passiójáték. Budaörsön és Magyarpolányban is másfélszáz szereplő kezdett el próbálni hetekkel ezelőtt, a hétvégén pedig kész előadásokat mutatnak be a közönségnek a misztériumjátékok legismertebb, legrégebbi fajtájából, amelynek Magyarországon is megvan a maga múltja: egészen korai, 15. századi passiószövegkönyvek is fennmaradtak.
A passiójátékok fénykora a késő középkorra esett: a statiszták tömegeivel operáló, látványos, valóban színházi jellegű előadások már a városi polgárság igényeihez igazodtak. De a cél azért ugyanaz maradt: magunkba szállás, Krisztus szenvedéseinek átélése. A középkor végével némileg bealkonyult a műfajnak, amely a barokk korban ismét kedvelt lett, ekkor már inkább iskolai színjáték és népi játék formájában. A csíksomlyói ferencesek például igazi sorozatgyártást folytattak, több mint száz különböző passiószöveget írtak a 18. század folyamán, főleg a diákjaik számára. Változatosságuk mellett a székely nyelvezet korai emlékeiként is értékesek ezek a forgatókönyvek.
Németországban olyan hely is akad, ahol folyamatos a hagyomány. Oberammergauban a 17. századi pestisjárvány idején ígérték meg a falu lakói, hogy tíz évente passiójátékkal köszönik meg, ha elvonul a vész. Náluk ez azóta töretlen hagyomány, a hazai passiójátékok is a német mintát követik. Ez már csak azért is kézenfekvő, mert Budaörsnek és Magyarpolánynak is erős a német ajkú nemzetiségi kötődése. Magyarországon viszont nem beszélhetünk folyamatosságról: a budaörsi passió, amelynek korábban már a próbáját is meglátogattuk, „csak” 1933-ban indult Bató Géza tanító kezdeményezésére, az ő saját szövegkönyvével, majd évtizedekre megszakadt a németek kitelepítése, a világháború és a diktatúra idején. 1996-ban indult újra, a magyarpolányi passiót pedig most rendezik meg tizenkettedszer.
Miért éppen pünkösdkor?
Felmerül a kérdés, hogy miért pünkösdkor tartják a játékokat. Hiszen egyértelműnek tűnik, hogy Krisztus szenvedését, halálát, feltámadását és ezzel együtt teljes élettörténetét húsvétkor és a húsvéti készülődés időszakában szokás feleleveníteni. Ehhez a logikához sok kisebb magyarországi és határon túli passiójáték is alkalmazkodik. Pécsett például több év kihagyás után idén megint rendeztek passiót a Tettyén húsvétvasárnap. Egyes néprajzos elképzelések szerint „gyakorlati hagyomány” volt az, hogy bizonyos helyeken pünkösdre halasztották a passiójátékot: egyszerűen érdemes volt a húsvét üzenetének továbbgondolására használni a pünkösdöt. Mások úgy vélik, hogy az egyház választotta inkább a pünkösdöt a passiójáték időpontjául, mert a pünkösdi népszokásokban – a pünkösdi király és pünkösdi királynő választásában vagy a tűzugrásban – a pogány tavaszünnepek hagyományai éltek tovább. Ezeket próbálták meg „elkeresztényiesíteni”, így honosodtak meg például a csíksomolyói búcsú szokásai is. A passiójáték pedig megfelelt a középkori ember kétarcú, pogány elemeket sem nélkülöző vallásosságának: a karneváljellegű események iránti vonzódás erős ellentétet képezett a középkori kereszténység szigorával, e kettő között egyensúlyoztak a látványos, és valószínűleg jó hangulatú passiójátékok.
Háromból választhatunk