A produkciók többsége megosztotta a közönséget Európa legjelentősebb színházi találkozóján, a sztárrendezők (a díszvendég brit Simon McBurney, az olasz Romeo Castellucci, a francia Arthur Nauzyciel és Stéphane Braunschweig) előadásairól hatalmas viták alakultak ki. A mértékadó kritikusok azonban abban egyetértenek: formájában és tartalmában is jelenleg a német színház a legjobb Európában.
Thomas Ostermeier, a berlini Schaubühne színház igazgatója és társulata tizenkettedik alkalommal kapott meghívást az Avignoni Fesztivál hivatalos programjába, ahol már az ötödik Ibsen-adaptációjukat mutatták be. A gazdasági érdekek demokráciát korlátozó hatásait vizsgáló előadásukat minden este állva és ovációval ünnepli a fesztiválközönség.
A Stockmann doktor drámájáról 130 évvel ezelőtt született norvég darabot a német rendező aktualizálta: a történetet a mai korba helyezte, a főszereplőket pedig fiatalította. Az előadás egy kisvárosban játszódik, ahol a fürdőorvos a gyógyfürdő bezárását szorgalmazza, mert annak vize fertőzött. Polgármester bátyja azonban tiltakozik a terv ellen, mivel ezzel a lépéssel a város elveszítené legfőbb bevételi forrását, a vízvezetékek cseréjéhez pedig adóemelésre lenne szükség.
Az orvos összehívja a város lakóit, hogy elmondja nekik, mire jött rá. Miközben feláll a színpad közepére helyezett pulpitusra, és a mondandójába kezd, a többi színész lemegy a kivilágított nézőtérre, és onnan kezdenek vitatkozni vele. A közönség hirtelen egy valódi gyűlés részese lesz, spontán megtapsolja az orvosnak a liberális gazdaságot és annak képviselőit ostorozó szavait, akit ezért egy másik szereplő lefasisztáz, amit az orvos kikér magának. A színészek buzdítására ekkor a közönség is bekapcsolódik a beszélgetésbe, s már képtelenség eldönteni: beépített statiszták vagy pedig valódi nézők kérnek szót a mintegy tíz percig tartó politikai vitában, amelyben Németország fasiszta múltjától a fukusimai katasztrófáig számos téma előkerül.
„A politikusok ebben a darabban a demokráciáról beszélnek, de a valódi döntéseket a többség megkérdezése nélkül hozzák meg” – hangsúlyozta a rendező Avignonban. Hozzátette: „Ma az alapvető kérdés az, hogy mit lehet kezdeni ezzel az ördögi gazdasági rendszerrel, lehetséges-e igazi demokrácia a liberális kapitalizmusban” – mondta Ostermeier, aki saját megfogalmazása szerint „szociológiai színházat” csinál.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!