„A jövőben szeretném tavaszonként rendszeresen megrendezni ezt a mustrát. A táncos részét például úgy, hogy 2014-ben a szegedi, a pécsi és a győri táncegyüttes mellett jusson hely már az alternatívok közül is azoknak, amelyek vállalják, hogy megtöltik ezt a színpadot és persze a nézőteret is” – mondta el az MTI-nek Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója. A műsor a tavaszi hónapokban más produkciókkal is bővül: Aida-, Don Carlos-, Don Giovanni-, Turandot-, Hunyadi László-, János vitéz- és Pomádé-előadásokkal.
Az operaháznak 2013-ra előirányzott 8,3 milliárd forintos költségvetéssel kapcsolatban hangsúlyozta: már tavaly úgy számította, hogy a keret nem elég a két színház működtetésére. Annak a véleményének adott hangot, hogy ha a kormányzat látja, milyen komoly munka folyik, kipótolja majd a költségvetést. „Amit a megnyitóra terveztünk, biztosan véghezvisszük, erre elegendők a forrásaink. Amit pedig kinyitunk kiemelt állami beruházásként, azt nem cél bezárni” – jegyezte meg. Elmondta, hogy a nagyobb szabású, a színpadtechnikát is érintő munkálatokat nyáron fejezik be. Más fejlesztések terve is foglalkoztatja: időszerű az Opera Andrássy úti palotájának felújítása, a belső terek átrendezése, amelyre a nyári szüneteket szánja.
A kisebb bérleményekből szeretne kijönni, és egy olyan tágas telepet találni, ahol nemcsak műhelyek és raktárak kapnának helyet, hanem próbatermek is – olyan méretű pódiummal, hogy a művek színpadra kerülése gördülékenyebb legyen, és esetleg különleges előadásokat is be lehessen mutatni. Két állami tulajdonú ingatlant is kinéztek, de még nem döntöttek, melyiknek a megszerzésére összpontosítsanak.
Költségvetésük része az Operaház nagykövete program, amely három évre havi 300 ezer forintos járandóságot jelent annak a 25 művésznek, akik a májusban kiírandó pályázaton elnyerik a címet. A mentorprogram ősszel indul, a hosszabbítás újabb három évre lehetséges, ám nem lesz automatikus – részletezte.
„A pályázatomhoz mellékeltem egy 2018-ig terjedő műsortervet arról, hogy milyen évfordulók és tematikus évek köré szerveződnének a bemutatók és a repertoár-előadások. Fontos, hogy a következő és a 2014/15-ös évad terve elkészüljön, de kértem a kollégáimtól, hogy a nyári szünet előtt zárjuk le a 2015/16-os szezont, fogalmazzuk meg a 2016/17-es sarokpontokat is. Ha sztárokat akarunk hívni, 2017-ig kell előretekintenünk. A következő szezon előadásait áprilisban szeretnénk ismertetni a közönséggel, hogy aztán elindulhasson a bérletkampányunk” – hangoztatta.
Áprilistól szeretnék elkezdeni a szerződtetéseket három évre – ehhez is tudni kell, mi lesz hosszabb távon repertoáron. „Nemcsak főszerepesek számára, hanem a közepes szerepkörben is fontos lehet a határozott idejű, akár hároméves szerződtetés. Mindig is hangsúlyoztam, hogy a társulati lét érzetét nem a közalkalmazotti jogviszony adja. Akiknek szerződés van a zsebében jó feladatokkal, tisztes honoráriummal, az bátran érezheti magát társulati tagnak. Aki pedig egy bizonyos periódusban szabad, gazdálkodhat az idejével” – tette hozzá.
Az évad mostani részében is szép számmal szerepelnek Verdi-operák, az ősz pedig az eddig hiányzó csúcsművel, a Falstaffal kezdődik az Operában. A francia Arnaud Bernard állítja színpadra. Legutóbb Lausanne-ban rendezte a darabot. A címszerepben a világjáró grúz bariton, a Metropolitan gyakori vendége, George Gagnidze debütál Budapesten.
Az Erkel Színházban egy korábbi terv valósul meg: Vidnyánszky Attila debreceni Háry János-produkciója látható az évad elején. A szezont Bartók egyetlen operájával, A kékszakállú herceg várával nyitják – egy estén Vajda János Mario és a varázslójával, különleges interpretációban. „Az Erkelt ugyan népoperának szánjuk, de ez nem zárja ki, hogy időnként bátrabb felfogású produkciókat is játsszunk benne” – magyarázta.
Ókovács Szilveszter mindenképp szeretne évente egy-egy barokkopera-bemutatót az Andrássy úton, ezért levélben kérte fel Alföldi Róbertet Gluck Iphigénia Auliszban című darabjának rendezésére. Lehet, hogy a Wagner által átdolgozott verziót választják, a premier 2014 júniusában lesz.
Pártay Lilla évek óta dolgozik egy Munkácsy-baletten, a szövegkönyv alapja Dallos Sándor regényes életrajza, az Aranyecset. A mű őszre készül el. „Következő évadi Richard Strauss-bemutatónk Az árnyék nélküli asszony lesz. Így a Salome, az Elektra, A rózsalovag és az Arabella felújításával, valamint az Ariadné Naxosban idei premierjével egy hatdarabos Strauss-fesztivál kerekedik ki. A művek születésének idején az ősbemutatókat gyorsan követték a budapesti premierek, Strauss gyakran vezényelt Budapesten, még sincs az épületben szobra. Ezt az adósságot is törlesztenünk kell” – fogalmazott.
Elmondta, 2014 elején a Kolozsvári Állami Magyar Operával koprodukcióban mutatják be Selmeczi György Spiritiszták című új operáját. Ami az úgynevezett gördülő opera tervét illeti, a főigazgató elmondta, hogy nem tornacsarnokokban és zenekari árok nélküli művelődési házakban szeretne játszani. Olyan városoknak ajánlotta fel lehetőséget, ahol van megfelelő színház vagy játszóhely.
Veszprém, Székesfehérvár, Szekszárd, Szolnok olyan épületekkel bír, ahová nem hakni ízű, hanem „márkajegyes, tervezett, minőségi produkciókat” szán Ókovács Szilveszter. Az előadók között mindig lesznek ismertek és pályakezdők egyaránt. „A teljesítőképességünk természetesen véges, nem 100 előadásra gondolok, hanem évi 8-10 városra, háromnapos turnékra, amelyek határon túli állomásokat is érinthetnek” – mondta a főigazgató.