Mondhatnánk, reménytelen feladatra vállalkoztak, hiszen a törekvéseknek azt a sokféleségét, amely Kína kortárs művészetét jellemzi, sok száz művész művein keresztül is csak jelzésszerűen lehetne értékelni. Így hát természetes módon vetődik fel a kérdés, lehet-e egy vidéki magyar városban megrendezett tárlattal valami újat mondani a kortárs kínai művészetről, illetve azon keresztül az ellentmondásos kínai társadalomról.
A válasz egyértelműen igen, és hogy a válasz éppen ez lehet, abban alighanem jelentős szerepe van annak, hogy a kínai kurátoroknak sikerült megtalálniuk azt a nézőpontot, amelynek elhelyezkedését a legplasztikusabban – a katalógus végén olvasható Szituáció-tervezés című tanulmányában – Li Keke írja le arról a manipulált képről szólva, amelyet a média, illetve a mögötte álló hatalom alakít ki a világról. „A spektákulum (a látványosság – a szerk.) nem a képek együttese, hanem az egyes emberek között létrejött olyan társadalmi viszony, amelyet képek közvetítenek” – fogalmaz azok viszonyáról szólva, akik a világot alakítják s akik ezt az átalakulást elszenvedik. Legyen szó a kapitalistákról vagy a kommunistákról (Kínában manapság aligha lehet eldönteni, hogy ki kicsoda), a távol-keleti országban ma egy olyan kép alakult ki a világról, a benne élő emberről, a múltról, a jelenről, az értékekről, amelynek megtisztításában, rekonstruálásában a kortárs művészetnek oroszlánszerepet kell játszania – ez a tanulmány konklúziója.
A kiállítók közül többen jól ismertek a világ legfontosabb művészeti központjaiban is, Co-hsziao Cu-csou rockzenész, képzőművész, költő, regényíró, zenei producer, filmrendező például 1995-ben részt vett annak a mára ikonikus értékű műnek az elkészítésében, amely az Adj hozzá egy métert az ismeretlen hegy magasságához! címet viseli. A fotó egy performansz résztvevőit, tíz kínai művészt ábrázol, amint súlyuktól függő sorrendben meztelenül egymásra fekszenek a hegy tetején, és saját testükkel emelik meg annak magasságát. Ő az egyébként, akinek videomunkája a kiállításon a kortárs kínai művészet legismertebb alakját, Aj Vej-vejt megidézi, immár a börtönből szabadulva, rocksztárként fityiszt mutatva a kínai hatóságoknak, akik egyébként ezzel nem nagyon törődnek, amit az is mutat, hogy a művész ismét nem lehet majd jelen Berlinben hamarosan megnyíló gyűjteményes kiállításán.