– Véleményem szerint Velence legfőbb igyekezete arra irányul, hogy ne veszítsenek a Torontóval vívott pozícióharcban – mondta néhány napja a Variety filmkritikusa, Jay Weissberg a 70. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválról, hozzátéve, hogy egészen kiemelkedő az angol nyelvű filmek száma az idei felhozatalban.
Alberto Barbera fesztiváligazgató is arról beszélt a sajtónak, hogy nem volt könnyű összeállítani a cannes-i és a torontói filmszemle közé eső velencei fesztivál programját, és „a mai világ válságát tükröző, merész választásoknak” nevezte azt. Kétségtelen, hogy a nemzetközi helyzet fokozódik, s miközben Cannes világvezető pozíciója a fesztiválkörforgásban – a franciák szerint legalábbis mindenképpen – megkérdőjelezhetetlen, a tülekedés a francia mustra mögött mind élesebb versenyt sejtet.
Toronto elsősorban annak köszönheti kiváltságos szerepét, hogy Hollywoodhoz való közelsége és szeptemberi időpontja miatt az Oscarra szánt filmek előszeretettel mutatkoznak be a kanadai rendezvényen. Világsztárok nélkül viszont már nincs fesztivál, így az amerikai celebekért mindenhol nagy harc zajlik. Ebben igyekezett erősíteni idén Velence, ahol a nagy hagyományok ellenére nem csináltak különösebb ügyet abból, hogy egy 3D-ben készült, nagyszabású hollywoodi sci-fi lett a nyitófilm.
A Gravitációban George Clooney és Sandra Bullock asztronautákat alakítanak, akik egy űrbaleset után próbálnak visszajutni a Földre. A hollywoodi szupersztárok névsora Clooney mellett hosszasan folytatódik: Scarlett Johansson, Nicolas Cage, James Franco, Judi Dench és Matt Damon is a vörös szőnyegen fog vonulni, utóbbi a kultrendező Terry Gilliam The Zero Theorem című utópiájában, amelyben egy hacker rálel az élet értelmét tartalmazó algoritmusra. Az amerikai kontingens tagja, de nem tekinthető éppen celebnek a volt védelmi miniszter, Donald Rumsfeld, akinek az életéről szóló The Unkown Known (Az ismeretlen ismerős) című dokumentumfilm meglepetésre szintén a versenyprogramban szerepel. A doku ígérete szerint Rumsfeldet, az embert mutatja be, és az iraki háború egyik fő értelmi szerzőjéről szóló alkotás állítólag meglepő konklúzióra fog jutni.
Az amerikai dömping kiegyensúlyozására a világ szerzői filmeseit is Velencébe invitálták – közülük főleg a Távol-Keletről érkezők jelentik az igazi izgalmakat. A kultrendező Tsai Ming-liang szereplése azért is lehet szenzációs, mert a Stray Dogs (Jiaoyou) című – és teljes titkokban készült – drámája állítólag a direktor utolsó alkotása lesz. A legendás Oscar-díjas japán animációs rendező, Mijazaki Hajao új animéja, a The Wind Rises (Kaze tachinu) is versenybe került. A hazájában már bemutatott alkotás ott hatalmas siker: négy hete vezeti a nézettségi listát, és több mint 74 millió dollár bevételt hozott, gond nélkül maga mögé utasítva az amerikai sikerfilmeket. A második világháború legendás japán vadászrepülőgépe, a híres Mitsubishi A6M Zero tervezőjének, Horikosi Dzsiró japán mérnöknek az életére épülő alkotás nem kevés nacionalista felhanggal készült, ami miatt számos kritikus támadja a filmet, párhuzamot látva a múlt és a jelen Japánja között. Meglepő módon maga a rendező sem zárkózott el ettől az összefüggéstől, amely érdekessé teheti filmje velencei fogadtatását.
Nem versenyben szerepel, de tavalyi győzelme és az új filmje körüli botrányok miatt kiemelt figyelem középpontjában áll majd a dél-koreai Kim Ki-duk, akinek már az Arany Oroszlán díjas Piétája is hemzsegett az erőszakos jelenetektől, legújabb, Moebius című produkciója pedig még a nagy tűrőképességű koreaiaknál is soknak bizonyult. Ahogy korábban beszámoltunk róla, a Koreai Filmbizottság (Korean Film Council) egyenesen egy tesztvetítést tartott filmeseknek, hogy ők szavazzanak a film mozikban vetíthetőségéről. Végül a többség igennel voksolt, így szeptembertől a filmszínházakba kerülhet hazájában a Moebius, de előtte azért még hárompercnyi szexjelenetet ki kellett vágnia a rendezőnek, hogy a legmagasabb korhatár-besorolást megkaphassa.
A húszfilmes versenyprogramot elnézve nem meglepő az idei zsűrielnök, Bernardo Bertolucci kijelentése, aki szerint „bátor” alkotások érkeznek Velencébe. A 70. velencei filmfesztivál szeptember 7-ig tart.
A 10. CineFest. Tizenhét filmből álló játékfilmes versenyprogramot hirdetett meg a 10. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál. A szeptember 12–22. között zajló jubileumi rendezvényen az animációs, dokumentum- és kísérleti-kisjátékfilm kategória mellett a legnagyobb érdeklődés az egész estés mozifilmek versenyét kíséri.
A szervezők jó érzékkel igyekeztek a nagy fesztiválokat is megjárt, nagy nevekkel tűzdelt darabokat vegyíteni a régió kisebb, de igényes alkotásaival. A fesztivál nyitófilmje a hollywoodi sztár Joseph Gordon-Levitt rendezői bemutatkozása, a Don Jon lesz, amely egy szexfüggő fiatalemberről szól. Versenybe került J. C. Chandor, a Krízispont rendezőjének második játékfilmje, a Minden odavan, amelyben Robert Redford egy vitorláson vergődik magányosan az óceán közepén.
A brit független film fenegyereke, Sean Ellis – idei Sundance-közönségdíjas – Metro Manila című alkotásában egy pénzszállító biztonsági őre kerül válaszút elé és a bűn árnyékába korrupt kollégájának köszönhetően. Valeria Golino Miele című olasz filmjében egy lány abból él, hogy idős embereket segít a halálba. A Cannes-ban vetített film operatőre a magyar Pohárnok Gergely. Szintén járt Cannes-ban az Ilo Ilo című szingapúri alkotása, amely a legjobb első filmesnek járó Arany Kamera díjat kapta meg a világ legrangosabb filmfesztiválján.
A 10. Jameson CineFest életműdíját a 75 éves Szabó István Oscar-díjas filmrendező kapja. Az elismerést a Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon szeptember 19-én, csütörtökön adják át.