A rendszerváltás óta több antológiában is megjelentek olyan irodalmi művek, amelyek az 1956-os forradalom lázában, majd gyászában, tiszteletére és emlékére születtek. Talán a legelső volt az Ezerkilencszázötvenhat, te csillag, amely a Püski kiadásában látott napvilágot, ezt követték a továbbiak: többek között a Vérrel virágzó 1956, a Piros a vér a pesti utcán, a Költők forradalma antológia 1953-56. (A Gloria victis a rendszerváltás előtt jelent meg, a bécsi és müncheni székhelyű Nemzetőr kiadásában.) Míg a mártír Gérecz Attila verseskötete először a rendszerváltás után látott napvilágot. Ám az 1956-os forradalomról szóló művek kincsestára − még huszonkét évvel a rendszerváltás után is meglepően − olyan gazdag, hogy a sor sosem lehet teljes. Akár egy-egy antológia esetében sem.
A Nemzeti Könyvtár hetedik köteteként nemrég megjelent Október 23. című antológiában találhatunk olyan írásokat, amelyek többé vagy kevésbé, de ismertek, a kötetből hiányolhatunk olyan műveket is, amelyeknek egy-egy személyes indíttatású antológiában talán ott volna a helye. Mégis: több szempontból is hiánypótló ez a könyv, értékét pedig emeli a gondos szerkesztés, a korábbi, más kötetekben olykor előforduló tévedések korrigálása, valamint a versfordítások legjobb változatainak érzékeny kiválogatása. (Igaz, egy hibát e kötetben is vél felfedezni e sorok írója: kétséges, hogy Káin és Ábel történetének szereplőit a megidézett portugál pap-költő felcserélte volna, bár lehet, ez egyfajta költői fogás.) Az antológia a forradalom eseményeit kronológiailag tematizálja az irodalmi művek, újságcikkek, fotográfiák, röplapok vagy éppen gúnyversek bemutatásával. Találunk benne jócskán olyan írásokat, amelyek nem közismertek, vagy éppen új keletűek (többek között Darvas Iván, Makovecz Imre, Szigethy Gábor tollából), hol büszkeséggel tölthetik el, hol megríkathatják olvasóját.
Sok írás kapott helyet a kötetben, amely az élő irodalom lelkiismeretévé váló Irodalmi Újságban jelent meg egykor, de megtalálható benne a Magyar Nemzet legendás főmunkatársa, Illés Sándor irodalmi szépségű riportja is, vagy Háy Gyula drámaíró nyilatkozata az 1956. október 31-én megjelent Magyar Nemzetnek a bolsevik diktatúra moráljáról: „Egy egész államrendszert építettek fel abból a célból, hogy az igazságot eltorzítsa, a gyengét erősnek, az erőset gyengének, a szépet csúnyának, a csúnyát szépnek és mindenekelőtt az erkölcstelent erkölcsösnek tüntesse fel. Most, amikor az eszmék szabadon összemérhetik erőiket, minden hamisításra, minden megtévesztésre fény derül.”
Igaz beszéd a reménység óráiban
Mintha részben erre reflektálna a kereszténydemokrata politikus és újságíró, Mihelics Vid írása, az Új Emberben november 3-án megjelent Az igazi forradalom. „Elemi erővel szakadtak fel a gátak, amelyek az igazabb, szebb, a jobb felé törő vágyakat annyi éven át oly levegőtlen, sivár mederbe próbálták szorítani, az emberi méltóság megalázásával, a fizikai lét megvonásával, a lélek és a szív kegyetlen gyötrésével.” A lap egykori főszerkesztője, akit többek között ezért az írásáért 1957-ben két hónapig vallattak, a már akkor ismert „ellenforradalmi” vádakat is cáfolja: „Nem a reakció, nem a restauráció okából áldozták fel az életüket azok, akiket egész dolgozó népünk, munkásságunk, parasztságunk és értelmiségünk halhatatlan hősként tisztel és sirat.”