Ma lenne százéves a Cápa

1913. október 22-én született Robert Capa, a magyar fotótörténet meghatározó figurája.

Grund
2013. 10. 22. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Robert Capa Friedmann Endreként látott napvilágot 1913. október 22-én. Szülei zsidó szabók voltak. Már középiskolásként kapcsolatba került Kassák Lajossal és avantgárd, baloldali körével. Amikor egy tüntetés után letartóztatták, csak azzal a feltétellel engedték szabadon, hogy érettségi után elhagyja az országot.

Friedmann 18 éves korától Berlinben tanult újságírást, de miután a gazdasági válság tönkretette szülei cégét, már csak nyomorgott. A Dephot fotóügynökségénél lett kifutófiú, majd labormunkás, idővel tehetségét felismerve riporteri megbízatásokat kapott, és emlékezetes képet készített Dániában Trockijról. Egy kisfilmes Leicával kezdett fotózni, és majdnem egész pályáján ezzel dolgozott, a vaku használatát csak a második világháború után tanulta meg.

A náci hatalomátvétel után Párizsba ment, ahol még nagyobb nyomorban élt, de sármja és tehetsége révén sikerült a felszínen maradnia. 1934-ben nagy feltűnést keltő fotóriportot készített a francia igazgatás alatt álló Saar-vidéken a Vu magazinnak, a siker nyomán hamarosan több képes lapnak, így az amerikai Time-nak és a brit Illustrated London Newsnak is dolgozhatott.

Ekkortájt vette fel a Robert Capa művésznevet, mert hasonlított az akkor népszerű Frank Capra rendező nevére – magyar barátai között pedig Cápa volt a beceneve. Kezdetben barátnőjével, Gerda Taróval azt terjesztették, hogy Capa gazdag amerikai fotós, és műveiket az ő munkáiként adták el. Capa és Taro 1936-ban, a polgárháború kitörése után Spanyolországba ment, ahol a nőt 1937 nyarán egy tank halálra gázolta.

Capa 1936. szeptember 5-én készítette a fotótörténet egyik leghíresebb képét, A milicista halálát, amely azt a pillanatot örökíti meg, amikor a köztársasági katonát lövedék találja el. A felvétel, melynek valódiságát időről időre azóta is vitatják, azonnal világhírűvé tette készítőjét. Capát a világ legnagyobb háborús fényképészének nevezték, ő pedig egyre gyarapította saját legendáját, hatalmas kockázatokat vállalva; egyszer azt mondta: „Ha egy kép nem elég jó, nem elég közelről készült”.

1938-ban a japán-kínai háborúból tudósított. A második világháború alatt az amerikai Life magazin haditudósítójaként járta be az észak-afrikai és az olaszországi hadszínteret, fotózott a lebombázott Londonban, gépével ott volt Párizs felszabadulásánál és Berlin elesténél.

Részt vett 1944. június 6-án a normandiai partraszállásban, még halálhírét is jelentették a hírügynökségek. A nap folyamán négy tekercset fotózott el, de a filmet előhívás közben tönkretették, a 106-ból mindössze 11 szemcsés képe maradt használható.

Ma sem tudni, Capa szándékosan mozdította be gépét, vagy laborhiba a felelős az elmosódott fotókért, a világ számára mindenesetre ezek jelentették és jelentik a D-napot, Steven Spielberget is ezek ihlették a Ryan közlegény megmentése című film rendezésében.

Capa felvételein a háború által okozott szenvedéseket nem véres jelenetekkel, hanem tekintetek és pillantások megörökítésével érzékeltette, az emberek, a katonák hétköznapjait emelte ki.

1948-ban hazajött Magyarországra, de letelepedni nem akart, csak rokonait támogatta, és riportot készített egykori hazájáról. 1947-ben a francia Henri Cartier-Bressonnal, a lengyel-amerikai David Seymourral és az angol George Rodgerrel megalapította a Magnum fotóügynökséget, amely a szabadúszó fényképészek első közös nemzetközi szerve lett. Ha a cég pénzzavarba került, Capa kiment a lóversenyre, ahol nemcsak jó tippeket kapott, szerencséje is volt, így oldotta meg a likviditási gondokat.

Világéletében bohémnak, kártyásnak, jó ivócimborának, a pezsgő és a szép nők barátjának ismerték, világpolgárnak, akinek még kedvenc szállodája sem volt. A legenda szerint a felszabadított Párizsba a francia csapatokat megelőzve, spanyol tankon érkezett, és első útja a Ritz szállóba vezetett, ahol a legjobb pezsgőt és szobát kapta. (A róla keringő legendákat maga is táplálta.) Barátai között tudhatta egyebek között Ernest Hemingwayt és Pablo Picassót, és szenvedélyes titkos viszony fűzte a színésznő Ingrid Bergmanhoz.

A Magnum égisze alatt művész barátairól, a hétköznapi életről készített sorozatai is megjelentek. 1947-ben John Steinbeckkel a Szovjetunióban járt, hetven fényképet készített a vasfüggönyön túl, tudósított az 1948-as izraeli államalapításról és az azt követő háborúról, majd az indokínai harcokról is. Itt érte a halál: 1954. május 25-én a Vörös-folyó deltájában, Thai Binhben a legjobb beállítást keresve aknára lépett.

Capa öt háborúban fotózott, de azt mondta, szeretné, ha névjegyén ez állna: Robert Capa, munka nélküli haditudósító.

Hagyatékából 2009-ben több mint ezerdarabos gyűjteményt vásárolt a Magyar Nemzeti Múzeum, ezek egy része látható a szeptemberben nyílt centenáriumi kiállításon, amely január 12-éig látogatható. Capa-képekkel a budapesti metrókocsikban is találkozhatunk. A tárlatról szóló írásunkat itt olvashatja.

Bár az eredeti tervek szerint születésének centenáriumán hivatalosan is megnyitották volna a Capa Központot az egykori Ernst Múzeum falai között, műszaki okok miatt csak december elején nyílik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.