A vászonra festett, 63x50 cm-es olajportré Munkácsy fiatalkorából, 1867-ből származik, Békés városában készült, az eladó apai ági dédnagyanyját, Tóth Matildot ábrázolja. Az alkotás eddig ismeretlen volt a szakmában, a Békésről külföldre került család tagjain kívül csak kevesen látták. Szatmári Imre múzeumigazgató, a Békés Megyei Múzeumok Igazgatóságának munkatársa a festmény történetére és eredetiségére utalva kifejtette: visszaemlékezésekből és a kutatások során elérhető adatokból tudott arról, hogy Munkácsy Mihály Békésen ebben az időszakban két női olajportrét festett, a Nagy Irmáról készült alkotás régóta ismert szakmai körökben, Tóth Matild portréjának sorsa viszont ismeretlen volt.
A Tóth Matild című Munkácsy-festmény Békésen készült 1867-ben
A festmény eredetiségének vizsgálatával a múzeum négy szakértőt bízott meg, akik egymástól függetlenül egyöntetűen eredeti Munkácsy-alkotásnak minősítették – tette hozzá a megyei múzeumigazgató, aki szólt arról is, hogy a család a második világháború idején Drezdában tartózkodott, ám a portré túlélte a szőnyegbombázást. Rámutatott arra, hogy a Tóth Matild-festményen látható fülbevalót a tulajdonos lánya ma is viseli.
Szatmári Imre elmondta: a múzeum „korrekt áron” tudta megvásárolni a képet, az összeg kétharmadát arról a közadakozási számláról fizették, amelyet a múzeum A kis Jeanne című, azóta már a gyűjteményben látható festményének megvásárlására nyitott, a vételár fennmaradó részét a Békés Megyei Kormányhivatal Megyei Intézményfenntartó Központja biztosította.
Az október végén bemutatott, korábban szintén ismeretlen Munkácsy-festményről itt olvashat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!