Elhunyt Ferrari Violetta

Az ötvenes évek szépségideálja, a Nemzeti legendás művésze, Ferrari Violetta életének 84. évében hunyt el.

Makrai Sonja
2014. 01. 24. 19:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hódmezővásárhelyi lány és egy első világháborús olasz hadifogoly gyermekeként látta meg a napvilágot három fiútestvér mellett egyetlen lányként. Bátyja, Dante László példáját követve ő is Laknar Bácsi színházánál kezdett el a műfajjal ismerkedni, de részt vett gyermekruha-bemutatókon, mikrofon elé állt Harsányi Gizi néninél, hétvégeken pedig az öreg Siliga bácsi darabjaiban szerepelt. Kamaszként már a kor nagyjaival, Fényes Alice-szal és Kőmíves Sándorral állhatott egy színpadon.

A háború után rögtön felvették a színművészeti akadémiára, pedig még csak tizenöt éves volt. Akkoriban a tehetség többet ért, mint az érettségi bizonyítvány. A főiskolás évek alatt bájos és cserfes kisgyermekből komoly nővé ért. Játszott a Kis-Madáchban, statisztált a Nemzetiben, közben pedig rátalált a szerelem. Básti Lajos kérte feleségül, de frigyük csak pár évig tartott.

Ferrari Violetta karrierje azonban töretlenül ívelt felfelé: diploma-előadását követően rögtön leszerződtették a Nemzeti Színházba, ahol Ladányi Ferenc, Tímár József, Gobbi Hilda és Básti Lajos partnereként Shakespeare, Vészi Endre, Moliére, Pavlenko, Schiller és Vörösmarty darabjaiban tündökölhetett.

A világot jelentő deszkákon kívül is meghódította a szakmát. A filmvásznon még inkább kiteljesedett: Dalolva szép az élet, Civil a pályán, Fel a fejjel, 2×2 néha öt, Gázolás – csak néhány fontosabb cím a filmjei közül. Kimérten vagány, fifikás nő volt, aki nem markáns szépségével hódította meg a férfiakat. Nem szerette, ha művésznőnek hívják, magát adta csupán, amikor játszott.

1956-ban ő is utcára vonult, bár, ahogy ő mesélte, az egészet csak játéknak fogta fel. Talán ez volt a baj. Huszonnyolc éves volt, amikor akkori férjével, Földiák Jánossal maguk mögött hagyták az országot, és az NSZK-ban találtak új otthonra. Kisfiát csak hónapokkal később, Violetta édesanyja vitte utánuk.

Színészi hivatását nem tudta megtagadni: megtanult németül, hogy ottani közönségét megtalálja. Sikerült is neki, a prózai darabokat azonban háttérbe szorították a zenés komédiák. Berlin rajongott érte. Négyszázötvenszer játszotta az Irma, te édes címszerepét, de a Kabaré Sallyjeként is óriási sikert aratott. Legnagyobb szerepálma is itt érte utol: eljátszhatta G. B. Shaw Caesar és Kleopátra című drámájának női főszerepét.

Negyvenkét évig élt külföldön, ahol szintén sztárrá vált, magánéletében, férjei oldalán azonban nem találta meg a boldogságot. 1985-ben pedig a munkának is búcsút kellett intenie, pánikbetegsége miatt az orvosok eltiltották a fellépésektől. „Ami nem ad nekem szárnyaló örömet a szakmában és az életben, úgy érzem, azt abba kell hagynom, mert akkor az egész csak egy hazugság” – vallotta.

Ferrari Violetta élt Ausztriában és Olaszországban, de szíve visszahúzta, 1997-ben végleg hazaköltözött Magyarországra. Művészetét 1955-ben Jászai Mari-díjjal ismerték el, a szakmától 1953-ban Farkas–Ratkó-díjat kapott.

Részlet Gertler Viktor Gázolás (1955) című filmjéből. Ferrari Violetta partnere Darvas Iván:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.