Erőszakos világ a kanadai mozivásznon

Őszi fények és áthatolhatatlan sötétség: borzongatott az elmúlt héten zárult Új Film Fesztivál Montréalban.

Jakab Edit (Montréal)
2013. 10. 27. 11:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Montréal augusztus végi nagy, A kategóriás nemzetközi filmfesztiválja után – amely Tóth Barnabás Újratervezés című rövidfilmjét is műsorra tűzte − a kanadai Québec tartomány legnagyobb városában októberben ismét a mozivásznaké a főszerep: az elmúlt héten zárult, tizenegy napos Új Film (Nouveau Cinéma) Fesztivál mind az újonnan felfedezett, mind a már nagynevű filmesek műveit tűzi programra. Az idei már a 42. volt a sorban, negyvenhét ország több 273 filmjéből (146 játékfilm, illetve 124 rövidfilm) válogatott – ebből 39 világpremier, 33 észak-amerikai és 47 kanadai első bemutató volt. Az idei Új Film Fesztiválon a szokásostól eltérően egyáltalán nem szerepelt magyar film.

Az 1971-ben alapított fesztivál, mint minden évben, tizenegy nap alatt és tizenegy helyszínen zajlott le, főként az Ex-centris kulturális központban és a nemrég felújított Cinéma Impérial impozáns mozitermében, valamint tavaly óta az óvárosban található PHI Központban, a legújabb technológia fellegvárában. Emellett a szabadtéren is jelen volt a fesztivál a Művészetek sétányán.

A fesztivál Québec egyik nagy büszkesége, Robert Lepage egy korábbi színdarabjának filmadaptációjával, a Triptyque című alkotással indult, amely az emlékezet, a nyelv és az identitás különböző sorsokkal való fortélyos összeszövődésén keresztül kutatja az élet értelmét.

Mint minden vetélkedésnek, itt is valahogy el kell dőlnie, ki arathatja le a babérokat. Ennek megfelelően az idén is kijelöltek minden szekció élére egy három- vagy öttagú zsűrit. Az International Selection (Nemzetközi válogatás) részlegben a világ különböző pontjain az utolsó néhány hónapban készült alkotásokból kiválasztott 16 film versengett a tizenötezer dolláros Louvre d’Or (Arany Oroszlán-) díjért.

A belga Vincent Lannoo Au nom du fils (A fiú nevében) című alkotása az egyház falain belül történő és egyre gyakoribbá váló erőszak tükrében aktuális fontosságra tesz szert. A provokatív rendező egy sötét szatírán keresztül tárja elénk saját „evangéliumát”, amely darabokra töri az álszenteskedést, intoleranciát és vak fundamentalizmust.

Végigkísérhetjük a lengyel úszóbajnokjelölt homoszexuális szerelmi történetét a Floating Skyscrapers (Lebegő felhőkarcolók) filmben. Magabiztos vizuális esztétikumával fejezi ki Wasilewski hősei testi és lelki győzelmeit és kudarcait, miközben mindegyik igyekszik megőrizni a társadalmilag és morálisan elvárt egyensúlyt az emberi kötődés és a magány elmosódott szférájában lebegve. A jelen Lengyelországában a konvenció brutális véget vet a két férfi közötti érzelmi-erotikus kapcsolatnak.

(A filmről wroclawi tudósításunkban is írtunk.)

Az ebben a kategóriában győztes Heli, amelyben Amat Escalante – aki megérdemelten vitte el Cannes-ban a legjobb rendező címét – a Mexikóban mindenhol jelenlevő agressziót veszi szemügyre. Egy fiatal fiú banálisnak induló története − aki feleségével, pici gyermekével, tizenkét éves húgával és apjával él egy fedél alatt − tágul ki a kitartás drámájává egy olyan nihilista világgal szemben, amelyben az erőszak hiányt tölt be: a családot, amit elhagyunk, és az életet, ahogy szeretjük és elveszítjük. Az Esclavo y Amo szomorkás dallamával csendül ki a végső, morbidan pozitív üzenet: a testi vágy visszatérése a testileg-lelkileg agyonkínzott fiúba, a családjával történt tragédia minimális megtorlása után.

Talán a legmeghökkentőbb film a görög Alexandros Avranas Miss Violence (Erőszak kisasszony) című munkája volt, amelyet a Daniel Langlois innovációs díjjal tüntettek ki merész esztétikájáért és egy kényes téma kivételes kezeléséért. Az alantasan mocskos történet előadásmódja  egyfajta reakció a görög gazdasági összeomlást követő erkölcsi és értékrendi válságon. Egy apa milyen mélyre tud süllyedni saját lánya és unokái meggyalázásában, milyen közel áll a fékezhetetlen hatalomvágy és pénzéhség az őrület határához, egy anya miért fél közbelépni, megakadályozni a saját unokái áruba bocsátását, megalázását − erről szól ez a rémes családi tragédia.

Érdemes megemlíteni a Fassbinder Katzelmacher (A vendégmunkás) inspirálta Soldate Jeannette, az osztrák Daniel Hoesl dekadens punk paraboláját, ami a mai pénzimádó világban különös aktualitással bír. Az üdítően nem szép, moziban hangosan horkoló főhősnő felhagy minden konvencióval, kiveszi a bankból családja összes pénzét és azt az erdőben elégeti. A színésznő maga gazdag arisztokrata családból származik, viszont a nővére rengeteg vagyont vesztett − a film valós tényekre támaszkodik, forgatókönyv nélkül készült, nagyrészt a színészek improvizációjából állt össze.

A film legújabb formáit kutatta a Panorama International (Nemzetközi panoráma) név alatt futó sorozat 41 filmje, legalább egyet. Távolabbi nyelvrokonaink, a marik vagy cseremiszek asszonyainak pajkosan erotikus portréján keresztül ad betekintést a rendező Fedorcsenko ennek a kevésbé ismert népnek a hagyományaiba, szokásaiba a Nebesnye zheny lugovykh mari (A mezei marik mennyei asszonyai) című, szemet-lelket gyönyörködtető alkotásában. Rendhagyó, hogy a film minden szereplője a saját nyelvén, cseremiszül beszél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.