„Jó helyen vagyok a Nemzetiben”

Szabó Kimmel Tamás, a Nemzeti Színház társulatának tagja korosztályának egyik legtehetségesebb színésze – most Junior Prima Díjat kapott.

Makrai Sonja
2012. 12. 02. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ascher Tamás és Novák Eszter növendékeként 2007-ben végeztél a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés-színész szakán. Ez volt ez első úgymond kísérleti osztály. Mivel kaptatok többet, mint egy sima prózai vagy zenés színész?
– Azért indult el ez az osztály, hogy az ének- és a prózai tudásuk egyaránt kifinomult és magas színvonalú legyen az itt végzett művészeknek. A diploma után azonban nem tudtunk elhelyezkedni: a magyarországi zenés színházak nem nyitottak arra tudásra, amit mi az egyetemen megtanulhattunk. Ezért hoztuk létre az osztálytársaimmal közösen a saját, független társulatunkat, a HOPPartot, ami hiánypótló zenés előadásokat hoz létre. A társulat az egyre súlyosabb pénzelvonások ellenére azóta is működik, persze nagy volt a cserélődés az évek alatt. Egy ideig én is tagja voltam a társulatnak, de aztán párhuzamosan játszottam a József Attila Színházban, majd leszerződtettek a Nemzeti Színházba, és döntenem kellett. Másfelé vitt az utam.


– Egy pályakezdő színésznek ez rettentő nagy kihívás lehetett.

–  A Nemzeti Színháznál, azt gondolom, nincs feljebb. Épp ezért nem volt kérdés, hogy merre menjek. Nagyon jó ötlet volt Alföldi Róberttől, hogy teret mert adni a fiatal színészeknek a Nemzeti Színházban. Én roppant szerencsésnek mondhatom magam a pályatársaimhoz képest. Még ha nem is beszélünk róla, de sokkal több színész kerül ki az egyetemekről itthon, mint amennyit a hazai színházak elbírnának. És ez a helyzet a folyamatos gazdasági nehézségek miatt egyre tragikusabb. Azok közül, akikkel egy időben jártam az egyetemre, rengetegen módosítottak pályát, nagyon tehetséges emberek lettek gázszerelők, bolti eladók csak azért, mert nem jutottak lehetőséghez.

–  Hogyan tekintesz vissza az itt eltöltött öt évre?
– Talán nyugodtabb lettem. És a színházhoz való viszonyom is egyre bensőségesebb lett. Nagyon komoly és erős műhelymunka folyik itt. Különböző stílusú színészekből áll a társulat, még sincs olyan, aki kilógna, így alkotunk egy egységet. És ezt a csapatot csak még jobban összekovácsolta mindaz a politikai és sajtóhadjárat, ami a színházzal szemben lezajlott az elmúlt két évben. Nem tettünk mást, csak a feladatunkra koncentráltunk, arra, hogy jó előadásokat hozzunk létre. Ez sikerült is, az elmúlt évek díjai, fesztiválmeghívásai is mind ezt igazolják.


– Az előző évadban óriási lehetőséget kaptál: Hamlet címszerepét alakíthattad. A férfi színészek életében mérföldkőnek számít, ha valaki eljátszhatja ezt a shakespeare-i hőst. Főleg ilyen fiatalon, amire nemigen van példa.

Életem egyik legmeghatározóbb előadása és szerepe. Nekem alapvetően nincsenek szerepálmaim, mindig csak azok a figurák foglalkoztatnak, akikkel éppen dolgom van. Mikor megtudtam, hogy én játszhatom Hamletet, rengeteg érzés kavargott bennem. Megdöbbentem, felpörögtem, megijedtem, boldog voltam. A próbafolyamat alatt aztán a kezdeti lelkesedés után inkább görcsössé váltam: féltem a kollégák elvárásaitól, hiszen minden színésznek van valami elképzelése arról, hogy milyennek kell lennie az igazi Hamletnek. El kellett engedni a félelmeimet, hogy magamra és a rendező Alföldi Róbert útmutatásaira koncentrálhassak. Úgy érzem, egy nagyon jó koncepció mentén haladó, a mai korra maximálisan reflektáló előadást sikerült létrehoznunk.

