Jurassic Park 3D
Steven Spielberg 1993-ban uralta a filmvilágot: előbb három Oscart nyert a Jurassic Park trükkjeiért, és egy ideig filmje birtokolta a minden idők legnagyobb bevételt elért mozija címet, utóbb meg még hét Oscart nyert a Schindler listájával. A Jurassic Park ugyan mára megfakult, de húsz évvel ezelőtt nemcsak a fentebb említettek miatt volt korszakos darab. Egyszer s mindenkorra száműzte a trükkfilmek világából a stop motiont, és végleg bevezette a köztudatba a CGI-t. Utóbbit a báb- és makettkészítés mestere, Ray Harryhausen, valamint a stop trükk guruja, Michael Lantieri bánta is meg nem is, de azt pontosan tudták, hogy tudásuk hirtelen olyanná vált, mint a filmbeli dinoszauruszok. Hogy a Jurassic Park 3D-ben mit fog mondani a nézőknek, az legalább akkora kérdés, mint hogy a jelenlegi fiataloknak jelent-e bármit az egykori remek franchise. Akárhogy is, nemcsak a dínók miatt nosztalgikus időutazás a ’93-as Spielberg-film újranézése mozikban, s ezt mondom, függetlenül a hozzábiggyesztett 3D-től.
A nagy nap
Bár egy ideje Robert de Niro filmszereplése nem akkora hír, mint mondjuk harminc évvel ezelőtt, de azért a nagy filmdömpingből illő kiemelni egy-egy újabb felbukkanását. A nagy nap alapján úgy tűnik, de Niro folytatja a Napos oldalban sikeresen megkezdett, az öregedéssel és családdal kapcsolatos komikus esszéit, ráadásul most játszópajtásnak olyan ragyogó művészeket kapott, mint Diane Keaton, Susan Sarandon, Robin Williams, a fiatalabb generációból pedig Amanda Seyfried, Katherine Heigl. A romantikus vígjáték keretét a jól bevált esküvői kulissza adja: a sztori szerint nevelt fiuk házassága miatt egy rég elvált házaspár (de Niro és Keaton) eljátssza a szerető szülőket a vallásos, vér szerinti anya feltűnése miatt, de ahogy az lenni szokott egy hollywoodi lagziban, nemcsak ez okoz humoros helyzetkomikumokat A nagy napban.
Hogyan nevezzelek?
Elcsépelt közhely, hogy a franciák a vígjátékokban s különösképpen a romantikus darabokban mozognak otthonosan. Miután manapság szinte már válogatás nélkül érkeznek a magyar mozikba is a gall tömegtermékek, a bizalmunk nem teljesen alaptalanul ingott meg a tézisben, de szerencsére a Hogyan nevezzelek? esetében nem kell csalódnunk – magas színvonalú, élvezetes szórakozás vár ránk. Matthieu Delaporte saját színdarabját vitte filmre (a társrendező Alexandre de La Patellière közreműködésével), s a végeredmény sokban emlékeztet Polanski hasonló ívású (színházból adaptált) Az öldöklés istene című mozijára. Itt egy baráti társaság ártatlan vacsoráján gurul el a gyógyszer, s egyikük születendő gyerekének névadása indít el régi sebeket feltépő lavinákat. A Hogyan nevezzelek? friss és humoros formában szembesít korlátainkkal és az emberi gyarlósággal, és a feszesen megírt dialógusok mellett a színészi teljesítmények emelik magas színvonalúvá a produkciót. Az összesen öt César-díjra jelölt Hogyan nevezzelek? a legjobb női és férfi mellékszereplő díját nyerte el: próbáljuk meg kitalálni, hogy kik voltak a legjobbak a baráti társaságból!