Az 1920-as és 30-as évek szülöttei a második világháború utáni művészet minden területén meghatározó jelentőségűek mind a mai napig. Ők a Nagy Generáció, a képzőművészet doyenjei, akik közül sajnos egyre kevesebben vannak közöttünk. Itthon a „fényes szelek nemzedéke” volt az, amely a Vasfüggöny által kettészakított Európa művészeti életében a spontán indulatokból merítő gesztusfestészettel, a foltfestéssel (tasizmussal), majd a gondolatot, ötletet elsődlegesnek tekintő konceptualizmussal, továbbá a többféle – így az előadó-művészetek irányába is – terjeszkedő performance-művészettel jelentkezett. Az események központjában, Németországban Günther Uecker szinte minden barátja korszak- és stílusalkotó műveket hozott létre.
Az egykori NDK-s menekült művész egy rendkívül pezsgő művészeti élet kellős közepén állt. Uecker műveire éppen úgy hatott a nyitott, befejezetlen művek létjogosultságát hirdető informel („forma nélküli”) irányzata, mint a performance-művészet, ráadásul „első kézből”: Uecker rövid időre barátságot kötött a háború utáni Európa képzőművészetének egyik meghatározó alakjával, Yves Kleinnel is. (A francia képzőművész 1962-es Ugrás az ürességbe című munkáját tartják számon a világ első performance-aként.) A hatvanas években Uecker a nagy hatású, már a kezdettől világhírnévre törő, avantgárd ZERO csoporthoz is csatlakozott, amely a tasizmussal szemben egy „új művészet” megteremtését tűzte ki célul.
Lakonikusan jegyezhetjük meg: talán ez volt az utolsó, valóban „új” művészet. A kortárs képzőművészeti kiállításokat látogatván ugyanis észlelhetjük: a képzőművészet is „retrózik”, a galériákban sokszor az 1970-ig létrejött korábbi ötletek, irányok ismétlései vannak jelen. Épp ezért kivételes esemény, amikor egy olyan autentikus művész tárlata látható Budapesten, mint Günther Ueckeré.
A jelenlegi kamarakiállításnál számos körülmény rontja a befogadást. Miközben üdvözölni kell azt a törekvést, hogy a Szépművészeti Múzeum úgymond a „tematikus gettóból” kitörve kortárs művészeti anyag befogadására és kiállítására is vállalkozik, az emberben csalódást kelt, hogy valójában egy kisebb kiállítóterem felére korlátozzák azt a teret, ahol a műveket kiállítják. A félreértések elkerülése végett: nem a kiállított művek számát keveselljük. Még akkor sem, ha Uecker esetében éppenséggel nem kellene spórolni a képek mennyiségével, lévén gigantikus installációk mesteréről van szó.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!