A Fülöp-szigetek a társadalmi változások viharában

Sean Ellis függetlenfilmes a Fülöp-szigetekről, Maniláról, szegénységről és a Sundance-ről.

kgy
2013. 11. 06. 6:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rövidfilmjével Oscar-jelölést kapott, mégis – ez idáig – kitartóan a függetlenfilmes pályán maradt a brit filmgyártás fenegyereke, Sean Ellis, akinek öt évébe telt, hogy megvalósítsa Fülöp-szigeteken forgatott játékfilmjét. Az anyagiakat a saját házára felvett jelzálog biztosította hozzá, de a végeredmény őt igazolta: egy rendkívüli filmet készített, amely a Sundance filmfesztiválon közönségdíjat kapott, az idei miskolci CineFesten pedig versenyben volt és a kritikusok és a közönség is egyaránt rajongott érte.

– Nem érezte kockázatosnak, hogy brit színekben, de a Fülöp-szigeteken és tagalog nyelven forgasson filmet?
– Persze, hogy kockázatos volt, mert sosem volt forgalmazási biztosíték mögöttem, amire alapozni lehetett volna. Először igazából nyaralni mentem a Fülöp-szigetekre, ahol két teherautó-sofőr vitájára lettem figyelmes. Mivel mindketten fegyveresek voltak, azt hittem, lövöldözés vet véget a szópárbajnak. Végül a vita dulakodás nélkül fejeződött be, de én még utána is azon agyaltam, hogy vajon min kaphattak össze. Innen származott a Metro Manila alapötlete, amelyet nagyban inspirált Manila is. Manila nagyon érdekes, nagyon energikus metropolis, olyan, amilyet nem sokat és nem gyakran lát az ember a vásznon, és magam sem tapasztaltam még hozzá foghatót. Ott-tartózkodásom után 18 hónappal aztán elkészült egy 20 oldalas forgatókönyv, amely a történet alapszerkezetét tartalmazta, valamint az elejét, közepét és végét. Ezt követően nekiduráltam magam a finanszírozásnak, amit önerőből csináltam végig, jelzálogot vettem fel a házamra. Ezzel persze hazardíroztam, de bíztam benne, hogy végül jól sülnek el a dolgok.

– A film struktúráját sokan dicsérték már, ahogy egy lassan építkező családi drámából tudatosan fordul a története egy akciófilmbe. A történet, vagy a Fülöp-szigeteken tapasztalható szegénység adta az alaphelyzetet?
– Kétségtelen, hogy az éppen zajló társadalmi változások nagyban befolyásolták a történetemet. Ahogy az országban kutatásokat folytattam, nyilvánvaló volt számomra, hogy a szegénység általános probléma, és rengeteg család hagyja hátra a vidéki, gazdálkodó életét, hogy a nagyvárosba költözzön a jobb megélhetés reményében. De ez egyúttal a mezőgazdaság számára is hátrányos folyamat, mert mind kevesebb ember fog rizst termeszteni. Ami pedig a fordulatot illeti, a karakter sorsa számomra predesztinálva volt, és élete magában hordozza azt a csavart, amiről sokan kérdeznek. A film második felére kialakuló bűnügyi sémában olyasmi történik, amit én még nem láttam korábban, így ebből a perspektívából is frissnek tartom a Metro Manilát.

– A színészválasztás során mit keresett inkább: arcokat, személyiséget, tehetséget? A beszédes arcok szinte elviszik a hátán a sztorit.
– A forgatókönyvben ábrázolt karakterek néha önálló életre kelnek, és ilyenkor csak az elképzelt arcot keresem a castingoláskor. Amikor a Fülöp-szigetekre mentem, pontosan így jártam, a keresett figuráim arcait pontosan olyannak képzeltem, amilyen színészeket találtam, ráadásul a karakterességükhöz még tehetség is párosult, így azt hiszem, tényleg szerencsém volt a szereplőválogatással. Ráadásul a Fülöp-szigeteken a második nyelv az angol, így nyelvi nehézségeim nem igazán voltak a forgatáson, ami a stáb instruálását illeti.

– Filmjének világpremierje a Sundance-en volt. Függetlenfilmesként van annál nagyobb elismerés, mint megméretni és nyerni a Sundance-en?
– Valóban, hatalmas megtiszteltetés volt számomra, hogy a Metro Manilával ismét visszatérhettem a Sundance-re, amely mindig is támogatott, és mögöttem állt. A függetlenfilm legkiválóbb platformjának tartom ezt a rendezvényt. Az ott elnyert közönségdíj hatalmas lökést adott a produkciónak. És annak is nagyon örültem, hogy a Sundance-en, majd utána máshol is a Metro Manila univerzális üzenetét pontosan megértették. Utóbbi feltehetőleg nagy szerepet játszott abban, hogy a Metro Manila legyen Nagy-Britannia idei nevezettje az Oscar-díj külföldi film kategóriájában.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.