Az első helyszín – természetesen – maga Szolnok, ahol a hatalmas fák közt, a terebélyes park közepén ma is majd egy tucat művész alkot kis kolóniát, igazi művészközösséget formálva. Fazekas Magdolna, Király György, Soosur Georgius, Szente-Szabó Ákos és Verebes György festőművészek, valamint Barát Fábián, Hangay Szabó László, Révi Norbert, Simon Ferenc és Szabó György szobrászművészek alkotják az évfordulón a szolnoki művészközösséget.
Leszámítva a Százados utat, egy hasonló közösség eleve kuriózumnak tekinthető, hisz az ilyen típusú művészkolóniák mára jóformán eltűntek. Többnyire lakóparkokba olvadtak, felhígultak, ha még egyáltalán léteznek, a műteremlakások többségéből pedig loftok, luxuskéglik lettek. Pest és a vidék egykori apró Montmartre-jai, mint például a Bartók Béla út, a Pasaréti út, vagy Újlipótváros belső része, Szentendre csupán emléktáblákban őrzik a dicső múltat.
Az olyan kevéssé ismert művésztanyák, mint a józsefvárosi Mátyás tér és környéke vagy a szegedi belváros, emlékeiket is elvesztették, gettók, slumok, jó esetben bevásárlóutcák lettek. Míg Szentendre báját a milliónyi turista lába koptatta meg, Óbuda helyén panelok, a Tabán helyén park van. Nagybánya ez idő alatt jóformán román várossá lett, Gödöllőt benőtte Budapest, a szuburbanizáció. 111 év kevésnek tűnik, és mégis milyen sok, ha azt nézzük: ez idő alatt a legtöbb egykori művészeti központ bár monográfiák és színes albumok tárgya, de nem élő közösség többé.
Szolnokon a művésztelepet hivatalosan 1902. június 29-én avatták fel. A kezdetektől olyan nagyságok alkottak itt, mint Aba-Novák Vilmos, Mednyánszky László, Deák-Ébner Lajos, Vaszary János, Kernstok Károly, Fényes Adolf, és még sorolhatnánk. Ennek ellenére Szolnok mindig csak „a negyedik” volt a felsorolásban Nagybánya, Szentendre és Gödöllő után. Már az 1910-es években is inkább a konzervatívabb szellemű alkotók kedvelték.
Az „alföldi festők” egyik legnagyobbika, a mára méltatlanul hanyagolt Koszta József volt meghatározó alakja a kolóniának, amely a forradalmi kísérletezések helyett mindig inkább a csendes alkotás színtere volt. 1946 után a két világháború közti időszak nagy alkotói számára volt egyfajta visszavonulási zóna, ha keményen akarunk fogalmazni: Szolnok volt a harmincas évek művészeinek elefánttemetője. Itt alkotott a második világháború után háttérbe szorított Pátzay Pál, az ambivalens szerepű Bernáth Aurél, de olyan, mára jóformán ismeretlen, ám korábban meghatározó mesterek is, mint Vidovszky Béla, a hímesköveiről ismert Mattioni Eszter és Kerényi Jenő.