Tel-Aviv a sokszínű zsidó állam legnyitottabb városaként különböző kultúrák és az ortodox vallásosságtól a hedonizmusig terjedő különböző életmódok olvasztótégelyeként működik. Igazi, pezsgő találkozópontja ez a közel-keletiségnek, a levantei életnek a nyugati civilizációval. Hiába az örökké feszült helyzet Izraelben és körülötte: a helyiek által csak „buboréknak” nevezett Tel-Aviv békésen, az életet élvezve igyekszik a múlt megőrzésével a jövő felé tekinteni. A zsibongó, mediterrán nagyváros most kétszeresen is évfordulót ünnepel.
Épp 104 éve, 1909 áprilisában 66 zsidó család gyülekezett a Jaffa ősi városa melletti kietlen homokdűnéken: tengeri kagylókkal játszott lottóval parcellázták ki maguknak az üres területet. Ezt a pillanatot tartják a későbbi modern Tel-Aviv születésnapjának. 1914-re már városkává nőtt az új település, de 1917-ben az összeomlás előtt álló Oszmán Birodalom kiűzte a zsidókat Tel-Avivból és Jaffából. A háborút követő palesztinai brit mandátum idején, negyed évszázad alatt az arabok és a zsidók közötti, néha halállal is járó konfliktusok ellenére 2 ezerről 230 ezerre nőtt Tel-Aviv lakossága. A rövid idő alatt több mint százszorosára növekedett lélekszám miatt nem csoda, hogy a várostervezés során igyekeztek felkészülni a kihívásokra.
A húszas-harmincas években az urbanisztika fejlődése és az európai történelmi sorsfordulók szerencsés konstellációt eredményeztek Tel-Aviv számára. A Közép-Európából elvándorló és menekülő zsidók (közöttük építészek, művészek, más értelmiségiek) magukkal hozták a legmodernebb európai törekvéseket, többek között a Bauhaus és Le Corbusier iskoláját is. Meir Dizengoff, a város hosszú ideig szolgáló polgármestere, a Galíciából származó, Bauhaus-iskolát kijáró Arieh Sharon, valamint Erich Mendelsohn, Carl Rubin építészek és Patrick Geddes, Indiában és Tel Avivban is várost tervező skót urbanista-építész voltak a legfontosabb szereplői a Fehér Város kialakulásának. Geddes a modern városépítészet egyik legfontosabb teoretikusának számított, aki szerint a várost egy időben és térben változó organizmusként kell elképzelni. Tel-Avivban a gyakorlatba tudta átültetni az elméletét.