Először csak teoretikus szólamok
Téved, aki azt gondolja, a magyar gyerekkönyvkiadás világa maga a békés, kakaómeleg akol, ahol mindenki – kiadók, írók, illusztrátorok, kritikusok stb. – egyetlen hatalmas, baráti ölelésben forr össze. Ha lettek volna is ilyen illúzióink, akkor az elhíresült Bogyó és Babóca-vita (lásd keretes írásunkat) mindenkit meggyőzhetett arról, hogy a könyvpiac ezen szegmensében is pénzre vérre megy a játék, esztétikai árkok és komoly érdeksérelmek tagolják az elmúlt tíz évben dinamikus növekedést mutató területet.
Látva, hogy az említett vita két meghatározó szereplője is helyet fog foglalni az asztal körül, ahol a gyerekirodalom-kritika jelenéről folyik majd a szó, rögtön Gary Larson karikatúrája jutott eszembe, amikor ugyanarra a dombra szervezik a spániel-kutyaszépségversenyt és a vadászsólyom-tulajdonosok éves seregszemléjét. Szóval, ha ebből nem lesz konfliktus, akkor semmiből – gondoltam, miközben a Fiatal Írók Szövetsége által szeptember 20-ára szervezett, Boncasztalon az éledező gyerekirodalom-kritika című rendezvényre igyekeztem.
Izgalmamat csak tovább fokozta, amikor Szekeres Niki, az est moderátora előrebocsátotta, hogy közérthető és szókimondó beszélgetést tervez a négy szakember, vagyis Kovács Eszter, a Pozsonyi Pagony tulajdonosa és szerkesztője, Sándor Csilla, a Csodaceruza szerkesztője, Varga Betti kritikus és a beígért Kollár Árpád helyett Pompor Zoltán irodalmár (aki más elfoglaltsága miatt a beszélgetés felénél kénytelen volt távozni) részvételével.
Eleinte azonban mégis inkább a teóriáé volt a főszerep, bár a nézetkülönbségek azért ezen a téren is határozottan megmutatkoztak időnként. Abban nagyjából mindenki egyetértett, hogy még mindig nem lehet számottevő gyerekirodalom-kritikáról beszélni. Azonban mást-mást hiányoltak az egyes beszélgetőpartnerek: Varga Betti például a témával kapcsolatos publicisztikákat, Kovács Eszter pedig a komoly tanulmányokat és magát a gyerekirodalmi tudományos közeg meglétét.
Vihar a biliben?
Június 13-án, a Magyar Gyermekirodalmi Intézet honlapján jelent meg Wittmann Ildikó cikke Könyvmutáns címmel. A finoman szólva is csípős (bírálói szerint megengedhetetlenül személyeskedő) hangvételű írás szerzője Bartos Erika Bogyó és Babóca című sikersorozatát támadja, azt állítva többek között, hogy annak képi világa színvonaltalan és bántóan primitív, nyelvezete igénytelen és a történetek maguk semmitmondóak. Wittmann szerint a sorozat sikere káros, mert csak növeli annak esélyét, hogy a magyar gyerekirodalom súlytalan maradjon és a szülőket erőszakkal tartja távol más, értékesebb alkotások megvásárlásától. A cikk az oldalon is heves vitát váltott ki, majd nem sokkal később a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülete – amelynek tagja a sorozatot kiadó Pozsonyi Pagony is – nyílt levelet tett közzé, amelyben elhatárolódtak az írás tartalmától, stílusától és szellemiségétől. Válaszában a Magyar Gyermekirodalmi Intézet elhatárolódott a Bogyó és Babóca-sorozattól azzal vádolva a szervezetet, hogy erőszakkal és összefogással akarják elnémítani a kritikus hangokat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!