Az UNESCO szellemi világörökség listájára tavaly felkerült (gyakran, de nem mindig) melankolikus fadozene a kezdetektől inspirálta a portugál filmet. A két művészet Amália Rodrigues díva karrierje jelképezte találkozását mutatja be a portugál főváros új tárlata. Kamerák, ventilátorok, reflektorok, mikrofonállványok, filmtekercsek, régi plakátok, szűrt fény – mind az 1950-es évek hangulatába viszik a látogatókat.
A fado és a hetedik művészet közötti kapcsolat a némafilm megjelenéséig nyúlik vissza. Ebben az időben a portugál filmeket fadozenészek kísérték – mondta el Tiago Baptista, a lisszaboni Portugál Filmmúzeum kurátora.
Az 1930-as évektől a film a színházakból és zenés színpadokból merített. A filmesek gyakran fadoművészek közül választották a szereplőket. Nem véletlen, hogy az 1931-ben készült első portugál hangosfilmet Maria Severának, a XIX. század első híres fado énekesnőjének szentelték.
Henri Verneuil 1955-ben készült Les Amants du Tage (A Tago szerelmesei) című filmjében a műfaj egyik legismertebb képviselőjét, a fado díváját, Amália Rodrigues énekesnőt szerepeltette.
1956-ban Ray Milland brit filmrendező filmje, a Lisbon (Lisszabon) hívja fel a figyelmet egy korabeli egzotikus dalra, a fadóra – mondta Sara Pereira, a kiállítást a filmmúzeummal közösen szervező Fado Múzeum igazgatója.
A fado és a film találkozik a Patio da Galében
A Fado a filmművészetben címmel nyílt kiállítás Lisszabon központjában, a Patio da Galében.
2012. 06. 30. 19:07
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!