A könyvfilm avagy könyvtrailer műfajáról már is írtunk korábban itt. Az irodalmi végtermék – köznapibban a könyv – filmszerű ajánlóval történő reklámozása ha nem is marketinges csodafegyver, de mindenképpen segíthet átadni valami érzést-élményt a szövegekről. A Prae.hu legújabb pályázata lehetőséget kíván teremteni arra, hogy a profik és a szakmán kívülről érkező alkotók munkái szakértő zsűri előtt mérettessenek meg.
Balogh Endre, a Prae.hu főszerkesztője a könyves és a kreatív szakma viszonyának szorosabbra fűzését reméli a rendezvénytől. A Jövőnéző könyvtrailerek versenyének sajtótájékoztatóján ezt követően a zsűri tagjai is lehetőséget kaptak arra, hogy megfogalmazzák azokat a szempontokat, amelyek alapján a beérkező pályaműveket majd elbírálják.
Herendi Gábor filmrendező például azt emelte ki, hogy ma már sokféle eszközzel – így akár egy mobiltelefonnal is – lehet jó felvételeket készíteni, amelyek megvágására már egy egyszerű laptop is alkalmasnak bizonyulhat. Ezért szerinte nem a technikai tökélyt, hanem a kreativitást kell díjazni.
Divinyi Réka forgatókönyvíró, a Magyar Nemzeti Filmalap munkatársa a potenciális filmsiker szempontjából közelítette meg a kérdést. Mivel a Filmalap részéről az az elsődleges szempont, hogy filmre vihető könyveket találjanak, a könyvtrailer esetében azt tartja fontos szempontnak, hogy képes-e felkelteni az érdeklődést az adott szöveg iránt.
M. Tóth Géza animációs filmkészítő üdvözölte, hogy akár egy egészen új műfaj is születhet, ami tartósan is fennmaradhat. Megfontolandó szempontként vetette fel, hogy vajon ezek a rövidfilmek pusztán marketingeszközöknek, vagy önálló szellemi terméknek is tekinthetők.
A könyvkiadók is egyre inkább érdeklődnek az alternatív marketingmegoldások iránt, ezt jelzi, hogy a sajtótájékoztatón is több jó nevű kiadó képviseltette magát. Braun Anna, a Libri és a Helikon kiadó marketingképviseletében fontosnak tartotta kiemelni, hogy a könyvfilmek az olvasás népszerűsítésében is előremutató szerepet játszhatnak. Tegyi Tímea, a Líra csoport kiadói marketing és PR vezetője az eddig elhangzottakat a könyvtrailerek céljaként a szakma figyelmének felkeltését is megemlítette.
A Partvonal Kiadótól Kriványszky Emőke rámutatott arra, tapasztalataik alapján nem elég a könyvtrailereket, elkészíteni, hiszen ettől még nem fognak terjedni. Ahogy az sem elég, ha a filmek a youtube-on vagy a videa-n megtekinthetőek, a facebookon pedig kommunikálják ezek létezését. Így a Partvonal Kiadó számára a Jövőnéző Könyvtrailer verseny a megcélzott közeg megismerésében tud segíteni.
Pál Dániel Levente, az ELTE Eötvös Kiadó főszerkesztőjeként úgy vélte, a tanulmányok világa is lehet hasonlóan izgalmas, mint a regényeké, és reményét fejezte ki, hogy a kiadó a könyvtrailerek által talán a tanuláshoz való hozzáállást is formálni tudja.
Végül Gaborják Ádám, a József Attila Kör Irodalmi Egyesületének (JAK) elnöke fejtette ki, mennyire fontosnak tartja a JAK részéről, hogy az irodalom határainak kérdésére és a vizualitás szerepére figyelmet fordítsanak.
A pályázat kiírásáról itt olvashat bővebben.
Rendezzen könyvfilmet, és nyerjen!
A digitális világ nem csak izzasztó kihívásokat jelent, hanem az egyes könyvek reklámozásának új lehetőségeket is. A Prae.hu kulturális portál által meghirdetett Jövőnéző könyvtrailer című versenyét is az a cél hívta életre, hogy a kiadók és a kreatív szakemberek egymásra találjanak.
2012. 06. 12. 12:32
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!