Robert Capa Friedmann Endreként látott napvilágot 1913. október 22-én. Szülei zsidó szabók voltak. Már középiskolásként kapcsolatba került Kassák Lajossal és avantgárd, baloldali körével. Amikor egy tüntetés után letartóztatták, csak azzal a feltétellel engedték szabadon, hogy érettségi után elhagyja az országot.
Friedmann 18 éves korától Berlinben tanult újságírást, de miután a gazdasági válság tönkretette szülei cégét, már csak nyomorgott. A Dephot fotóügynökségénél lett kifutófiú, majd labormunkás, idővel tehetségét felismerve riporteri megbízatásokat kapott, és emlékezetes képet készített Dániában Trockijról. Egy kisfilmes Leicával kezdett fotózni, és majdnem egész pályáján ezzel dolgozott, a vaku használatát csak a második világháború után tanulta meg.
A náci hatalomátvétel után Párizsba ment, ahol még nagyobb nyomorban élt, de sármja és tehetsége révén sikerült a felszínen maradnia. 1934-ben nagy feltűnést keltő fotóriportot készített a francia igazgatás alatt álló Saar-vidéken a Vu magazinnak, a siker nyomán hamarosan több képes lapnak, így az amerikai Time-nak és a brit Illustrated London Newsnak is dolgozhatott.
Ekkortájt vette fel a Robert Capa művésznevet, mert hasonlított az akkor népszerű Frank Capra rendező nevére – magyar barátai között pedig Cápa volt a beceneve. Kezdetben barátnőjével, Gerda Taróval azt terjesztették, hogy Capa gazdag amerikai fotós, és műveiket az ő munkáiként adták el. Capa és Taro 1936-ban, a polgárháború kitörése után Spanyolországba ment, ahol a nőt 1937 nyarán egy tank halálra gázolta.
Capa 1936. szeptember 5-én készítette a fotótörténet egyik leghíresebb képét, A milicista halálát, amely azt a pillanatot örökíti meg, amikor a köztársasági katonát lövedék találja el. A felvétel, melynek valódiságát időről időre azóta is vitatják, azonnal világhírűvé tette készítőjét. Capát a világ legnagyobb háborús fényképészének nevezték, ő pedig egyre gyarapította saját legendáját, hatalmas kockázatokat vállalva; egyszer azt mondta: „Ha egy kép nem elég jó, nem elég közelről készült”.