Elhunyt Hans Werner Henze német zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában meghalt Hans Werner Henze, az egyik legjelentősebb kortárs német zeneszerző.

KG
2012. 10. 27. 19:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Schott Music kiadó, amely ötven éven át adta közre Henze műveit, szombaton közölte, hogy a zeneszerzőt – aki régóta Parkinson-kórban szenvedett – egy drezdai kórházban érte a halál. Henze életműve több mint 130 műből áll: komponált színpadi műveket, szimfóniákat, concertókat, kamaradarabokat és filmzenét is. Az egyik világszerte ismert műve, 9. szimfóniája, amely Anna Seghers híres regényének, A hetedik kereszt című műnek a témáját dolgozta fel, Henze mély antifasiszta meggyőződését tükrözi. Másik, világszerte ismert műve a Die Bassariden (Bacchánsnők) című egyfelvonásos operája, amelyet 1966-ban mutattak be a Salzburgi Ünnepi Játékokon.

Henze a nyugatnémet Güterslohban született 1926. július elsején. A náci Németországban nőtt fel, első művét 12 évesen komponálta. A braunschweigi állami zeneiskolában tanult zongora, ütőhangszerek és zeneelmélet szakon. A háború után a heidelbergi Egyházzenei Intézet növendéke volt, majd zeneszerzést tanult Darmstadtban és Párizsban.

A Manon Lescaut történetét feldolgozó Boulevard Solitude című operáját 1952-ben mutatták be. 1953-ban Henze Olaszországba települt és azóta ott élt. A hatvanas-hetvenes években vált fontossá számára a zene és a politika ötvözése, ebből a korszakból származik a Che Guevara kubai forradalmár emlékének szentelt egyik oratóriuma. Utolsó, 10. szimfóniáját 2000-ben fejezte be, a Birminghami Szimfonikus Zenekar mutatta be Sir Simon Rattle vezénylésével.

Különösen gyászolja Henzét a drezdai Semperoper, ahol We Come to the River (Elérjük a folyót) című operáját szeptember 13-án mutatták be Elisabeth Stöppler rendezésében. „Művei nagy jelentőséggel bírnak a Semperoper és a drezdai Staatskapelle számára – írják a színház honlapján. – Hálásak vagyunk, hogy az ő operájával nyithattuk meg a szezont.”

Christian Thielemann, a Staatskapelle vezető karmestere szerint Henze a hangzás fenoménja volt, „szokatlan hangszerelési megoldásaival mindig Richard Strausst juttatta eszembe”.

Henze a Berlini Filharmonikusok és a massachusettsi Tanglewoodban lévő Berkshire Music Center rezidens zeneszerzője volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.