Film készült a szcientológiai egyházról

Film készült a szcientológiai egyházról, tehetségkutatást folytat a YouTube, itt az első szaúd-arábiai játékfilm. Helyzetjelentés a velencei filmfesztiválról.

Grund
2012. 09. 03. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sztárfilmek és sztárfilmesek gondoláznak be Velencébe, de eddig senkinek sem sikerült igazán meggyőző teljesítménnyel előrukkolnia. Az elmúlt napok inkább a különlegességekről szóltak a világ legrégebbi filmfesztiválján. Berlin és Montreal után Velencében is életműdíjjal tüntették ki Francesco Rosit, aki korábban nyert Arany Pálmát Cannes-ban, Ezüst Medvét Berlinben és 1963-ban Kezek a város felett címmel Arany Oroszlánt is a most őt ünneplő Velencében. A díjátadás után levetítették a rendező A Mattei-ügy című alkotását, amelynek a felújított kópiája Velencére készült el. A novemberben 90 éves Rosit a szakma a szociálisan érzékeny olasz filmkészítés megújítójaként és szimbólumaként tartja számon és ünnepelte pénteken.


Nem volt egyértelmű az ünneplés Terrence Malick filmjének bemutatója, a vasárnap bemutatott To the Wonder után. Malick szerelmes filmjében nem voltak dialógusok, s a kísérletezés erősen megosztotta a közönséget. A nyilvánosságot szokás szerint kerülte a rendező, s a főszereplő világsztárok sem vonultak végig a vörös szőnyegen, egyedül az ukrán származású színésznő, Olga Kurylenko képviselte a produkciót. A Hollywood Reporter kritikusa fanyalgott, a Variety imádta a mozit, a Screen ítésze pedig még abban sem volt biztos, hogyan értelmezze a látottakat. Abban viszont a többség egyetért, hogy Malick üres kézzel fog távozni Velencéből.


Nem egyértelmű Paul Thomas Anderson The Master című drámájának sikere sem, bár abban nincs vita, hogy a színészi alakítások díjakért kiáltanak. Ahogy a rendező a vetítést követő sajtótájékoztatón elmondta, bár a filmben nyíltan nem kerül említésre a szcientológiai egyház, az inspirációt egyértelműen L. Ron Hubbard gyülekezete adta, Hubbardot pedig a filmben Philip Seymour Hoffman alakítja, túlvilági teljesítménnyel. A kritikusok egy része mégis hiányolja a filmi kreativitást, hozzátéve, hogy a The Master ennek ellenére a fesztiválszezon egyik kedvence lehet. Hoffmannak például jó esélye lehet második Oscar-díjának elnyerésére.


Hétfőn délután a versenyprogramban Takeshi Kitano alkotását, az Outrage Beyondot vetítik. A zeniten mára túljutó japán rendező nagyjából a 2003-as A szamuráj óta keresi rendezőként régi énjét, legalábbis ami a líraibb, szimbolikusabb darabokat jelenti. A mostani versenyfilmje is yakuzamozi, amely 2010-es Emésztő harag című alkotásának folytatása. A főszerep mellett a rendezést és forgatókönyvírást is magára vállalta a sokoldalú távol-keleti művész.

Sokoldalúnak nevezhetjük a dél-koreai Kim Ki-Dukot is, akinek a visszatérését mindenki lélegzetvisszafojtva várja. A szakmai, majd morális válságba eső, ünnepelt szerzői filmes tavaly tért vissza egy dokumentarista naplófilmmel, és bár az Arirang Cannes-ban az Un Certain Regard szekcióban szerepelt és nyert, klasszikus értelemben vett játékfilmnek nem nevezhető. A mostani Pieta így sokkal inkább a visszatérés darabja, amelyet kedden vetítenek a velencei fesztiválon.

A spanyol David Victori is nyerhet még Arany Oroszlánt, legalábbis ha a fiatalember jó érzékkel meglovagolja az őt ért váratlan sikert. Az internet elismerése jeleként vasárnap első alkalommal ítélték oda a Your Film Festival-díjat Velencében, amit a 29 éves katalán fiatalember nyert. A versenyt a YouTube videomegosztó portál hirdette meg új tehetségek felfedezése céljából, s a felhívásra 15 ezer rövidfilmnevezés érkezett. Az elődöntőbe 50 kisfilm, a döntőbe 10 rövidfilm került, közülük a Ridley Scott amerikai rendezőt és Michael Fassbender színészt is felvonultató zsűri választotta ki a nyertest, aki a sztárok kézfogása mellett 500 ezer dollárt kap következő filmjéhez, amelynek Scott és Fassbender lesz a producere. Bónuszként pedig a döntőbe bejutott 10 versenyzőt az Emirates légitársaság szállította Velencébe Dubajból, ahol gazdag programot szerveztek nekik.

