A szombat esti, közelgő díjátadó gála mágnesként vonzza a hírességeket Moszkvába, ahol hivatalosan is véget ér a 34. Moszkvai Nemzetközi Filmfesztivál. Pénteken érkezett többek között Charlotte Rampling és Catherine Deneuve az orosz fővárosba, én pedig három napja Peter Greenawayjel reggelizek, bár a legendás brit rendezőnek tudtommal nincs hivatalos jelenése a fesztiválon. Az már kevésbé volt meglepő, amikor egy csütörtök esti koktélpartin Nyikita Mihalkov is befutott, a fesztivál igazgatójaként ez talán el is várható volt tőle – igaz, a dresszkódot sajátosan értelmezte, matrózsapkában szalutált a vendégeknek.
De nem ez volt az egyetlen furcsaság az elmúlt napokban a fesztiválon, kis híján botrányba fulladt például a mexikói versenyfilm, az Expiration date vetítése. A dráma egy eltűnt férfiről szól, akit anyja kétségbeesetten keres, s nyomozásába belekeveredik egy gyanúsan viselkedő szomszéd lány és egy, a patológián lebzselő férfi. A rendező Kenya Márquez a hagyományos bűntörténetet úgy gondolta feldobni, hogy a három választott főszereplő szemszögéből is megmutatja az eseményeket, s a kirakó kockái ezzel állnak össze a néző számára. De nem az orosz nézőéké, akik nem értették a dramaturgiát, s előbb csak szórványosan, majd mind hangosabban közbekiabáltak, s egyre intenzívebben elégedetlenkedtek. Mint kiderült, azt hitték, a gépész összekeverte a filmtekercseket, s rossz sorrendben vetítette le őket, ezért nem lineáris a történet. Reakciójuk azért volt meglepő, mert ezt a technikát számos rendező alkalmazta fősodorbeli kereskedelmi alkotásokban is, csakúgy, mint szerzői berkekben a szintén mexikói Alejandro González Iñárritutól kezdve Quentin Tarantinóig. Egy orosz kolléga viszont megnyugtatott, hogy azért ez nem hétköznapi viselkedés Moszkvában sem. Elmondása szerint egy tavalyi orosz sikerfilmnek például hasonló struktúrája volt, azok a vetítések mégis zavartalanul folytak, igaz Antonio Médeájának egy néhány évvel ezelőtti retrospektív vetítése viszont hasonlóképpen kifogott a közönségen.