A fado és a film találkozik a Patio da Galében

A Fado a filmművészetben címmel nyílt kiállítás Lisszabon központjában, a Patio da Galében.

TK
2012. 06. 30. 19:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az UNESCO szellemi világörökség listájára tavaly felkerült (gyakran, de nem mindig) melankolikus fadozene a kezdetektől inspirálta a portugál filmet. A két művészet Amália Rodrigues díva karrierje jelképezte találkozását mutatja be a portugál főváros új tárlata. Kamerák, ventilátorok, reflektorok, mikrofonállványok, filmtekercsek, régi plakátok, szűrt fény – mind az 1950-es évek hangulatába viszik a látogatókat.

A fado és a hetedik művészet közötti kapcsolat a némafilm megjelenéséig nyúlik vissza. Ebben az időben a portugál filmeket fadozenészek kísérték – mondta el Tiago Baptista, a lisszaboni Portugál Filmmúzeum kurátora.

Az 1930-as évektől a film a színházakból és zenés színpadokból merített. A filmesek gyakran fadoművészek közül választották a szereplőket. Nem véletlen, hogy az 1931-ben készült első portugál hangosfilmet Maria Severának, a XIX. század első híres fado énekesnőjének szentelték.


Henri Verneuil 1955-ben készült Les Amants du Tage (A Tago szerelmesei) című filmjében a műfaj egyik legismertebb képviselőjét, a fado díváját, Amália Rodrigues énekesnőt szerepeltette.

1956-ban Ray Milland brit filmrendező filmje, a Lisbon (Lisszabon) hívja fel a figyelmet egy korabeli egzotikus dalra, a fadóra – mondta Sara Pereira, a kiállítást a filmmúzeummal közösen szervező Fado Múzeum igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.