Claudio Abbado halálára

Minden idők egyik legnagyobb hatású és legnépszerűbb karmesterének nevezték, és ez a titulus nem túlzás.

2014. 01. 20. 15:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden idők egyik legnagyobb hatású és legnépszerűbb karmesterének nevezték Claudio Abbadót a hivatalos gyászközleményben, és ez a titulus egyáltalán nem túlzás. Az olasz karmesterek nagy generációjához tartozó Abbado repertoárja a barokktól a kortárs művekig terjedt, és mindig mindent partitúra nélkül vezényelt, noha számos ritkán játszott darabot mutatott be.

Múlhatatlan érdemeit, amelyet a zenei életért tett, hosszú oldalakon sorolhatnánk. Hosszú évtizedekre meghatározta egy-egy interpretációja néhány jelentős darab zenei értelmezését, a karmesteri attitűdöt, bizonyos műfajok és stílusok eszköztárát. Ugyanakkor a karmester-muzsikus viszonyt is alaposan átalakította: zenészei rajongtak érte, mert miközben szorosra fűzte a kapcsolatot velük, meghagyta a függetlenségüket. Ligeti András karmester, Abbado egykori asszisztense úgy fogalmazott: tanítványai és munkatársai művészetet és emberséget tanulhattak tőle, a zene szeretetét és szakmai alázatot.

A milánói születésű, Bolognában elhunyt olasz karmesternél 2000-ben diagnosztizálták a gyomorrákot, s bár utána kisebb szünetekkel még sokáig vezényelt, már hosszú ideje betegeskedett, és szeptemberben minden programját lemondta. Karrierje a Dimitri Mitropoulos karmesterverseny győzelmével kezdődött, és azon kevesek közé tartozott, akiknek megadatik, hogy hullámvölgyek nélkül, élete végéig felfelé ívelt.

Az operaszínpadok és a hangversenytermek karmesteri dobogóin egyaránt gyakran vendégeskedett. A világ vezető zenekaraival dolgozott, hosszú éveken át vezényelte a Berlini és a Bécsi Filharmonikusokat, a milánói Scala és a bécsi Staatsoper zenekarát, közel két évtizedig a Scala igazgatója volt. Ezalatt a Scala repertoárját alaposan kibővítette: megnyitotta a kapukat a szélesebb néprétegek előtt, és a hagyományos olasz darabok mellett Alban Berg és Muszorgszkij műveit is műsorra tűzte. Az operákat kísérő zenekarból önálló nemzetközi együttessé nevelte ki a Scala Filharmonikus Zenekarát. Őt választották a muzsikusok Herbert von Karajan utódjaként a Berlini Filharmonikusok élére, majd átvette a Salzburgi Ünnepi Játékok vezetését is. Egy ideig egyszerre, a kettő között ingázva állt a Berlini és a Bécsi Filharmonikusok élén.

Lemezfelvételei a legnagyobb díjakat seperték be, s nem egy közülük etalonnak számít a zeneoktatásban is. Az ifjúság sorsát kezdettől szívén viselte, ő alapította az Európai Unió Ifjúsági Zenekarát és a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekart, de a felnövekvő generációk zenei nevelését is fontos célként tűzte ki, zenét népszerűsítő könyvet is írt. Fiatalokhoz fűződő viszonyát számtalan fórumon méltatták.

Tavaly augusztusban érdemeire tekintettel örökös szenátorrá nevezték ki, s az ezzel járó honoráriumból is fiatal zenészek számára alapított ösztöndíjat. Ő alapította a luzerni Fesztiválzenekart is, legutolsó magyarországi fellépésén pedig legfiatalabb zenekarával, a bolognai székhelyű Mozart Zenekarral láthattuk a Budapesti Tavaszi Fesztiválon a Művészetek Palotájában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.