Angolul gitározott, magyarul halt meg

Megrekedt zenészsorsok, félrecsúszott karrierek, disszidálás, alkoholizmus. Vajon miért verte a balsors a hazai élet legtehetségesebb gitárosai

Tresó T. Tibor
2012. 09. 30. 11:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tehetséges, jobb sorsra érdemes zenészre emlékeznek a Pecsa Music Hallban az egykori zenésztársak, barátok, és rajongók. Voltak, akik disszidensként vesztették életüket, mást a szakmai mellőzöttség vitt az alkoholizmuson keresztül a halálba. A tehetség nem feltétlen azonos a sikerrel, de vajon okolható-e a tragédiákért az akkori politikai rendszer, vagy a zenei szakma? Próbáltak segíteni ezeken az embereken, vagy csak mindenki a saját pecsenyéjét sütögetve élte életét, miközben a hanglemezgyár főnökei nem engedték érvényesülni őket?

A magyar Hendrix


Radics Béla a magyar gitárkirály 30 éve hunyt el. Angyalföld munkásnegyedből a tehetségéből adódóan indult el az ismertség felé. A szocialista rendszer kulturális pozícióban lévő vezetői viszont összezártak a magyar Hendrixként is emlegetett gitáros előtt. Sem rádió, sem televízió, sem lemezkiadás. Hiába a zseniális tudás, karizma, a hetvenes években, a várt országos ismertségnek lőttek. Sokak véleménye szerint ez a kilátástalanság indította el végleg Radicsot az alkoholizmus útján, aminek a vége 1982-ben a Megyeri úti temető lett.  Életére jellemző volt, hogy amíg más – a hatalomhoz közel álló művészek – gond nélkül jutottak lemezhez és nyilvánossághoz, addig a gitárkirály erősítőjét – ahogyan később a síremlékét is – barátok és rajongók adták össze.


Emlékét a fennmaradó felvételek (ilyen az A zöld a bíbor és a fekete című P. Boksz-sláger is) mellett a Tűzkerék XT, a Radics Béla emléktársaság, és egy hét évvel ezelőtt avatott szobor őrzi. Az idén nyáron Csepel díszpolgárává választott gitárosról a kort kutató szakértő újságíró, Bálint Csaba írt könyvet Radics Béla a beatkorszakban címmel.


„Angolul gitározott, magyarul halt meg”

Bencsik Sándorról a P. Mobil, és a P. Box zeneszerző gitárosáról Debrecenben neveztek el utcát. A gitáros, akinek az ún. „csöves rock” hangzását, és legnagyobb slágereit köszönheti a hazai rockzene, amit tribute zenekarok, és az akkori zenésztársaik is játszanak a mai napig. A rendszerváltás előtti Erdős-éra családjával külföldre kergette a tehetséges gitárost, aki – elkeseredésében, mások szerint nem önszántából – lett öngyilkos egy ausztriai menekülttáborban 1987-ben. Vajon, ha bírta volna még a parkolópályát a rendszerváltásig, ma ő is befutott zenészként élne? Sosem tudjuk meg. „Angolul gitározott, magyarul halt meg” – mondta róla a P. Mobil-főnök Schuster Lóránt.

Emlékőrzés

Meglehetősen furcsán áll a magyar közélet elhunyt nagyjainkhoz. Bár a szakma, a kortársak és a rajongók még emlékeznek, emléklemezek, koncertek, könyv, és speciális honlapok őrzik emléküket, a rendszerváltás óta megannyi lehetőség adódott volna egy magyar „hírességek csarnoka” elindításának. Rockmúzeumot az elmúlt években próbáltak már gründolni páran, de az elhatározásból a mai napig nem lett semmi. Bár a Vörösmarty téri Hard Rock Caféban láthatunk nemzetközi ereklyéket, a magyar könnyűzene – múltját és jelenét ismerve – is megérdemelne egy állandó popkulturális tárlatot, évente bővülő, speciális időszakos kiállításokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.