Pieter Bruegel (korábban Breughel) igazából nyugodtan tekinthető a „mi festőnknek” annak ellenére, hogy 1525 körül a mai Bréda környékén látta meg a napvilágot. Bár Bruegel holland festő volt, igazából nem annyira saját hazájában vált híressé, és életében nem is elsősorban festőként, hanem nyomdászként, metszőként (drukken) volt híres. Képeket, szövegeket egyaránt nyomtattak műhelyében, amiben fia, testvére, rokonsága egyaránt dolgozott. A Bruegel név tehát korántsem egy művészt, az idősebb Pietert takarja, sokkal inkább tekinthető a korai modern grafika egyik első „brand”-jének. Bruegel a maga korában jól menő „iparos” volt Brüsszelben, ami Habsburg Németalföld székhelyeként annak a birodalomnak képezte részét, amelynek mi is. Idősebb Pieter, a „paraszt Bruegel” festményeit hobbiból készítette, s csak jóval halála után fedezték fel a Habsburg uralkodók, hogy a birodalom központjában összegyűjtve ma Bécs és Budapest között elosztva legyen megtekinthető az életmű.
Pieter Bruegel kora átmeneti kor volt. A németalföldi kora reneszánsz után, majd 100 évvel az új kor első hírnökeinek számító van Eyck testvérpár után született, de még a „holland festészet aranykora” előtt, 1569-ben meghalt, nem élte meg azt a korszakot, ami révén a térség mai nimbuszát elnyerte. Ez az időszak a manierizmus kora, a „már nem, még nem” időszaka. Németalföldön különösen forrongó évszázad: vallásháborúk, s végül a nemzetszakadás traumája kísérte Bruegel életét, amely tragikusan korán, 44 évesen ért véget. A déli Németalföld művészetének nagy mestere, Rubens is majd 10 évvel halála után született meg csupán, így amikor a Szépművészeti Múzeum azt választotta, hogy bemutatja nekünk ezt az időszakot, eleve nagy fába vágta a fejszéjét.
A médium, a közvetítő a metszetek világa lesz, olyan metszeteké, melyekből – mint említettük – a Szépművészeti Múzeum és a bécsi múzeumok gyűjteményei rendelkeznek az egyik legteljesebb anyaggal. A budapesti, már önmagában is impozáns anyag a kiállítás során pár darabbal (főleg sorozatok hiányzó elemeinek pótlása révén) a bécsi Albertina könyvtárából egészült ki. A kurátorokat ezúttal sokkal inkább a művészeti zsánerek alakulása, az ikonográfia kérdései izgatták. A budapesti gyűjtemény tájábrázolásaira alapozva (Pieter Stevens, Paulus van Vianen, Frederick van Valckenborch sorozatai, a Budapesti vázlatkönyv mestere, Anton Mirou, Hans Bol, Jacques Savery, Jan Bruegel és Abraham Bloemart) mutatják be a kort elsősorban a kisgrafika műfajában.