Igaz mesék a rendszerváltás veszteseiről

Csender Levente erdélyi író fókuszában pályája kezdete óta az elveszettek és a lecsúszottak állnak, az ő történetüket sűríti novellákba.

rKissNelli
2012. 09. 21. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Három kötet után is kitartott az első kiadója mellett. Miért?
– Középiskolás koromban találkoztam először a folyóirattal. Amikor a sárvári írótáborban diákíróként díjat kaptam, a Magyar Napló közölte a nyertes novellát. Akkor Majoros Sándor volt a prózarovat vezetője. Később is ott jelent meg  írásaim zöme, s amikor összejött egy kötetre való, felajánlották, hogy kiadnák. Így ment a második és a harmadik kötetnél is. A következő is náluk fog kijönni. Novelláskötet lesz, egyelőre Murokszedők munkacímen fut, és a nemzetközi könyvfesztiválra vagy a könyvhétre fog megjelenni.



– Nincs olyan sok szerző a magyar irodalomban, aki csak novellát ír. Nem latolgat egy regényt?
– Egyelőre novellák vannak a fejemben. A regény időigényes, az embernek ki kell kapcsolnia a világot, évekig benne kell élni egy történetben. Erre most képtelen vagyok. Inkább a kisprózát művelem. Szeretem belátható időn belül befejezni a történeteimet.

– Sokszor az olvasók is így vannak ezzel, mégis igaz, hogy nincs túlértékelve manapság a kispróza.
– Az olvasók igénylik a novellákat, ennek ellenére alábecsült a műfaj. Manapság valamiért úgy tartják, hogy regényt kell írni, hogy írónak számítson az ember. Cholnoky Viktor például sosem írt regényt, mégis kitűnő író.

– Egy interjúban az mondta, hogy íróként nem nagyon ismerik Erdélyben, pedig onnan származik, a témái java részét is onnan meríti. Ez hogy lehet?
– A szakmában ismernek, csak a nagyközönséghez nem jutottak el a köteteim. A kiadóm nem nagyon forszírozta az ottani terjesztést, akkor küldött, ha a nagykereskedő kérte. Én pedig nem kilincseltem, hogy itt vannak a könyveim, szeretnék könyvbemutatót csinálni. Azért szép lassan elkezdtek az írásaim visszafelé csordogálni.

– Az otthoniak közül mindig a lecsúszott egzisztenciákat választja szereplőknek. Ilyen az Erdély-képe?
– Bennem a tragikus történetek mélyebb nyomot hagynak. Megvisel, ha valaki tönkremegy a környezetemben. Sokkal jobban, mint amennyire feldob a sikeremberek története. Pedig számos sikertörténet van, ebben az értelemben az én Erdély-képem tényleg sarkított egy kicsit. Inkább a lecsúszott réteg érdekel, akik a rendszerváltás után „elvesztek”, és ebből nagyon sok van. Belegondoltam abba, hogy a mi kis negyedünkben, ahol felnőttem Udvarhelyen, hány gyerekkori barátom lett már öngyilkos. Kisebbségben intenzívebben megviselik az embert a változások. Azzal, hogy megírom ezeket a történeteket, egy-egy barátomra, ismerősömre emlékezem.



– A kilencvenes évek elején játszódik a legtöbb története, még az utolsó, 2010-es kötet több novellája is a rendszerváltás időszakával foglalkozik. Mikor lép tovább?
– A következő kötetben már több mai történet lesz. Most sokkal nagyobb a mobilitás, mint akkoriban, így a következő könyvben lassan fel fognak bukkanni azok a figurák is, akik már nem Magyarországon, hanem mondjuk Németországban mennek tönkre. A mai vendégmunkás Erdélyből nem Magyarországra jön, csak átutazik. Megy a fejlett Nyugatra, rabszolgának. Ott jobban megfizetik, de ettől még belehalnak ebbe emberek, szétesnek a családok.

– Szintén öntől olvastam, hogy érdekesebbnek tartja az erdélyi irodalmat, mint a magyarországit. Miért?
– A magyarországi irodalmat jó ideje elég üresnek érzem. Az erdélyire egyébként is fogékonyabb vagyok, de úgy érzem, nagyobb súlya van azoknak az írásoknak, nyitottabban beszélnek az elmúlt rendszer történéseiről és a máról. Az olvasó számára is nagyobb súlyú az irodalom, sőt, van olvasói elvárás is, hogy jó legyen a mű. A felolvasóesteknek van közönsége, van tétje. Talán jobban megmaradt az az archaikus megközelítés, hogy az írott szónak becsülete van, és ez áthatja az egészet: amiről írnak, akik írják és azt is, amit írnak. Ott van a román kultúra is, ami kicsit nemzetközibbé teszi. Így talán kevésbé magába forduló az irodalom, mint az itteni. Magáért beszél az a tény, hogy mostanában Kolozsvárra mennek ki a magyarországi írók ösztöndíjjal vagy élni, mint például Cserna-Szabó András vagy Szálinger Balázs.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.