– Mit gondolt először, amikor megkeresték, hogy filmet készítenének az életéről?
– Nagy megtiszteltetés volt számomra a felkérés. Tóth Péter Pál rendező keresett meg az ötlettel, de mielőtt igent mondtam, sokat beszélgettünk. Nem akartam elvinni a történetet a nagy magyar keserűség irányába. Nem tartom magam fogyatékosnak. A filmben is elmondom, hogy szerintem az igazi fogyaték a szeretet hiánya. Azt szerettem volna megmutatni ezzel a filmmel, hogy bármilyen helyzetbe is kerül az ember, ha van benne akarat, szív és élet, akkor fel lehet állni belőle. Amikor tizenhat éves koromban megvakultam, édesanyám azt mondta nekem: „nem az a szégyen, ha elbukunk, hanem az, ha nem tudunk felállni”.
– Nehezebb volt elfogadni a sorsát úgy, hogy látónak született?
– Aki látott és megvakult, az felfogja, hogy mit vesztett, de van elképzelése a világról. Aki sosem látott, nem tudja mihez hasonlítani a veszteségét, de a világról alkotott képe sem lehet olyan teljes. Mindezek ellenére természetesen hatalmas tragédia 16 évesen megvakulni. A filmesek is meghökkentek, amikor azt mondtam nekik, hogy mára óriási ajándékként tekintek az állapotomra: én igenis látok, látom a világot, legfeljebb nem nézem. Megtanultam másképp érzékelni a környezetemet, és nem megyek el olyan dolgok mellett, amit látóként sosem vettem észre. Ákost egyébként nagy kedvencemnek tartom, a látásom elvesztésének folyamatában nagyon sokat segítettek a versei. Normális, hogy az ember ekkor befelé fordul, ebben volt számomra nagy segítség az ő költészete. Emellett a taoizmusból merítettem, például Lao-ce munkásságából.
– Úgy tudom, ön az egyetlen vak fekete öves aikidómester a világon. Hogyan tudta elsajátítani ezt a harcmodort?
– Már nem én vagyok az egyetlen, hallottam valakiről Angliában, aki szintén fekete öves, és dan-fokozatokban már előrébb tart, mint én. Egyébként az én esetem nem olyan egyedi külföldön, mint itthon: találkoztam például egy olasz nagymesterrel, aki féllábú volt, a falábával küzdött; a japán mesterek pedig egyáltalán nincsenek megütközve a vakságomon. A fogások elsajátítása látás nélkül sokkal nehezebben ment ugyan; mindent le kellett tapogatnom, hogy tudjam, hogyan kell csinálni a gyakorlatokat. De egy idő után a mesteremnek, Verebics Antalnak is annyira természetes volt az állapotom, hogy többször meg is feledkezett róla.
– Többször elhangzik a filmben, hogy növekszik a támadást elszenvedő vak emberek száma. Tényleg így van?
– Sajnos igen. Már nincs betyárbecsület, a vak ember sem érinthetetlen többé. A vak emberek ráadásul nem tudnak személyleírást adni, így az esetek többsége felderítetlen marad.
– Ezért vállalkozott arra, hogy sorstársait is önvédelmi technikára tanítja?
– A Fehér kard több mint technikák halmaza. Hidat szerettem volna teremteni a látók és a nem látók között. A vakok többsége mostanra tart a látóktól, akik pedig nem tudnak mit kezdeni a nem látókkal. Nem tanultunk meg egymás mellett élni. A Fehér kard nemcsak technika, hanem filozófiai rendszer is. Mert az én feladatom nemcsak az, hogy megtanítsam, hogy tekerjenek le egy támadó kezet magukról, hanem hogy elhiggyék, vakságukkal nem ért véget az életük. Jelenleg sajnos nincsenek támogatóink, és még teremgondjaink is vannak.