Slam poetry: az őszinte költészet

A Trafóban bajnokot avattak a színpadi költészet első országos bajnokságán: Süveg Márk (Saiid) nyert, Simon Márton második, Pion István harmadik lett.

rKissNelli
2012. 10. 08. 13:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A győztes az Akkezdet Phiaiban Saiid művésznéven futó Süveg Márk lett, a második a a költőként is ismert Simon Márton, a dobogó harmadik helyét pedig a Magyar Nemzet és az MNO újságíró-szerkesztője, Pion István (civilben szintén költő) foglalta el.

A magyar slam természetesen eltér az amerikai hagyományoktól, nem is lenne normális, ha nem így volna. A tengerentúli közönség például sokkal szívesebben (és bátrabban) nyilvánítja ki a nemtetszését, mint a tetszését, nincs kecmec, a kifütyülés és a lábdobogás teljesen mindennapos jelenség a slammervilágban. Itt ez kevésbé honosodott meg, de nálunk is sűrűn ítélkezik a közönség slam poetry-esteken. Az országos bajnokságon a publikum és a szakmai zsűri közösen értékelt: Petrányi Zsoltra, a Műcsarnok volt igazgatójára és az első budapesti slammertalálkozók szervezőjére, Matits István (Id) slammerre és Csider István Zoltán slammer-újságíróra, valamint a közönség két tagjára volt bízva a döntés.



Arról, hogy neki mit jelent a slam, minden művelője mást mond: szabadság, lehetőség az önkifejezésre, vagy arra, hogy változtasson az ember a világon, de legalábbis megpróbálja. Sokan már eleve költők, mások nem hisznek abban, hogy költők lehetnének, vagy egyszerűen nem akarnak azok lenni. Kell nekik a közönség és a kimondás varázsa. Őszinte műfaj, mondja a slamről az egyik senior versenyző, Müller Péter Sziámi (bár ilyen, hogy senior a slamben állítólag nem létezik). Ő tudta, hogy előbb-utóbb be fog futni a műfaj Magyarországon. Talán így gondolja a zsűriben üldögélő Petrányi Zsolt is, különben nem rendezte volna meg a Műcsarnok igazgatójaként annak idején az első slam-esteket Budapesten.

Ma már minden hónap utolsó csütörtökén találkoznak a slammerek Budapesten a Mika Tivadarban, egyesület is alakult (Slam Poetry Budapest), és a műfajba boldog-boldogtalan beleártja magát a közgazdásztól az egyetemi tanáron és a költőn át az egyszeri rapperig. Az viszont most bizonyosodott be először Magyarországon, hogy ez a műfaj megél nagyszínpadon is (bár sok fellépő számára valószínűleg furcsa volt ez a közeg családias estek után), és hogy egy ilyen produkció képes a kezelhetetlen túljelentkezésig megtölteni egy színháztermet. A siker oka valószínűleg az, hogy a kortárs költészet kicsit eltávolodott a kortárs valóságtól, nem arról beszél, ami az embereket foglalkoztatja ma Magyarországon, a személyesség pedig a sokszor emlegetett okokból egyre kevesebb az életünkben.

 

Bár önálló műfajként tartjuk számon, se szeri, se száma a slam rokoni kapcsolatainak. Csak a magyar országos döntő fellépői alapján legalább négyféle alapstílust kellene elkülönítenünk. Aki a rap felől érkezik, nyilván abból merít elsősorban, aki a „hagyományos költészet” felől, annak a szövegeiben több a költészeti eszköz, aki a zene felől, annak inkább dalszöveghez hasonlítanak a slamjei, ha valakinek színészi hajlamai vannak, az az előadói részét veszi másoknál komolyabban, és némelyek előadásában a szintén amerikai storytelling, meg persze a jó öreg stand up comedy hagyományai is felfedezhetők. Van, aki bevonja a közönséget, és van, aki nem, van, aki szaval, és olyan, aki el is játssza a saját történetét.

Szétírni, újra- és félreolvasni, értelmezni verseket, vagy intertextualitásként beépíteni belőlük sorokat, gondolatokat a saját szövegbe: ezen az elven szerveződött az eddig talán legnagyobb figyelmet kapott slames esemény, a március 15-ei Pilvaker is, ahol forradalmi verseket kellett feldolgoznia a szövegíróknak. Ha irodalomról van szó, egyébként a legtöbb slammert eluralja az Anyám tyúkja-szindróma, és csak olyan versekhez nyúl, amik legalább annyira ismertek, mint a Lánchíd. De akad, aki olyan sűrű irodalmi és történelmi utalásrendszert működtet teljesen simán, hogy slamrajongó legyen a talpán, aki első hallásra felfogja az összeset. Mások esetében még az is problémát jelenthetett, hogy miről beszélnek egyáltalán, vagy egészen egyszerűen épp a kreatív halandzsa volt a cél. Van, akinek a szövege nem is igazában vett vers, sőt nem is prózavers, de lehet mindkettő, vagy akár próza is, töredezett monológ, naplójegyzet-féleség, és volt olyan versenyző is, aki bevezetésként népdalt énekelt. Tonte Renáta a két női versenyző egyike volt – úgy látszik, a stand uphoz hasonlóan itt is nehéz megvetniük a lábukat a hölgyeknek, a kormegoszlásra viszont nem lehetett panasz, a „seniorok” közül Müller Péter Sziámin kívül láthattuk slammelni Szkárosi Endrét és Gyukics Gábort is. A földrajzi eloszlás szempontjából érdemes megjegyezni, hogy számos versenyző Pécsről érkezett, ők egy nagyon aktív slamműhellyel, a Sopiane Slam Poetry Klubbal büszkélkedhetnek. Ráadásnak egy amerikai-magyar vegyes házasságból származó slammert is hallhattunk, aki – mint elmondta – legszívesebben angolul ír. Tiszta szerencse, hogy Daniel Brownwood most hagyta magát befolyásolni, mert annak ellenére, hogy nem került végül a döntőbe, a magyar szövege bárhol megállná a helyét.

 

A közönséget legjobban a jól elhelyezett poénok, a jó rímek (azért nem hátrány a „hagyományos költői” múlt) lelkesítették, főleg, ha ezek valamilyen aktuális jelenségre vonatkoztak. A slammerek nem kímélték a magyar politikai kultúrát, a pénz- és kütyüközpontú világot, a szélsőségeket, a magyar és a globális gondolkodás egyéb nyavalyáit sem. A másik véglet a legszemélyesebb élmények, válságok, bukások és megvilágosodások megosztása volt, ezzel igazolttá vált Müller Péter véleménye is: az őszinteség majdnem mindig nyerő. Talán beszédes tény, hogy a végül dobogóra került három slammer közül kettő – Simon Márton és Pion István – egyébként is költő, a végül első helyezést elért Süveg Mark Saiid pedig nyugodtan lehetne az, de akár színész is, és külön a javára írhatjuk, hogy ő volt az egyetlen, aki igazán bevonta a közönséget a produkciójába. Magyarországot ő képviseli a Belgiumban rendezett nemzetközi slambajnokságon december közepén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.