Sztálin ledöntött szobrával búcsúznak

Sztálin 1956 októberében ledöntött budapesti szobrának fotójával búcsúzott el honlapján a Chumbawamba.

Grund
2012. 07. 10. 13:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Úgy érezzük, elérkeztünk egy ponthoz, ahol zenekarként már nem tudunk igaziak lenni, sem a dalszerzésben, sem a stúdiózásban, sem a turnézásban. Mi mindig legalább annyira az ideákról szóltunk, mint a zenéről, óvakodtunk a napi rutintól és az ismétléstől” – tette közzé honlapján a formáció, amely ősszel még fellép néhányszor, de aztán végleg vége. Múltidézésképpen egyik leghíresebb számuk, az I Get Knocked Down:

Az 1982-ben az észak-angliai Leedsben alakult anarchista csoport senkit és semmit nem kímélő szövegeivel, valamint kellemesen dallamos zenéjével vált világszerte ismertté. A zenekar rendszeresen fellépett Magyarországon, és többször koncertezett a Sziget fesztiválon, először 1997-ben. Utoljára 2008-ban az A38 hajón játszott Budapesten. A három évtized alatt változó összetételű csapatban mindenki egyenlő volt, az alapítók közül Lou Watts (vokál, gitár) és Boff Whalley (vokál, gitár) tartott ki végig a csapatban. Rajtuk kívül hosszú ideig a banda arcának számított Alice Nutter (vokál, ütőhangszerek) és Danbert Nobacon (vokál, billentyűsök).

1986-ban egy kis független kiadónál (Agit Prop) jelent meg első, a pop- és a folkzenét ötvöző albumuk, nem mindennapi címmel: Pictures of Starving Children Sell Records, amely szabad fordításban annyit jelent: az éhező gyerekek fotói fellendítik a lemezeladást. A dalok gyilkos gúnnyal vették célba a zeneipar működését, az éhező afrikai gyermekek megsegítésére összejött álszent sztárzenészeket és a segélykoncerteket, amelyek után a pénzek eltűntek.


A thatcherista brit konzervatívoknak különösen a bögyében volt a Chumbawamba. A siker jó ideig el is kerülte őket, a közszolgálati és kereskedelmi rádióadók nem nagyon játszották számaikat, pedig jobbnál jobb albumok jelentek meg: a tradicionális brit lázadó dalokat a XIV. századtól sorba állító English Rebel Songs 1989-ben, a Slap!, amelyen az 1956-os magyar forradalomnak emléket állító That’s How Grateful We Are is található, 1990-ben. Az Anarchy megjelenéséig, azaz 1994-ig azonban a nagyközönség számára szinte ismeretlenek maradtak, ez a lemez viszont nagyot ütött: az antifasiszta Enough is Enough, az intoleranciát pellengérre állító Homophobia vagy a Give the Anarchist a Cigarette a független listák felső régióiba kúszott fel.

Utóbbival magyarázható, hogy az EMI multikiadó lecsapott a Chumbawambára, és 1997-ben kiadta a Tubthumper című lemezt, amely már milliós eladásokat produkált. Sok rajongó persze nehezen viselte az „árulást”, de a teljes képhez azért hozzátartozik, hogy a csapat a nagy népszerűséget is anarchista üzenetei célba juttatására használta – néhány év után az EMI is rájött erre, és kirúgta őket, ezt követően ismét független kiadókkal dolgoztak. Összesen tizenöt stúdióalbumot készítettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.