Az idei évad első bemutatójában, az Angyalok Amerikában című kortárs drámában viszont több karaktert kellett felépítened, ami szintén komoly koncentrációt igényel. A darabot Andrei Serban rendezte, aki a Három nővér előadást is jegyzi. Milyen volt újra együtt dolgozni vele?
Tony Kushner drámája nagyon furcsa darab: első olvasatra nagyon felületes történetnek tűnik, miközben nagyon mély emberi tragédiákat, küzdelmeket mutat be, kendőzetlenül beszél az istenhez való viszonyról. Andrei Serbant mesteremnek tartom, rengeteget tanultam tőle a mostani munka során is. Több kisebb szerepet játszom a darabban, de Belize, az ápoló figurája közülük a legösszetettebb. Elég sokat harcoltam magammal és Serbannal is, hogy ne legyen közhelyes. Serban viszont nagyon sokat segített abban, hogy egy valóságos karakter születhessen meg.

– A tavalyi Pécsi Országos Színházi Találkozón a legjobb harminc év alatti férfi színésznek választottak a Három nővérben játszott Szoljonilj százados szerepéért. Nemrég pedig Junior Prima Díjjal jutalmazták az eddigi pályafutásod. Mit jelent ez az utóbbi elismerés?
– Nem csupán hatalmas megtiszteltetés, de számomra azt is jelzi, hogy a közelmúltban talán jól végeztem a feladatom a Nemzeti Színházban.

– A közeljövőben milyen szerepek várnak?
– Mátyássy Bencével és Makranczi Zalánnal közösen írtunk egy kortárs szuperhős musicalt, amit tavasszal mutattunk volna be a Nemzeti Színházban, de sajnos jogdíjproblémák miatt ez nem valósulhat meg. De számos más, alakulóban lévő projektben veszek részt, számos film- és színházi előadás ötlete van a fejemben. Új bemutatóm már nem lesz ebben az évben, a repertoáron lévő szerepeimet játszom. Emellett minden időmet leköti majd a Tv2-n futó új tehetségkutató műsor, a The Voice élő adása, aminek én lettem a műsorvezetője.


Nem ez az első televíziós munkád, hiszen vezetted a Szövetség című bibliai témájú vetélkedőt, illetve narrátora vagy a Tűnt idők mozija című sorozatnak. Mégis merész lépés, hogy a Nemzeti Színház színészeként egy kereskedelmi csatorna tehetségkutatójának, ha úgy vesszük, az arca lettél. Mégis miért vállaltad el ezt a felkérést? Nem voltál elégedett mégsem a színészi munkáiddal?

Semmi köze ehhez. Maximálisan jó helyen vagyok a Nemzetiben. Az egész oda vezethető vissza, hogy nem készülnek filmek itthon. Én olyan színész vagyok, aki mindennél jobban szeret forgatni, kamera előtt lenni. Minél többet szeretnék tapasztalni, megtanulni, hogyan használjam a gesztusaimat, hogy legyek őszinte a képernyőn. A televíziózás most az egyetlen lehetőség arra, hogy formában tartsam magam. A Szövetség alapján kerestek meg a csatorna kreatív vezetői, akik egyértelműen színészt szerettek volna felkérni erre a feladatra, nekem pedig volt valamennyi gyakorlatom a műsorvezetésben. A döntésemben nagy szerepe volt annak, hogy nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is ez a leghitelesebb, tényleges értéket képviselő tehetségkutató, amely nem arról szól, hogy miként alázzuk meg nagy nyilvánosság előtt a másikat. Rengeteg élménnyel lettem gazdagabb, olyan emberekkel, művészekkel találkozhattam, akiket talán soha nem is ismerek meg, ha nem vállalom ezt felkérést. És persze pozitív hozadéka is lehet a választásomnak: talán azért mert látnak engem a tévében, egyre többen jönnek majd el a Nemzeti Színházba. Ma egy színésznek több lábon kell állnia, előre kell gondolkodnia, mert semmire nincs garancia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.