A második világháború után a németektől visszaszerzett műtárgynak 1947-ben veszett nyoma, amikor a wroclawi érsekségi múzeum által a kép felújításával megbízott német származású pap visszacsempészte azt Berlinbe. A lopásra csak az 1960-as évek elején derült fény, amikor újra renoválni kellett a festményt: egy szakértő azonnal felismerte, hogy az eredeti alkotás helyett egy gyenge minőségű másolatot kapott kézhez – olvasható a Gazeta Wyborcza című napilap hétvégi kiadásában.
Madonna jegenyefenyőkkel, avagy a Wroclawi Madonna
Fotó: Lengyelország külügyminisztériuma
A Wroclawi Madonnaként is ismert festményt 1970 után német aukciósházak több alkalommal felajánlották német múzeumoknak: azok felkutatták a festmény eredetét, így nem vették meg azt, de a hatóságokat sem értesítették az elrabolt műkincsek listáján szereplő tárgy hollétéről. A képnek ezek után nyoma veszett és csak idén bukkant fel újra, amikor egy svájci ügyvéd felkérte a wroclawiakat a festmény dokumentációjának bemutatására. Ekkor derült ki, hogy a műkincset egy Svájcban élő műgyűjtő a helyi egyháznak ajándékozta. Az egyházfők azonban úgy döntöttek, hogy visszaadják eredeti tulajdonosának, azaz a wroclawi székesegyháznak.
Idősebb Lucas Cranach (1472–1553) német festő, az észak-európai reneszánsz egyik legkiemelkedőbb alakja 1510-ben festette a képet Thurzó János (1454–1520) boroszlói (Wroclaw) püspök megbízásából. A műkincset a XIX. században a helyi székesegyház kincstárába helyezték át, ahonnan 1943-ban a náci hatóságok vidékre evakuálták.
A festményen egy rendkívüli szépségű Madonna tartja a kisdedet, amelynek kezében egy szőlőfürt van. A rendkívüli precizitással ábrázolt háttérben egy vár és hatalmas jegenyefenyők láthatók. Óvatos becslések szerint a kép több millió dollárt ér.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!