Tel-Aviv Fehér Városa: magyar örökség a levantei partokon is

A Fehér Város Tel-Aviv ékessége és a Világörökség része: az utóbbi tizedik évfordulóját ünneplik az izraeli nagyvárosban – magyar vonatkozásokkal is.

Rajcsányi Gellért
2013. 04. 27. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tel-Aviv a sokszínű zsidó állam legnyitottabb városaként különböző kultúrák és az ortodox vallásosságtól a hedonizmusig terjedő különböző életmódok olvasztótégelyeként működik. Igazi, pezsgő találkozópontja ez a közel-keletiségnek, a levantei életnek a nyugati civilizációval. Hiába az örökké feszült helyzet Izraelben és körülötte: a helyiek által csak „buboréknak” nevezett Tel-Aviv békésen, az életet élvezve igyekszik a múlt megőrzésével a jövő felé tekinteni. A zsibongó, mediterrán nagyváros most kétszeresen is évfordulót ünnepel.

Épp 104 éve, 1909 áprilisában 66 zsidó család gyülekezett a Jaffa ősi városa melletti kietlen homokdűnéken: tengeri kagylókkal játszott lottóval parcellázták ki maguknak az üres területet. Ezt a pillanatot tartják a későbbi modern Tel-Aviv születésnapjának. 1914-re már városkává nőtt az új település, de 1917-ben az összeomlás előtt álló Oszmán Birodalom kiűzte a zsidókat Tel-Avivból és Jaffából. A háborút követő palesztinai brit mandátum idején, negyed évszázad alatt az arabok és a zsidók közötti, néha halállal is járó konfliktusok ellenére 2 ezerről 230 ezerre nőtt Tel-Aviv lakossága. A rövid idő alatt több mint százszorosára növekedett lélekszám miatt nem csoda, hogy a várostervezés során igyekeztek felkészülni a kihívásokra.

A húszas-harmincas években az urbanisztika fejlődése és az európai történelmi sorsfordulók szerencsés konstellációt eredményeztek Tel-Aviv számára. A Közép-Európából elvándorló és menekülő zsidók (közöttük építészek, művészek, más értelmiségiek) magukkal hozták a legmodernebb európai törekvéseket, többek között a Bauhaus és Le Corbusier iskoláját is. Meir Dizengoff, a város hosszú ideig szolgáló polgármestere, a Galíciából származó, Bauhaus-iskolát kijáró Arieh Sharon, valamint Erich Mendelsohn, Carl Rubin építészek és Patrick Geddes, Indiában és Tel Avivban is várost tervező skót urbanista-építész voltak a legfontosabb szereplői a Fehér Város kialakulásának. Geddes a modern városépítészet egyik legfontosabb teoretikusának számított, aki szerint a várost egy időben és térben változó organizmusként kell elképzelni. Tel-Avivban a gyakorlatba tudta átültetni az elméletét.

A Habima Színház

Fotó: Wikipedia

És ahogy Novák Attila, a tel-avivi magyar követség kulturális attaséja lapunknak elmondja: a modern Tel-Aviv megalkotói közé tartozott Kaufmann Oszkár is. Az Arad környékéről származó, Budapesten építészetet hallgató, majd Németországban középületek, színházak egész sorát alkotó Kaufmann Hitler hatalomra jutása után vándorolt ki Palesztinába. Ő tervezte meg a tel-avivi Habima Színházat, ami ma Izrael nemzeti színháza. Átalakítások után, egy többéves felújítást követően épp tavaly nyitott meg, újra régi fényében pompázva a modernista színházépület. Kaufmann magánvillát is tervezett Tel-Avivban, így ő is nagymértékben hozzájárult a Fehér Város kulturális örökségéhez. A 20. század kavalkádját jól mutatja, hogy a negyvenes években előbb Bukarestbe, majd a fokozódó zsidóellenesség miatt onnan Budapestre visszaköltöző Kaufmann végül a szülőföldjén fejezi be életét. A magyarországi vészkorszakot túléli, 1947-ben Tildy Zoltántól állami nyugdíjat kap, s az 1956-os halála előtti években a Vígszínház, a Madách és az Erkel Színház felújításában vesz részt.

Kaufmann és a többi várostervező sorsa jól mutatja: a zsidó állam újrateremtésének küldetéses mozgalma és kiszámíthatatlan véletlenek egész sora kellett ahhoz, hogy a Földközi-tenger keleti partjának elhagyatott szakaszán megszülessen egy modern nagyváros. Tel-Aviv Fehér Városa ma mintegy négyezer Bauhaus- és egyéb modernista épülettel büszkélkedhet. Az UNESCO 2003-ban nyilvánította a Világörökség részének a Fehér Várost mint a 20. század eleji új várostervezés és építészet kiváló példáját. A sokszor utópisztikus, néhol ideologikus századelős városépítészeti törekvések a mediterrán tenger és a sivatagi pusztaság határán valósággá váltak. A rideg tökéletességet kereső modernista házak terveit itt a környezet valóságához idomították. A tűző napsütést visszaverő fehér és más világos színek, árnyas teraszok, a kisebb méretű ablakok, a hűvös tengeri szellőket átengedő átjárók kellemessé tették a tel-avivi életet. Közparkok, fasorok, kávéházak szolgáltak a közösségi élet színteréül.

A Fehér Város

Fotó: Wikipedia

A két háború közötti időszak öröksége persze nem maradt fenn tökéletesen – de az illetékesek még időben kaptak észbe, hogy a klasszikusan modernista városkép megmaradjon. A Világörökség részévé válás megerősítette ezt a védelmet. Az UNESCO az eredeti tervek megmaradt integritását (az utcák, terek, parcellák megőrzött besorolását), az építészet autenticitását (egységes stílusát, a fehér házak, házsorok összhangban lévő karakterét), valamint mindezek megőrzését és a városrész menedzselését emelte ki, hogy miért is méltó a Fehér Város a Világörökség részévé válásra. Tel-Aviv most már a Fehér Várossal büszkélkedik a világ előtt. Május első hétvégéjén programok egész sorával várja Tel-Aviv a látogatókat, hogy megismerjék a kulturális örökséget: korabeli magán- és középületeket bejárása, építészeti kiállítások, városjáró séták, fényjátékok, és a Fehér Város bezöldítéséről szóló konferencia színesítik az évfordulós megemlékezést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.