Gus Van Sant, a sikerkovács fenegyerek

Az amerikai független film fenegyereke, Gus Van Sant ugyan pályafutása során sok kompromisszumot kötött, de az Ígéret földje című új mozija alkalmából végzett múltidézésünkből is kiderül, hogy gyakran remek érzékkel nyúlt kényes témákhoz.

kgy
2013. 03. 02. 14:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarr Béla hű amerikai tanítványa nagyon érti a filmkészítést, és ha akar, úgy tud a közönség kegyeibe férkőzni, hogy közben nem megy le kutyába. A Good Will Hunting azonban elsősorban nem is Van Sant miatt érdekes, hanem két dél-bostoni srác, nevezetesen Matt Damon és Ben Affleck látványos mutatványa miatt: nem elég, hogy a főbb szerepekben is ők susognak a melegítőikben ír suttyókként, de a film forgatókönyvét is ők rántották össze. Az eredmény: Oscar-díj és két szép ívű karrier. A jutalom egyébként megérdemelt, a takarítóként tengődő balhés matekzseni történetét ízléssel és ésszel írták meg, jut benne hely érzelemnek éppúgy, mint humornak, kerüli az ordas közhelyeket és még tanulság is akad benne. Nem is beszélve az olyan alakításokról, mint a fiúval sajátos érzelmi kötődést kialakító pszichológusé, ami Robin Williams egyik legjobb szerepformálása lett.

Sajnos egyre kevésbé számít szokatlannak, ha iskolai lövöldözésekről olvasunk a hírekben. Ám az 1999-ben történt eset, amikor az amerikai Columbine Gimnáziumban a 17 éves Dylan Klebold és a 18 éves Eric Harris lelőtt tizenkét diákot és egy tanárt, valamint megsebesített huszonhárom embert, annak idején nagyon mélyen felkavarta az Egyesült Államok közvéleményét. Talán azért is, mert annyira tervszerű és hidegvérrel végrehajtott cselekedetről volt szó, aminek a végén a két elkövető is végzett magával. Van Sant távolságtartó és szinte dokumentarista látleletet forgatott az esetről, a tragikus nap krónikáját elevenítve fel. Kamerája segítségével szinte a néző is része lesz a hatalmas létszámú amerikai középiskola életének. A rendező szinte természetfilmesként rögzíti a közösség nyüzsgő életét, aminek a közepén elveszve ott van a két későbbi gyilkos, két frusztrált, magányos és a közösség részéről erősen lenézett kamasz. Nyomasztó, szenvtelen és igencsak hatásos film.

Az utolsó napok

Curt Cobain, a Nirvana énekese volt talán az utolsó igazi rockbálvány, a nemzedéki hős, akinek tragikus öngyilkossága nemcsak egy zenei stílus hanyatlásának kezdetét jelentette, hanem a kilencvenes évek elejének óvatos optimizmusának végét is jelezte. Az énekes-dalszerző, aki kereskedelmileg eladhatóvá tette a hetvenes évek hard-rockjával kevert punk hangzásvilágát, és világméretű közösségbe kovácsolta össze az MTV-n lógó kamaszokat, saját bevallása szerint már életében is hatással volt Van Santre. Ennek mozgóképes lenyomata Az utolsó napok, amit tekinthetünk rendhagyó főhajtásnak is a grunge egykori vezéregyénisége előtt. Bár nincs kimondta, de a film főszereplője, akinek tengődését, majd öngyilkosságát követhetjük nyomon, kísértetiesen hasonlít Cobainre. A film meglehetősen elégikus, a metafizikai zöngéktől sem mentes, és kicsit próbára is teszi a néző figyelmét, de valamiféle rekonstrukcióként mégiscsak szolgál: talán tényleg hasonló volt az ünnepelt, de már végletesen magányos rocksztár utolsó néhány napja.

Majd megdöglik érte

A kilencvenes évek egyik legnagyobb médiaszenzációja volt a tengerentúlon a 23 éves Pamela Smart esete. Az amerikai tanárnő egy 15 éves diákját csábította el, s őt vette rá, hogy segítsen akkor 24 éves férje meggyilkolásában. A hatóságok viszonylag gyorsan bizonyították a nő bűnösségét, s életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték, a szabadlábra helyezés lehetősége nélkül. Joyce Maynard ezt a történetet használta könyve megírásához, amely volt annyira bizarr és szokatlan, hogy Gus Van Sant érdeklődését felkeltse. A Majd megdöglik érte az eredeti drámán annyiban csavar, hogy hősnője mindenáron médiakarriert szeretne, s ebben érzi akadálynak férjét. Gus Van Sant pontosan érezte az abszurdot a cselekményben, s ezt eltolta a történetmesélés egy olyan szélsőséges irányába, amelytől sokak számára egyszerűen érthetetlenül túlzó a film. Pedig Nicole Kidman alakításától kezdve a forgatókönyv legapróbb részletéig a szürreális kiemelése volt a fő rendezői koncepció, amely érzékletesen látszik a végeredményen. Ezért lett a Majd megdöglik érte frappáns médiakritika és cseppet sem hétköznapi tragikomédia.

Milk

Oscarért kiáltó témát választott Gus Van Sant 2008-ban, amikor a homoszexuális emberjogi aktivista és politikus, Harvey Milk életét vitte vászonra. Kezére játszott a jól megírt forgatókönyv és a remek teljesítményt nyújtó Sean Penn, mindkettőt Oscarral is jutalmazta az Amerikai Filmakadémia. Az összesen nyolc aranyszoborra jelölt produkció szakmailag Gus Van Sant legsikeresebb alkotásának tekinthető, és anyagilag is korrekt eredményt hozott a Milk, témája függvényében mindenképp. Gus Van Sant megfelelő érzékenységgel instruálta Sean Pennt, s hiteles krónikása kívánt lenni az eseményeknek, Milk sikerének és halálának. Tehette, miután 15 évig dédelgetett projektje vált valóra, amikor „San Francisco legutáltabb emberének” életét végre vászonra vihette. Mások is így voltak vele, több statiszta afféle bónuszként, ingyen vállalt szerepet a Milkben. Gus Van Sant rendezői Oscar-jelölését viszont nem tudta szoborra váltani, kérdés, mikor adódik számára még egy ilyen lehetőség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.