Ilyenkor szokás égbe emelt tekintettel azt kérdezni, hogy mégis milyen kritikának lehet alapja ezekben az innen nézve igencsak jól működő jóléti társadalmakban, ám a választ maguk a regények rejtik, amelyek épp azt próbálják megmutatni a műfaj kínálta eszközök segítségével, hogy érdemes a látszatok mögé nézni és a szőnyeg alá söpört, kellemetlen problémákra makacsul felhívni a figyelmet. Ráadásul ott van a múlt terhes öröksége, elsősorban a második világháború alatti kollaboráció kérdése, de természetesen a korrupció, a cinizmus és legfőképpen a növekvő számú bevándorló hatására erősödő rasszizmus is mind alapanyagul szolgálnak, legyen szó bármelyik skandináv országról.
A skandináv krimiszerzők egyértelműen a realista regény továbbgondolásának lehetőségeként tekintenek a műfajra, aminek szabályszerűségei egyetemesnek mondhatók és mindenki által könnyen felismerhetők. Talán pont ez az otthonos idegenség teszi vonzóvá az északon született krimiket, no meg a már említett kárörvendéssel kevert rácsodálkozás. Mára megszámlálhatatlanul sok északi krimi olvasható magyarul, de vannak szerzők, akiknek ismertsége magasan kiemelkedik a derékhadból. Közöttük is a legnagyobb sztárnak kétségkívül Jo Nesbo számít, aki immár meghökkentő gyerekregényeivel is jelen van a magyar könyvpiacon.
Az általa teremtett nyomozó, Harry Hole nyomozásait már kilenc történetben követhették a magyar olvasók, a legújabb, egyúttal a figura hattyúdalának is tekintető, Kísértet című regény pedig nemrég jelent meg. A meghatározó tematikus szál ezúttal a drog, és a már említett társadalomkritikai hevület igencsak magasra csap a szövegben. Kis túlzással a Nesbo által bemutatott Oslo akár a harmadik világban is létezhetne, legalábbis ennyi kontrollálatlan erőszakot, ennyire gátlástalan bűnözői bandákat és igen széles körű korrupciót hajlamosak vagyunk tőlünk megnyugtatóan távoli vidékekre vizionálni.
Nesbo munkássága időközben már a filmesek képzeletét is megmozgatta, ennek eredménye a Fejvadászok című mozi, és maga a szerző is kacérkodott a mozgóképpel, amikor társszerzőként működött közre a Jackpot című film megszületésében. A filmes látásmód érezhetően jelen van a Kísértetben is. Nemcsak a feszes cselekményvezetésben, de a gondosan kigondolt dramaturgiában is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!