Bemutattak egy másik filmet is Velencében, amelynek már pusztán a létét elismerés illeti: a Lidón mutatják be a vallási szigoráról ismert Szaúd-Arábiában valaha forgatott első nagyjátékfilmet, amely német producer közreműködésével készült, és egy olyan lányról szól, aki a merev társadalmi szabályok ellenére a saját útját akarja járni. A Wadjda producere, Gerhard Meixner a bemutató után a film elkészítésének nehézségei között említette, hogy Szaúd-Arábiában férfiak és nők nem dolgozhatnak együtt, és a nőknek egyáltalán nem is tanácsos dolgozniuk. „Mindez persze még nehezebb, ha egy nő – Haifa al-Manszúr – a rendező, aki a forgatáson nagy kedvvel parancsolgat a színészeknek és ad utasításokat arról, hogy mi lenne a jó” – fejtegette a producer.

Különösen akkor kellett figyelniük, amikor a zárt helyiségeket elhagyva az utcán forgattak. A rendezőt épp ezért legtöbbször egy buszba ültették, amikor nyílt terepen dolgozott a stáb. Al-Manszúr bent ülve két monitoron látta, mit vesznek fel a kamerák, azonban így nem tudott utasításokat adni, ezért rendre „kipattant” a buszból és beszélt a színészekkel – mondta el Meixner, hozzátéve, hogy azért viszonylag problémamentesen meg tudták oldani a forgatást. A rendezőnőnek sem akadtak eddig gondjai, de a film még nem kapott nagy hírverést Szaúd-Arábiában.


Gerhard Meixner elmesélte, hogy irodáját Haifa al-Manszúr kereste meg e-mailen, hogy támogatná-e filmjét. A producer és társa, Roman Paul elégedett volt a sztorival. „Szép történet egy olyan helyről, amelyet csak kevesen ismernek. Minden, amit az emberek Szaúd-Arábiáról tudnak, az annyi, hogy arrafelé nagy a forróság, sok a homok és az olaj. Érdekesnek találtuk, hogy vessünk egy pillantást a fátylak mögé, és megnézzük, milyenek igazából arrafelé az emberek, hogyan élnek” – idézte fel.

Volt egy film, amelynek már nem kellett bizonyítania, igaz, elkészültekor teljes elutasításban részesült. A hétvégén mutatták be Michael Cimino amerikai rendező A mennyország kapuja című filmjének digitálisan felújított változatát, amely 32 éve Hollywood történetének egyik legnagyobb bukását hozta, tönkretéve az őt gyártó stúdiót is. Cimino az öt Oscar-díjjal jutalmazott Szarvasvadász után forgatta le A mennyország kapuját, ami akkorát bukott, hogy nemcsak a kritika szedte ízekre a filmet, de a mozik is kidobták alig egy hét elteltével, a United Artistsot pedig semmi nem menthette meg a csődtől.

Az eredetileg négyórás filmet Cimino megvágta, de nem történt érdemi változás a fogadtatást illetően. „Az első reakcióm az volt: nem akarom még egyszer megnézni A mennyország kapuját. Harminchárom év alatt elegendő elutasításban volt részem" – mondta Cimino, és bevallotta, hogy az első vetítés óta nem látta moziban a filmjét. „Az akkoriban még nem létező digitális technika segítségével változtatni tudtam, többek között a színeken. A digitális berendezésen át nézve olyan volt, mint egy új film" – tette hozzá a rendező, aki a látványos bukás után évekig visszavonultan élt. Cimino, aki csütörtökön vette át a filmfesztivál Mostra Persol-díját, tiszteletét fejezte ki Joann Carelli producernek, aki szintén jelen volt a teremben, mondván, hogy „nélküle nem jött volna létre a film”. A digitálisan felújított kópiájú film 216 perces, és a szegény európai bevándorlók és gazdag állattartók konfliktusát mutatja be a XIX. századi Wyoming szövetségi államban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.