Élő flamencolegenda koncertezik Budapesten

Vasárnap a Művészetek Palotájában ad koncertet a modern flamenco egyik legjelentősebb alakja.

fib
2013. 11. 23. 8:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A flamencóról mindenekelőtt a tánc jut az eszünkbe, a zenéről, különösen annak gyökereiről keveset tudunk, így elsőként erről kérdeztük Tomatitót. – A flamenco eredetét illetően több hipotézis létezik – mondja a műfaj egyik legjelentősebb gitárosának tartott muzsikus. Én úgy hiszem, és ebben a legtöbb kutató is egyetért, hogy az Indiából Európába vándorló cigányok hozták magukkal. Az út során a muzsikusaikat számtalan hatás érte, amelyek mind beépültek a zenéjükbe, így alakult ki az ősi flamenco. Kezdetben csupán énekelt műfaj volt, a gitár és a tánc csak később jött. A mai modern hangzást pedig Paco de Lucíának és Camarón de la Islának köszönhetjük, akik korábban sosem használt hangszerekkel kezdtek el kísérletezni. Persze a flamenco lényege az előadó érzelmeiben rejlik, az elmélet csak ez után jön. Mivel a mai napig kutatják, nehéz bármi véglegeset mondani róla, amit tudok, hogy ez valami ősi, vad, örömteli, szabad muzsika.

– Talán a duende foglalja össze legpontosabban a műfaj lényegét. A kifejezés a katarzisra utal, arra a kegyelmi pillanatra, amikor a zenén kívül minden más megszűnik létezni, amikor a leghatalmasabb erőket is képes uralni az ember. Számomra erről szól a flamenco.

José Fernández Torres, művésznevén Tomatito 1958-ban született Almeríában. Felmenői között szinte kivétel nélkül zenészeket találunk, így nem meglepő, hogy a kis José Fernández hamar gitárt ragadott. – Ilyen háttérrel nyilvánvaló volt, hogy belőlem is flamencogitáros lesz, bár eleinte nem nagyon tudtam, hogy mihez akarok kezdeni az életemmel, így szükség volt az apám és a nagybátyám szigorú hozzáállására. Egyből bedobtak a mély vízbe, és egy percre sem hagyták, hogy elveszítsem a lendületemet.

 

– Kamaszként bekerültem a legnagyobbak, Paco de Lucía és Camarón de la Isla zenekarába. Ennek az időszaknak minden perce zenei mesterképzés volt. Camarón a modern flamenco atyja. Ő volt az, akinek sikerült a gyökerek megőrzésével megújítani a műfajt. Olyan volt vele zenélni, mintha egy álmom vált volna valóra – a mai napig úgy gondolok vissza erre.

Ami azonban az énekes, Camarón de la Isla halálával hirtelen véget ért. Zenésztársa elvesztése miatt Tomatito kis híján felhagyott a flamencóval. – Nem tudtam, hogyan tovább – meséli a gitáros. Más énekesek nem akartak Camarón vezető zenészével játszani, így eleinte a közönség számára ismeretlen művészekkel léptem színpadra, majd frontemberként adtam koncerteket. Ez különös érzés volt, de úgy döntöttem nem pazarolom el a tehetséget, amit kaptam.

A jelenleg a Soy Flamenco című új albumával turnézó gitáros szólókarrierje a kezdeti nehézségek után gyorsan felívelt. Pályafutása során több rangos elismerést kapott, és számos híres muzsikussal dolgozott együtt. – A legjobban talán a zongorista Michel Camilóval értettük meg egymást – eleveníti fel a közös munkát Tomatito. – Nagyon szerettem, ahogy a lelkünk összekeveredett a zenében, az együttműködésünk során elértük, amit egy duóban a zenész egyáltalán elérhet. Szintén nagyszerű volt Omar Farukkal dolgozni. Egészen új lehetőségeket ismertem meg, mintha újra felfedeztem volna a flamenco eredeti, ősi struktúráit. A dzsessz egyébként mindig is komoly hatással volt rám. Mivel kezdettől fogva flamencót játszom, más műfajok új utakat nyitnak a zenémben.

Nem véletlenül nevezik Tomatito zenéjét fúziós flamencónak, amellyel sokak szerint korábban ismeretlen területekre vezette a műfajt. – Nem vagyok úttörő – cáfol rá a szakértőkre a gitáros. – Camarón de la Isla volt az úttörő. Mi pedig, akik fiatalként vele dolgozhattunk, továbbvisszük a szellemiségét. A mostani turnéra a fiam is elkísért, ő a flamenco legújabb generációját képviseli. Ha én már öreg leszek a zenéhez, ő viszi tovább a fáklyát, az ő felelőssége lesz, hogy a műfaj folyamatosan fejlődjön, és megőrizze egyedülálló jellegét.

S hogy mit várhatunk a vasárnapi koncerttől? Mindenekelőtt élő flamencót, amely Tomatito szerint a műfaj egyetlen érvényes megjelenési formája. – Nagyon szeretem a stúdiózást, jó érzés összegyűlni a zenész barátaimmal, de a flamencót nem a lemezfelvételekre találták ki. Ez a zene a közönség és a muzsikus közti intim kapcsolatban, a spontán pillanatok során jön létre.

– A koncertek mindig kihívást jelentenek számomra, hiszen olyankor felelősséggel tartozom a zenéért, a zenekaromért és a közönségéért egyszerre. A mostani turnén ráadásul a fiammal közösen lépek színpadra, ami szintén komoly felelősség, és rendkívüli büszkeséggel tölt el. Ilyenkor derül ki igazán, hogy az elismerések és kitüntetések vajmi keveset számítanak egy zenész életében; a család a legnagyobb díj, amit valaha kaptam.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.