Beköltözött az opera egy pályaudvarra

Fejhallgatón keresztül élvezhető élő operaelőadást hoztak létre egy Los Angeles-i pályaudvaron.

KG
2013. 11. 23. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 29 esztendős New York-i Cerrone az olasz író, Italo Calvino 1972-es, Láthatatlan városok című regénye nyomán szerezte az opera zenéjét és készítette el a librettót. A szerző és az előadás rendezője, Yuval Sharon öt éve kezdett gondolkodni a projekt megvalósításán. Egy éve kötöttek ki a fejhallgatós változatnál.

A Láthatatlan városok főhőse a Kublaj kán birodalmába érkező világutazó, Marco Polo, aki az uralkodónak távoli, nagyszerű városokról mesél.

„Arra jutottunk, hogy ezt a nagyon bensőséges, meleg és törékeny darabot úgy kell előadni, mintha valaki a közönség fülébe suttogná” – mesélte Sharon.

A rendező, a The Industry operatársulat művészeti igazgatója, aki három éve költözött Los Angelesbe, díszletnek az 1939-ben elkészült belvárosi Union pályaudvart találta az operához: úgy gondolta, ha a közönség szabadon kóborolhatna az épületben, nem is találhatnának megfelelőbb helyszínt a bemutatóhoz.

„Az opera egy gyönyörű részletében Marco Polo azt mondja: alkotok egy tökéletes várost azoknak a városoknak a részleteiből, ahol megfordultam” – mondta Sharon arra a párhuzamra utalva, hogy az előadás színhelye, a pályaudvar bepillantást enged Los Angeles életébe, annak fényeibe és árnyaiba.

Martin Gimenez, az opera vezető hangtervezője a múzeumi audiotúrákból és a fejhallgatós „csöndes diszkókból” nyert inspirációt, az azonban – mint elmondta – nem volt kis feladat, hogy egy ilyen nagy térre, mint az állomás, illetve több száz fős hallgatóságra adaptálja az ötletet.

A technológia zömét az audiogyártó Sennheiser szolgáltatta: ebbe nemcsak a fejhallgatók tartoztak bele, hanem a teljes zsinór nélküli hangrendszer biztosítása az egész állomáson, tehát a közönség akármerre mehet az épületben, mindenütt tökéletes a hangzás.

Az opera énekesei és a táncosok szintén fejhallgatót viselnek, a 11 tagú zenekar és a karmester pedig az állomás egy használaton kívüli éttermében kapott helyet. A 70 perces előadást a Los Angeles Times zenei kritikusa „döbbenetesen ambiciózus vállalkozásként” írta le, „amelyet mindenütt be lehet és be is kellene mutatni”.

„Hiszek benne, hogy az opera a művészi alkotás élvonalában áll. Mindig is előrelátó művészeti forma volt, amely felkarolta az új technológiákat, legalábbis a 19. században. Egyszerűen természetes, hogy új dolgokkal próbálkozunk” – hangsúlyozta Cerrone.

Az októberben és novemberben műsorra tűzött korlátozott számú előadásra minden jegy elkelt. A jegyekhez mellékelt tájékoztatóban a szervezők arra bátorították a közönséget, hogy az opera után osszák meg egymással tapasztalataikat, üljenek be a pályaudvar egyik éttermébe és beszélgessenek a műről.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.