Remekművet alkotott Nyirő novelláinak megfilmesítésével

A nyilasok és a kommunisták ki nem állhatták, az olasz neorealisták mesterüknek tartották. Szőts István filmrendező ma lenne százéves.

tgi
2012. 06. 30. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erdélyben, a Hunyad vármegyei Szentgyörgyváralján született 1912. június 30-án. Édesapja katonai pályára szánta, el is végezte a Ludovika Akadémiát, de a katonaság nem, a művészet érdekelte, az irodalom, a képzőművészet, de leginkább a film. Útja a Hunnia filmgyárba, majd Zilahy Lajos Pegazus filmvállalatához vezetett. Első rövidfilmje, a Látogatás Kisfaludy Strobl Zsigmond műtermében rögtön vihart kavart: bemutatta a művész G. B. Shaw-ról mintázott portréját, amit az Angliával hadban álló Magyarország cenzúrája kifogásolt. Szőts István végül meggyőzte a hivatalt: Shaw nem angol, hanem ír.


A második világháborúban rövid ideig Erdélyben szolgált katonaként. Szülőföldjén került kezébe Nyirő József Havasok könyve című elbeszéléskötete, amelynek történetei szolgáltak az Emberek a havason forgatókönyvének alapjául. Szellay Alice és Görbe János főszereplésével 1941-ben készült el a balladisztikus hangvételű film. Szőts István született zseninek bizonyult: bár csak egy filmes tanfolyamot végzett, alkotása „földszagú realizmusával” bombaként robbant a magyar filmművészetben. Lélegzetelállító, a történetmesélést segítő kompozíciói minden képkockában az erdélyi kultúrát, életerőt is megmutatják.

Itthon fanyalgás, Velencében diadal

Jellemző: az eredeti helyszíneken, természetes közegben forgatott remekmű szakmai körökben már a bemutató előtt fanyalgást, vitákat váltott ki. Akkoriban a propagandisztikus filmek, továbbá a műtermi környezetben sorozatban gyártott szerelmi történetek voltak irányadók, amelyek a szegény lány és gazdag fiú, gazdag lány és szegény fiú találkozásának témáját variálták unásig. (Szőts egyik irányba sem ment: a filmszerű filmet választotta, valóságos emberek valóságos megpróbáltatásait akarta bemutatni.) Az Emberek a havasont az Országos Nemzeti Filmbizottság ennek ellenére benevezte az 1942. évi Velencei Filmfesztiválra; hatalmas közönség- és kritikai siker lett. Szőts István megkapta a fesztivál művészeti fődíját, a legjobb rendezőnek járó Volpi-kupát, a születő olasz neorealizmus képviselői pedig – például Luchino Visconti és Vittorio de Sica – a mesterükként tekintettek rá.

Szőts Film néven a magyar rendező 1943-ban saját filmvállalatot alapított, Móra Ferenc Ének a búzamezőkről című regényéből írt forgatókönyvvel pályázott a Nemzeti Filmbizottságnál. A testület elutasította, helytelenítette a film egyik alapmotívumát: az orosz és a magyar paraszt kézfogását. Egyedül a Kodály Zoltán által feldolgozott székely népballadát bemutató rövidfilmjét, a Kádár Katát készíthette el.

Mikszáth Kálmán Beszterce ostroma és Herczeg Ferenc Magdaléna két élete című regényének megfilmesítése is foglalkoztatta. A Herczeg-regény forgatókönyvét az író közreműködésével írta meg, de a német megszállást után e filmeket nem tudta elkészíteni. Gárdonyi Géza Hegyen égő tűz című lírai szerelmi történetéből készült a Tűz a hegyen forgatókönyve, 1944-ben, bombázások közepette forgatta a szigligeti várban, de a nyilas hatalomátvétel után e film félbemaradt.

Kihúzta a gyufát a diktátornál

A nyilas szimpatizánsok pacifistagyanúsnak tartották, ráadásul sosem szolgálta a propagandát. Ám 1945 után Szőts István – mint egyetlen filmkészítő, aki független maradt a pártok befolyásától – újabb bélyeget kapott. (A magyar film megújításáról írt 1945-ös, máig érvényes tanulmánya, a Röpirat a magyar filmművészet ügyében visszhangtalan maradt.) Görbe János és Szellay Alice főszereplésével 1947-ben valósította meg az Ének a búzamezőkről című második – szintén zseniális, humanizmussal mélyen átitatott – játékfilmjét, amelyet Rákosi Mátyás személyesen tiltott be. Szőts túlságosan népies, klerikális, Mindszenty bíboros támogatója – ezek voltak az újabb boszorkányüldözés jelszavai. (A kommunista diktátort a búzaszentelési körmenetet bemutató képsorok készítették ki. Sajnos nem eléggé.) E filmet a magyar közönség 1979-ben láthatta először.


Szőts István csak 1956-ban forgathatott újra játékfilmet – rövidet –, addig néprajzi filmeket készíthetett. A Melyiket a kilenc közül? című, negyvenperces alkotás (Jókai Mór karácsonyi történetének gyönyörű, drámai feldolgozása) az 1957-es Velencei Filmfesztiválon ismét díjat nyert. Az alkotó – miután részt vett a forradalmi események filmezésében − saját költségén kísérte el filmjét Velencébe. Ott hozta meg nehéz szívvel a döntést: nem jön haza. (Belefáradt abba, hogy tíz évig csak kérvényeket írt, mert középszerű irigyei különböző politikai vádakkal lehetetlenítették el.)

Ausztriában telepedett le, ahol 1959-től rövidfilmeket, kulturális filmeket készített, filmrendezést tanított. A hetvenes évektől már hazajárt. Életművéért 1992-ben Kossuth-díjjal, 1994-ben a Magyar Köztársaság Középkeresztjével tüntették ki. Bécsben halt meg 1998. november 5-én. Hamvait − végakaratának megfelelően – a budapesti Farkasréti temetőben, édesanyja sírjában helyezték el.

Bár a pályája torzóban maradt, alkotásai, értékrendje, jelleme révén is a magyar filmművészet óriása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.