Hetvenöt éves a norvég angyal

Hétfőn ünnepli 75. születésnapját Liv Ullmann norvég színész.

Grund
2013. 12. 16. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tokióban született, ahol repülőmérnök apja éppen dolgozott, és néhány évig Kanadában is élt, mielőtt a család hazatért volna Norvégiába. A visszahúzódó, érzékeny lány imádta a filmeket, az iskolai színielőadásokon egy személyben volt író, rendező és főszereplő. Az ötvenes években Londonban folytatott színi tanulmányokat, a hatvanas évek elején az oslói Nemzeti Színház tagja lett.

Ekkoriban kötött barátságot svéd kolléganőjével, a Bergman-filmekben szereplő Bibi Anderssonnal. A rendező felfigyelt hasonlóságukra, és Persona címmel forgatókönyvet írt számukra – ebben Ullmann, aki még nem beszélt svédül, néma szerepet kapott, de így is képes volt az érzelmek sokaságának kifejezésére. (Később annyira megtanult, hogy a világ nagyobb részén ma már azt hiszik, nem norvég, hanem svéd.)

A filmmel kezdődött szoros szakmai és magánéleti kapcsolata Bergmannal, akivel 1965-től öt évig együtt is élt, a rendezőtől született egyetlen gyermeke, a ma már íróként sikeres Linn Ullmann.

Bergmannal tíz filmet készített, köztük a hatvanas évek végén a művészet és társadalom kapcsolatát, az alkotó ember küzdelmét ábrázoló trilógiát (Farkasok órája, Szégyen, Szenvedély), amelyben a gyenge, ingatag férfiakkal szemben a nők jelentik a megnyugvást, a biztos pontot és az erőt.

Ullmannt 1970-ben a legjobb női főszereplő kategóriában Oscar-díjra jelölték a Kivándorlók című filmben nyújtott alakításáért, és bár az aranyszobrocskát nem kapta meg, a Golden Globe-díjjal vigasztalódhatott. 1971-ben ismét Bergmannal forgatta a Suttogások és sikolyokat, majd a széthulló házasságról, emberi kapcsolatokról kíméletlen őszinteséggel valló Jelenetek egy házasságból következett. (A legenda szerint ő volt az egyetlen női színész, aki partnerei közül nem esett szerelembe a férj szerepét alakító Erland Josephsonnal.) Ullmann ezt a filmet, amelynek 2003-ban a folytatása is elkészült, saját öntudatra ébredésében is fontos állomásként értékeli.

Másodszorra a Szemben önmagunkkal című Bergman-filmben jelölték Oscar-díjra, 1976-ban, és szintén Bergman instruálta a Kígyótojásban és az Őszi szonátában is, utóbbiban Ullmann a híres zongoraművészt alakító Ingrid Bergman lányát játszotta. A rendező felkérését csak egyszer utasította vissza, az Oscar-díjat nyert Fanny és Alexandert mondta le egy norvégiai forgatás kedvéért, amit saját bevallása szerint még ma is bán.

Liv Ullmann Hollywoodban nem tudott karriert befutni, mert a szerinte túl erőszakos forgatókönyveket visszautasította, ezért hárította el Brian De Palma megkeresését, aki a Gyilkossághoz öltözve című film főszerepét szánta neki; a népszerű Szex és New York című tévésorozatban, illetve az egyik Ocean’s-filmben felajánlott szerepről később már kora miatt mondott le. Legismertebb angol nyelvű darabja A híd túl messze van című második világháborús filmeposz, amelyben mások mellett Laurence Olivier volt partnere.

2007-ben közel négy évtized után ismét norvég filmben vállalt, ezúttal nagymamaszerepet, ugyanabban az évben ő volt a narrátora a legjobb animációs rövidfilm kategóriában Oscar-díjat nyert norvég-kanadai alkotásnak. Ullmann rendezéssel is foglalkozik, 1992-es Sofie című drámájában és a 2000-ben Bergman forgatókönyvéből forgatott Hűtlenekben is Erland Josephsont dirigálta. 2013 elején jelentették be, hogy filmre viszi August Strindberg Julie kisasszony című drámáját. Filmjei sarkpontja a hit, és egyébként is az olyan alkotásokat kedveli, amelyek szeretetet, megértést, szolidaritást sugallnak, és gondolatokat ébresztenek.

Színpadi színésznőként is kiváló. Legismertebb szerepe Nóra Ibsen drámájában, amiért egy Broadway-előadás után 1975-ben a színházi Oscarnak nevezett Tony-díjra jelölték. Két év múlva újra nominálták, ezúttal egy O’Neill-drámában nyújtott alakításáért. Ullmann színpadi rendezőként Amerikában hetvenévesen debütált, A vágy villamosa című Tennessee Williams-darabban Cate Blanchett ausztrál színésznőt instruálta, hatalmas sikerrel. Ezután Norvégiában színpadra vitte O’Neill Utazás az éjszakába című művét, amelyben maga is játszott – negyedszázad után először lépett szülőhazájában színpadra. Az előadás érdekessége, hogy a próbákat Bergman egykori svédországi otthonában, Farö szigetén tartották.

Liv Ullmann filmes munkája elismeréseként számos életműdíjat kapott, köztük 2004-ben az Európai Filmakadémiától, 2005-ben az egyik legmagasabb norvég királyi kitüntetést vehette át. A nyolcvanas évektől érdeklődése a politika felé fordult, az UNICEF jószolgálati küldötteként beutazta a világ számos válságövezetét.

Két alkalommal ment férjhez, és kétszer vált el, második, amerikai férjével több mint két évtizedig élt New Yorkban. Neve alatt több önéletrajzi könyvet is (Változások, Választások) kiadtak. A több nyelven beszélő színész-rendező ideje nagyobb részét Amerikában tölti, de Norvégiában is van egy háza egy fjord sziklái között.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.