– Az üres hivalkodás, a mulatság, az élet cifraságai szétpattanó buborékok, ám van más, mélyebb és valódibb boldogság is – olvashatjuk Csiky Gergely színművében. Bár a darab először 1884-ben került színpadra, ma is aktuális: a kapzsiság és a hedonizmus kéz a kézben jár, s gyakran a szakadékig kíséri rabjait. Idealista értelmezése ez az előadásnak, vagy lehet más olvasata is?
– Amikor kiválasztottam a színművet, pontosan ezt a mondanivalót láttam meg benne: a Buborékok ízig-vérig mai történet, mai jellemekkel, figurákkal. Ám olyan nyelvezeten íródott, amelyet kissé le kellett porolni. Ezért kértem fel az előadás megrendezésére Mohácsi Jánost, aki a mához tudja közelíteni az ilyen darabokat is. A színészek nagyon szeretik az előadást, pedig hatalmas koncentrációt igényel. Szeretik azért is, mert a Mohácsi-testvérek próbamódszere következtében mindegyikük alkotótársnak érezhette magát a próba alatt. A kecskeméti nézők revelációként élték meg a Buborékokat, először találkoztak ezzel a felfogással, azonnal megszerették. Értő közönség a miénk, és értékeli a színházvezetés szándékát: évről évre olyan rendezőket hívunk meg, akik nem csak levezényelnek egy-egy előadást, szeretnének azzal valamit megfogalmazni, ami lehet súlyos és könnyed egyaránt, de érvényes gondolat legyen.
– Kecskemétre szívesen járnak a rendezők is, a város határán belül senki sem szekértáborozik.
– A színházban a művészetről kell beszélni, nem arról, ki hová teszi bármikor is az ikszet. Honpolgárként igenis fontos nekem, milyen értékrendet képviselek, hogyan élem az életet, nevelem a gyerekeket, vagy látom az ország jövőjét, ám a színházban legfeljebb a zsöllyében lehet jobb és bal oldal. Igazgatóként a szakmai színvonalért vagyok felelős, nem másért.
„Honpolgárként igenis fontos nekem, milyen értékrendet képviselek, hogyan élem az életet, nevelem a gyerekeket.”
– Nem a művészek politikai szimpátiájára gondoltam, inkább arra, időnként egy-egy művészi felfogás kizárólagosságot követelve magának minden más szemléletet érvényteleníteni akar.
– Kicsi a szakmánk, egy nagyvállalat üzemegységnyi létszáma, mintegy háromezer ember. Ha beszélünk az írástudók felelősségéről, akkor beszélnünk kell színházcsinálók felelősségéről is: ez a háromezer ember egy olyan jelentős szegmensét határozza meg a kultúrának, ami a színházi jelenen túlra is terjed, mert hiszen a gyerekeket is elhozzák a színházba, és ők lesznek vagy nem lesznek később a színházszerető közönség. A színházban mindenféle pártoskodásnak meg kell szűnnie: amikor egy ország nehéz helyzetben van, miért volna könnyebb helyzetben a kultúrája? Ha nem tud összefogni ez a kis csapat, ha nem tudja a nagyobb kérdésekben egymást támogatva, erősítve vezetni a kulturális életet, akkor nagyon nagy baj van. De az sem eltagadható, a színházi életben egy nagy – generációs, szemléletbeli – váltás is zajlik, ami nehézségekkel, frusztrációkkal jár.