Erdélyben, a Hunyad vármegyei Szentgyörgyváralján született 1912. június 30-án. Édesapja katonai pályára szánta, el is végezte a Ludovika Akadémiát, de a katonaság nem, a művészet érdekelte, az irodalom, a képzőművészet, de leginkább a film. Útja a Hunnia filmgyárba, majd Zilahy Lajos Pegazus filmvállalatához vezetett. Első rövidfilmje, a Látogatás Kisfaludy Strobl Zsigmond műtermében rögtön vihart kavart: bemutatta a művész G. B. Shaw-ról mintázott portréját, amit az Angliával hadban álló Magyarország cenzúrája kifogásolt. Szőts István végül meggyőzte a hivatalt: Shaw nem angol, hanem ír.
A második világháborúban rövid ideig Erdélyben szolgált katonaként. Szülőföldjén került kezébe Nyirő József Havasok könyve című elbeszéléskötete, amelynek történetei szolgáltak az Emberek a havason forgatókönyvének alapjául. Szellay Alice és Görbe János főszereplésével 1941-ben készült el a balladisztikus hangvételű film. Szőts István született zseninek bizonyult: bár csak egy filmes tanfolyamot végzett, alkotása „földszagú realizmusával” bombaként robbant a magyar filmművészetben. Lélegzetelállító, a történetmesélést segítő kompozíciói minden képkockában az erdélyi kultúrát, életerőt is megmutatják.
Itthon fanyalgás, Velencében diadal
Jellemző: az eredeti helyszíneken, természetes közegben forgatott remekmű szakmai körökben már a bemutató előtt fanyalgást, vitákat váltott ki. Akkoriban a propagandisztikus filmek, továbbá a műtermi környezetben sorozatban gyártott szerelmi történetek voltak irányadók, amelyek a szegény lány és gazdag fiú, gazdag lány és szegény fiú találkozásának témáját variálták unásig. (Szőts egyik irányba sem ment: a filmszerű filmet választotta, valóságos emberek valóságos megpróbáltatásait akarta bemutatni.) Az Emberek a havasont az Országos Nemzeti Filmbizottság ennek ellenére benevezte az 1942. évi Velencei Filmfesztiválra; hatalmas közönség- és kritikai siker lett. Szőts István megkapta a fesztivál művészeti fődíját, a legjobb rendezőnek járó Volpi-kupát, a születő olasz neorealizmus képviselői pedig – például Luchino Visconti és Vittorio de Sica – a mesterükként tekintettek rá.