− Szerepeit tekintve az elmúlt évadja meglehetősen „intrikus” volt, például az ős-Bánk bán előadásán Biberachként mószerolt, a Simon Boccanegra Paolo Albianijaként még sötétebb figurát alakított. Meglepetésként érte, hogy a szeptember 17-ei évadnyitó társulati ülésen kitüntették?
− Óriási élmény volt! Három éve vagyok az Operánál, 2009-ban diplomáztam a Zeneakadémián, kettő évig ösztöndíjas voltam, eztán léptem a pálya nagyon rögös, de gyönyörű szép útjára, mint szabadúszó. Nem állnak már mögöttem a zeneakadémiai tanárok, magamra vagyok utalva. A múlt hétfő volt az első alkalom, amikor az egész társulat előtt kimehettem a színpadra, és átvehettem ezt a megtisztelő díjat. Ennek az elismerésnek nagyon örülök, legalább annyira fontos, mint tavaly a Junior Prima Díj, sőt, még egy kicsit édesebb is, hiszen a háztól kaptam.
− Mennyi idő, erő, mekkora szív kell a sikerhez?
− Ehhez a pályához nagy szorgalom kell, nagyon sokat kell gyakorolni, napi 8-9 órát. Egy pici kis faluból, Perkupáról jöttem, tizennyolc éves koromig nem tanultam zenét, nem találkoztam zenével. Református lelkésznek készültem, az volt az álmom, hogy pap leszek. Tizennyolc évesen találkoztam először klaviatúrával, akkordokkal, összhangzattannal, szolfézzsal, ami egy átlagember életében először ijesztő, félelmetes, nem gondoltam, hogy van arra bármiféle esély, hogy ezt a tizennyolc éves lemaradást behozhatom. Mikor a Zeneakadémiára felvételiztem, 138-139 jelentkezőből 8 embert vettek fel, a versenytársak olyanok voltak, akik már az anyjuk hasában is a csellót húzták, kisgyerekként már hangképzésen vettek részt. És akkor jöttem én Perkupáról, kiálltam, és hoztam azt, amit onnan hozhattam. Az eltökéltséget, a vágyat, hogy megmutassam, mit tudok. És a hitet, ami nekem nagyon-nagyon sokat segít ezen a pályán. Szándékkal, szándék nélkül is nagyon sok nehézség, akadály kerül az ember elé, amit meg kell ugrani, le kell győzni. Nemrég beszélgettem Budai Lívia művésznővel, akivel nagyon jóban vagyunk. Volt szerencsém vele énekelni az ős-Bánkban. Ő volt Gertrúd, én Biberach. A művésznő mondta: hihetetlen ez a pálya, hiszen már maga mögött tudhat egy fantasztikus világkarriert, de még most is tanul újat, hiszen biztosan nem arra kérik fel, ami benne van abban az 50-60 szerepben, amit tud, hanem a 61-ikre.
A Jóistentől kaptam talentumot, amivel szeretnék jól sáfárkodni. Amikor tavaly a Cosí fan tutte Guglielmójára készültem, egy hónapom volt a szerep megtanulására − a nulláról az előadásig. Voltak pánikszerű pillanatok, amikor azt éreztem, hogy ez nem fog sikerülni. De sikerült, márpedig azért, mert tényleg bejöttem reggel 8-ra az operaházba, akár ide, a 218-as szobába, és órákon keresztül egyedül, este 10-ig bent voltam. Tartottam két pici szünetet, és ütöttem a zongorán billentyűt. Tanultam a szerepet, és csak tanultam, tanultam.
− Aszkéta életet kíván meg az operaéneklés?
− Nem feltétlenül. Sólyom Nagy Sándor mesterem mondta: Csabikám! Haljál meg mindig a színpadon, ha kell a szerepért, de amikor élni kell tudni, akkor éljél rendesen. Én is szeretem a bort, a barátnőmet, ki csodás ember, úgyhogy az életnek ez a része is rendben van, de amikor munkáról van szó, akkor nincs kegyelem, nagyon oda kell tennie magát az embernek. Perkupáról jöttem, engem senki nem ajánlott, nem nyomott be sehová, amit elértem, a Jóistennek és magamnak köszönhetem, annak, hogy én ezt a pályát szívvel-lélekkel akarom. Természetesen a tanáraimnak is rengeteget köszönhetek: Sólyom Nagy Sándornak, Pogány Imolának, Oberfrank Péternek, Medveczky Ádámnak, Pál Tamásnak, Kovalik Balázsnak, akiktől a legtöbbet tanultam, és a mostani mesteremnek, Miller Lajosnak. Vezetnek, tanácsokat adnak, ellátnak ezzel-azzal.