Ibsen hatalmas siker

Az Avignoni Fesztiválon ugyan nem osztanak díjakat, a programból azonban egyértelműen kiemelkedik Ibsen A nép ellensége című darabjának osztatlan szakmai és közönségsikert aratott előadása, amelyet a kortárs német színház egyik legnagyobb mesterének tartott Thomas Ostermeier rendezett.

tt
2012. 07. 22. 15:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A produkciók többsége megosztotta a közönséget Európa legjelentősebb színházi találkozóján, a sztárrendezők (a díszvendég brit Simon McBurney, az olasz Romeo Castellucci, a francia Arthur Nauzyciel és Stéphane Braunschweig) előadásairól hatalmas viták alakultak ki. A mértékadó kritikusok azonban abban egyetértenek: formájában és tartalmában is jelenleg a német színház a legjobb Európában.

Thomas Ostermeier, a berlini Schaubühne színház igazgatója és társulata tizenkettedik alkalommal kapott meghívást az Avignoni Fesztivál hivatalos programjába, ahol már az ötödik Ibsen-adaptációjukat mutatták be. A gazdasági érdekek demokráciát korlátozó hatásait vizsgáló előadásukat minden este állva és ovációval ünnepli a fesztiválközönség.

A Stockmann doktor drámájáról 130 évvel ezelőtt született norvég darabot a német rendező aktualizálta: a történetet a mai korba helyezte, a főszereplőket pedig fiatalította. Az előadás egy kisvárosban játszódik, ahol a fürdőorvos a gyógyfürdő bezárását szorgalmazza, mert annak vize fertőzött. Polgármester bátyja azonban tiltakozik a terv ellen, mivel ezzel a lépéssel a város elveszítené legfőbb bevételi forrását, a vízvezetékek cseréjéhez pedig adóemelésre lenne szükség.

Az orvos összehívja a város lakóit, hogy elmondja nekik, mire jött rá. Miközben feláll a színpad közepére helyezett pulpitusra, és a mondandójába kezd, a többi színész lemegy a kivilágított nézőtérre, és onnan kezdenek vitatkozni vele. A közönség hirtelen egy valódi gyűlés részese lesz, spontán megtapsolja az orvosnak a liberális gazdaságot és annak képviselőit ostorozó szavait, akit ezért egy másik szereplő lefasisztáz, amit az orvos kikér magának. A színészek buzdítására ekkor a közönség is bekapcsolódik a beszélgetésbe, s már képtelenség eldönteni: beépített statiszták vagy pedig valódi nézők kérnek szót a mintegy tíz percig tartó politikai vitában, amelyben Németország fasiszta múltjától a fukusimai katasztrófáig számos téma előkerül.

„A politikusok ebben a darabban a demokráciáról beszélnek, de a valódi döntéseket a többség megkérdezése nélkül hozzák meg” – hangsúlyozta a rendező Avignonban. Hozzátette: „Ma az alapvető kérdés az, hogy mit lehet kezdeni ezzel az ördögi gazdasági rendszerrel, lehetséges-e igazi demokrácia a liberális kapitalizmusban” – mondta Ostermeier, aki saját megfogalmazása szerint „szociológiai színházat” csinál.

„Arra a naivitásra akartam rávilágítani, ami a baloldali értelmiségre jellemző, és amely gyakran vesztesként kerül ki a napi csatározásokból” – fejtette ki. Szerinte Ibsen ebben a darabban a gazdaság által irányított demokrácia ellen vette fel a harcot. „Ugyanakkor ez olyan területre vezet, amely nagyon közel áll a szélsőjobboldalhoz, s ezt a félresiklást valóságos tragédiának érzem. A liberális demokrácia bírálatának megvan az a veszélye, hogy átcsúszik magának a demokráciának a tagadásába.”

A gazdasági válság ihlette a német Nicolas Stemann A kereskedő szerződései – üzleti komédia című előadását is, amelyet a Nobel-díjas osztrák Elfriede Jelinek Die Kontrakte des Kaufmanns című, 2008-ban megjelent műve inspirált. „Azt gondoljuk a monetáris rendszerről, hogy racionális szisztéma, mivel számokkal dolgozik. Pedig bizalom nélkül az sem működik tovább” – vallja a rendező. Az előadás érdekessége, hogy a részvényeseket alakító színészek gyakorlatilag végig improvizálnak, a rendező „élőben”, a közönség előtt rendezi őket a színpadon.

A francia Bruno Meyssat 15 százalék című előadását az amerikai pénzügyi válság ihlette. A rendező és alkotótársai több hónapot töltöttek az Egyesült Államokban, hogy minél több hiteles információt gyűjtsenek össze közgazdászoktól és brókerektől arról, hogyan élték meg a válságot. „A pénzügyi világ túlkapásai miatti düh vezérelt. Képtelenség a rádiót hallgatni, majd utána Moliére-rel foglalkozni” – mondta a Le Monde-nak a korábban klasszikus darabokkal foglalkozó rendező, aki több száz oldalnyi gazdaságfilozófiai munkát dolgozott fel az előadáshoz. „Száraz alapanyagból dolgoztunk, de olyan vizuális megoldásokat hoztunk létre, amelyhez a politikai vezetők saját szövegeit társítottuk” – hangsúlyozta Meyssat.

A 66. Avignoni Fesztivál július 28-ig tartó hivatalos programjában 36 előadást, köztük 25 – többségében európai, emellett dél-afrikai, kolumbiai és libanoni – ősbemutatót láthatnak a színházrajongók a dél-franciaországi kisváros mintegy húsz játszóhelyén, ahová három hét alatt 130 ezer nézőt várnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.