A Maladype Színház a Nemzetiben vendégszerepel

A Café Budapest fontos eseménye a Radu Stanca Nemzeti Színház és a Maladype Színház vendégsége a Nemzetiben.

Makrai Sonja
2013. 10. 16. 13:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Maladype Színház 2011-ben a Leonce és Léna előadással szerepelt a Szebeni Nemzetközi Színházi Fesztiválon, egy évvel később a Tojáséj című produkcióval hívták vissza a Balázs Zoltán vezette társulatot. Balázs Zoltán időközben színésztréninget is tartott a nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház művészeinek, aminek köszönhetően az igazgató Constantin Chiriac a magyar rendezőt felkérte, hogy a következő évadban rendezzen színházában.

A nagyszebeni társulat és a Maladype tavaly kezdte el próbálni Bulgakov Mester és Margarita című látomás-regényének színpadi adaptációját, amely a 20. Szebeni Nemzetközi Színházi Fesztivál kiemelt produkciója lett.



A rendező, Balázs Zoltán egy Wroclaw melletti örmény romtemplom által inspirált, szokatlan színpadi térbe, a Varieté Színház épületébe fogalmazza újra Bulgakov regényét. – Szerencsém volt, hogy az adaptálás során olyan partnerrel dolgozhattam együtt, mint Kiss Ilona, aki tizenöt évig kutatta Bulgakov életművét, kifejezetten a Mester és Margaritára koncentrálva. Nyitott volt az én szabályos megoldásoktól mentes elképzeléseimre – meséli Balázs Zoltán, aki szerint a román színjátszás rendkívül nyitott az absztrakcióra, a színészekkel nem a miérteket, hanem a hogyanokat kell megértetni. Nagyon könnyen lehetett őket játékba vinni.

Két változatban készült el a darab. A főbb hangsúlyok, dramaturgiai csomópontok és kulcsjelenetek mindkettőben másképp vannak hangszerelve. A Nő-Woland (Mariana Mihu) és a Férfi-Woland (Orosz Ákos) által egy redukált és integrált „személyiségmodell” rajzolódik ki. Az egyik változatban az illuzórikus, képlékenyebb világot feloldva jutunk el a valósághoz, a másiknál ezt a valóságot emelik be a szereplők ebbe az illuzórikus világba, megtagadva minden naturális elemet.

Szokatlan megoldásnak tűnhet, hogy a Mestert és Margaritát játszó színészek (Ofelia Popii és Marius Turdeanu) egyben Jézust és Pilátust is megformálják. – Közös ezekben a szereplőkben az a vágy, hogy sétára induljanak, és kibeszéljék magukat. A Mesternek és Margaritának bár egy sétával indul a közös története, még sincs alkalmuk egy igazi, elmélyült beszélgetésre. A történet végén, amikor újra találkoznak Woland segítségével, újra kell definiálniuk önmagukat és kapcsolatukat. A halál hozza meg ezt a lehetőséget egy új életre, egy új sétára, egy új beszélgetésre. Meg kell találniuk azt a valódi perspektívát, amelyben a Mester regényének két főszereplőjéhez, Jézushoz és Pilátushoz hasonlóan a férfi és a nő is, végre önazonosan indulhat az otthon, a kisház adta lehetőség, a tudás felé – véli a rendező.

A darabban a zene mellett a filmes elemek is nagy hangsúlyt kapnak: a Varieté kulisszáiban zajló jeleneteket kivetítve kapcsolják be a játékba, így válnak nyilvánvalóvá a történet láthatatlan dimenzió is.

A Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválhoz kapcsolódva október 19-én a Nemzeti Színházban mindkét változatot láthatja a magyar közönség. Ezek román, illetve román-angol nyelven, magyar feliratozással lesznek láthatóak. Az előadást követő napon a Maladype Bázison Szabad Akadémiát tartanak, ahol az alkotókkal lehet megvitatni a látottakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.