Franciák és vígjátékok előnyben!

A hét mozibemutatói között egy leporolt Jurassic Park és egy nyomasztó háborús dráma is van, de a kánikulában talán mindenkit jobban lázba hoznak a vígjátékok.

kgy
2013. 05. 02. 15:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jurassic Park 3D

Steven Spielberg 1993-ban uralta a filmvilágot: előbb három Oscart nyert a Jurassic Park trükkjeiért, és egy ideig filmje birtokolta a minden idők legnagyobb bevételt elért mozija címet, utóbb meg még hét Oscart nyert a Schindler listájával. A Jurassic Park ugyan mára megfakult, de húsz évvel ezelőtt nemcsak a fentebb említettek miatt volt korszakos darab. Egyszer s mindenkorra száműzte a trükkfilmek világából a stop motiont, és végleg bevezette a köztudatba a CGI-t. Utóbbit a báb- és makettkészítés mestere, Ray Harryhausen, valamint a stop trükk guruja, Michael Lantieri bánta is meg nem is, de azt pontosan tudták, hogy tudásuk hirtelen olyanná vált, mint a filmbeli dinoszauruszok. Hogy a Jurassic Park 3D-ben mit fog mondani a nézőknek, az legalább akkora kérdés, mint hogy a jelenlegi fiataloknak jelent-e bármit az egykori remek franchise. Akárhogy is, nemcsak a dínók miatt nosztalgikus időutazás a ’93-as Spielberg-film újranézése mozikban, s ezt mondom, függetlenül a hozzábiggyesztett 3D-től.


A nagy nap


Bár egy ideje Robert de Niro filmszereplése nem akkora hír, mint mondjuk harminc évvel ezelőtt, de azért a nagy filmdömpingből illő kiemelni egy-egy újabb felbukkanását. A nagy nap alapján úgy tűnik, de Niro folytatja a Napos oldalban sikeresen megkezdett, az öregedéssel és családdal kapcsolatos komikus esszéit, ráadásul most játszópajtásnak olyan ragyogó művészeket kapott, mint Diane Keaton, Susan Sarandon, Robin Williams, a fiatalabb generációból pedig Amanda Seyfried, Katherine Heigl. A romantikus vígjáték keretét a jól bevált esküvői kulissza adja: a sztori szerint nevelt fiuk házassága miatt egy rég elvált házaspár (de Niro és Keaton) eljátssza a szerető szülőket a vallásos, vér szerinti anya feltűnése miatt, de ahogy az lenni szokott egy hollywoodi lagziban, nemcsak ez okoz humoros helyzetkomikumokat A nagy napban.


Hogyan nevezzelek?


Elcsépelt közhely, hogy a franciák a vígjátékokban s különösképpen a romantikus darabokban mozognak otthonosan. Miután manapság szinte már válogatás nélkül érkeznek a magyar mozikba is a gall tömegtermékek, a bizalmunk nem teljesen alaptalanul ingott meg a tézisben, de szerencsére a Hogyan nevezzelek? esetében nem kell csalódnunk – magas színvonalú, élvezetes szórakozás vár ránk. Matthieu Delaporte saját színdarabját vitte filmre (a társrendező Alexandre de La Patellière közreműködésével), s a végeredmény sokban emlékeztet Polanski hasonló ívású (színházból adaptált) Az öldöklés istene című mozijára. Itt egy baráti társaság ártatlan vacsoráján gurul el a gyógyszer, s egyikük születendő gyerekének névadása indít el régi sebeket feltépő lavinákat. A Hogyan nevezzelek? friss és humoros formában szembesít korlátainkkal és az emberi gyarlósággal, és a feszesen megírt dialógusok mellett a színészi teljesítmények emelik magas színvonalúvá a produkciót. Az összesen öt César-díjra jelölt Hogyan nevezzelek? a legjobb női és férfi mellékszereplő díját nyerte el: próbáljuk meg kitalálni, hogy kik voltak a legjobbak a baráti társaságból!


Camille


A héten mindjárt két francia vígjáték keresi nézőit, igaz, a Camille esetében nem mindig biztos, hogy vígjátékról beszélünk, és a romantikus szál is meglehetősen keserédes. A történet alaphelyzete szerint egy negyvenes nő egyszer csak kap egy esélyt, hogy ismét 16 éves legyen, s válaszút elé kerül, hogy éppen válással záruló házasságának elejét vegye-e azzal, hogy elzárkózik a násszal végződő gimis szerelemtől. A mi lett volna, ha típusú történetek ugyan mindenkor népszerűek, de az utóbbi időben a nézők mintha kezdtek volna belefáradni a csak vásznon megvalósítható újrakezdésekbe. A Camille esetében azonban sokkal idegesítőbb, hogy a rendező-forgatókönyvíró-főszereplő Noémie Lvovsky úgy érezte, az a legjobb, ha ő maga játssza 16 éves énjét is. Miután pedig a negyvenes hölgy negyvenesnek is látszik, döntse el ki-ki maga, hogy elfogadja-e a filmi valóságot, s Lvovskyt cserfes tininek a gimisek között. Fesztiválberkekben ez a felállás működött, Cannes-ban a Camille forgatókönyvét díjazták, Locarnóban közönségdíjat nyert a produkció, s ez azért nem rossz ajánlólevél. Emellett a franciáknál is libling volt a mozi, nem kevesebb, mint 13 César-díjra is jelölték a Camille-t, igaz, a film számára ez egy szerencsétlen szám volt, miután végül egyetlen díjat sem kapott meg a szakajtónyi nominációból.


Lore


Agnieszka Holland Oscar-díjra jelölt A város alatt című alkotása után gyors egymásutánban ismét a magyar mozikba kerül egy, a második világháborúról szóló dráma. Ám míg a remek lengyel rendezőnő megtörtént eseményeket dolgozott fel, addig az ausztrál Cate Shortland Rachel Seiffert regényét adaptálta vászonra, s benne nem is a háborúra, hanem annak utóhatásaira koncentrált. Történetében azt igyekszik feldolgozni, hogy miképp szembesül a valósággal és a hamis ideológiával egy náci családban felcseperedő lány a világégést követően. Lore kistestvéreivel indul gyalog egy több száz kilométeres útra hamburgi nagyanyjához, s ez a Canossa csak egy zsidó fiú segítségével sikerülhet. Az út során morális dilemmák sorával kell megbirkóznia, s egy olyan belső utazás kivetülésének lehetünk szemtanúi, amelyben csak fájdalom, bánat és borzalom lehet az utazó(k) osztályrésze. A Lore nagy nyereménye a címszereplő Saskia Rosendahl visszafogottságában remek teljesítménye, aki minimalista játékával, és jelenlétével jobban kifejezi az elfojtott feszültségeket és indulatokat, mint a lírainak szánt természeti szimbólumok. A Lore-ból ezen túl azért nem hiányozhat a témától elválaszthatatlan kegyetlenség és brutalitás, amivel végképp és visszavonhatatlanul végtelenül nyomasztóvá válik. Berlinben készült interjúnk a főszereplő Saskia Rosendahllal itt olvasható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.