Brazília kortárs irodalma hetven szerzővel, 260 új kiadású alkotással és ötszáz könyvbemutatóval, felolvasással, kiállítással és egyéb rendezvénnyel jelenik meg a vásáron. A könyveladási statisztikák alapján legsikeresebb kortárs brazil író, Paulo Coelho bírálta a 7 millió eurós költségvetésű nemzeti programot. Mindenekelőtt a frankfurti bemutatkozásra lehetőséget kapott szerzők listáját kifogásolta, és tiltakozásból nem vesz részt a vásáron. Száz országból 7300 kiállító érkezik idén Frankfurtba. A programok szerdán kezdődnek, a kiállítók összesen csaknem háromezer rendezvényt szerveztek. Ezeken nagyjából 1500 szerző vesz részt.
Gottfried Honnefelder, a német könyvkiadók és könyvterjesztők egyesületének elnöke megnyitó beszédében szorgalmazta a rögzített árak rendszerének fenntartását a könyvpiacon. Hangsúlyozta: az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti szabad kereskedelmi szerződés kidolgozását célzó tárgyalásokon az Európai Bizottságnak meg kell védenie a kötött ár intézményét, különben „a szellem helyett a pénz lesz az úr” a könyvek világában, ami – az Egyesült Államokban kihalófélben lévő, de Európában még mindig erős – hagyományos könyvesbolt végső hanyatlásához vezetne.
Jürgen Boos, a vásár igazgatója ezzel kapcsolatban a nyitóünnepséget megelőző sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a Google, az Amazon, az Apple és más nagy amerikai cégek a fixáras rendszer lebontására törekednek. Ezek a vállalkozások nagy sikerrel vonzzák magukhoz és tartják meg a fogyasztókat, a logisztikában pedig „varázslók”, de nem könyvkiadók, nem foglalkoznak kellő szenvedéllyel és hozzáértéssel a könyvkiadással. Franciaországban külön törvény és adókedvezmények védik a könyvesboltokat az online áruházak versenyétől. Ezt el lehetne tanulni – mondta Jürgen Boos.
A frankfurti könyvvásár a szakma fejlődését meghatározó trendek bemutatására törekszik. Ezért az október 13-ig tartó rendezvény egyik tartalmi súlypontja a gyermek- és ifjúsági irodalom, mert ezen a területen jelentkeznek a leggyorsabban az újdonságok. Külön téma az úgynevezett startup cégek megjelenése a könyvkiadás és -kereskedelem területén: a vásár katalógusa húsz oldalon keresztül sorolja a feltörekvő új cégeket, amelyek mind egy-egy új megoldást, üzleti modellt vagy terméket szeretnének sikerre vinni a könyvszakmában.