Ideje újra megtanulnunk lassítani?

A Design Hét fő témája az idén az úgynevezett „slow design”, avagy a lassúság művészetének népszerűsítése lesz.

Szilágyi Bundi András
2012. 09. 28. 16:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei Design Hét – már hónapok óta a sajtóban is tárgyalt – témája az úgynevezett „slow design”, „slow life” népszerűsítése. A ma menősége az, ha a csilivili táska helyett vesszőből font szatyorral megyünk a pláza helyett a piacra, menő, ha a gyári konzerv megvétele helyett magunk főzünk be, és kifejezetten trendi, ha a nagyi elhordott otthonkáját felszabva, a varrógép mellé ülve csináljuk magunknak a „street fashion"-t.



Ha közelebbről nézzük a slow mozgalom elveit, gondolatait, valójában rájövünk, hogy a 100 évvel ezelőtti Közép-Európa lehet akár minta a ma nyugati, városi fiatalságának, dizájnelméleti szakembereinek, hiszen mi ez, ha nem egy olyan polgárság képe, amelyet a múlt században a „magyar iparművészet” gondolatának megfogalmazásakor felfestettek? Decens, helyi közösségek, jól nevelt polgárok, akik igazából mindent helyben oldanak meg, helyi termékeket vásárolnak, helyi vállalkozásokat támogatnak, a helyi piacra járnak, illetve maguknak termelnek. Nem véletlen, hogy az első olyan magyar város, amelyik elnyerte a Slow City nemzetközi címét, éppen az, amelyikről alig száz éve Móricz Zsigmond mintázta állítólag a maga Zsarátnokát Rokonok című művéhez: Hódmezővásárhely.

Az idei Design Hét vendége, Finnország maga a megtestesült lassúság. A finneknél lassabb vendéget alig kívánhatott volna a rendezőbrigád, ám azért ne gondoljuk, hogy ez a dizájn fogyasztói, életviteli mozgalom holmi bájos nosztalgiázás vagy múltba merengő retrográd dolog. A slow mozgalom ugyanis, ha úgy tetszik, a high és low-tech házasságát, a gyors, modern, kényelmes és lendületes élet, valamint a környezetére odafigyelő, közösségi tudattal rendelkező polgári attitűd szintézisét kívánja megteremteni. Európa a 2010-es években gyakorlatilag slow-lázban ég. Érdekes sajátság, hogy a lassúság kultúrájának eszköze épp maga az internet: az emberek recepteket, tippeket, mintákat tudnak cserélni, technikákat, „tutorial videókat” osztanak meg, hogyan fonjunk táskát, hogyan varrjuk át ruháinkat és hasonlókat. Az idei fővendég ideiglenes vendéglőt fog felállítani a rendezvény részeként, melyben nem csupán a finn gasztronómiát élvezhetjük, hanem az utolsó kiskanálig minden a helyi művészek, designerek, cégek terméke, melyben elsődleges szempont a helyi alapanyagok felhasználása.

Természetesen az egész mozgalom lényege, hogy az ember meg tudjon oldani minél több dolgot a közvetlen környezetében. Beleértve ebbe a fogyasztáshoz, élethez kapcsolódó dolgok többségét az élelmiszerek eltételétől és feldolgozásától, horribile dictu megtermelésétől a nyaralás során felfedezett értékek és kikapcsolódás lehető legközelebb történő megoldásáig.

Az immáron 5-6 éve folyó szervezkedés eredményei igencsak rózsásak: közösségi munkával felújított egykori strandok, kitisztított horgásztavak, bicikliutak, termelői piacok, bioélelmiszer-termelők, házilekvár- és befőttkészítők örülhetnek a mozgalom sikerének. A slow travel gondolata szerint nem az a menő, ha távolra utazva örökítjük meg a nyaralási képeket, és a plázában veszünk márkás, tartósítószerrel tömött élelmiszereket, hanem ha otthon maradunk. A „stay-at-home-mom” újra ideál: a háziasszony valóban legyen a szó klasszikus értelmében háziasszony, hiszen azért a nap továbbra is 24 órából áll: ha valaki maga varrja a ruháját, maga termeli a kiskertben a zöldségeit, és saját maga készíti befőttjeit télre, ki lehet számolni – pláne gyermeknevelés mellett – mennyi ideje maradhat ezek után. Az úgynevezett Fiskars village pedig – ami szintén a Design Hét részeként valósul majd meg Budapesten – egy olyan projekt, mely mutatja a lassúság lehetőségeit egy multinacionális vállalat kontextusában is.


Nem kell „kicsinek” lenni ugyanis ahhoz, hogy egy vállalat részt vehessen a slow irányelvek teljesítésében. A kulcs valahol ott rejtőzik, hogy mennyire érzi egy cég felelősnek magát a gyökereiért, a helyért, ahol működik, és az emberekért: kiket és milyen elvek mentén foglalkoztat. Persze szkepszisünk, amit pár héttel ezelőtt megfogalmaztunk, továbbra sem oszlott el teljesen, de közelebbről látva a slow mozgalom mindennapjait, talán nem csupán egy újabb angol szó átvétele történik. Persze – ahogy az lenni szokott – a külföldről bejövő idea, amikor a helyi körülményekhez alkalmazkodik, alapvetően módosul. Ennek az ideának az útja sokkal kikövezettebb azonban a magyar hagyományokban, mint a modernizmusé, a haladásé volt az elmúlt 100 évben. A jövő Petőfije tehát – talán a magyar „slow poetry” első képviselőjeként – hősi eposzt fog zengeni a lassúdad magyar vidékről. A „slow country” tücsökciripelős világáról.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.