„Legyenek jelen azok a független társulatok, amelyek úgy érzik, hogy a kormány megkárosította őket, de szerepeljen a budapesti Nemzeti Színház is, amelyet a közelmúlt igazgatóválasztása óta nyilvánvalóan a nemzeti konzervatív tábor tudhat a magáénak.”
A Burgtheater kedden azonnali hatállyal menesztett igazgatója, Matthias Hartmann korábban ezzel indokolta a bécsi színház Magyarország-fesztiváljának megrendezését, amely ma kezdődik a Forte Társulat Kristóf Ágota A nagy füzet című regényének színpadi feldolgozásával − Horváth Csaba rendezésében −, a Kasino am Schwarzenbergplatz játszóhelyen.
A Forte Társulat, a Pintér Béla és Társulata, a Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság csütörtökön éjfél előtt közös közleményt juttatott el lapunkhoz, amelyben megerősítette: nem követi a Nemzeti Színház és a Krétakör példáját.
„A jelenleg kialakult helyzet, a Burgtheater gazdálkodásával kapcsolatos folyamatban lévő vizsgálatok ellenére úgy döntöttünk, hogy a meghívott előadásainkkal részt veszünk a Szene Ungarn fesztiválon. Társulataink a Burgtheaterrel, és nem annak felmentett igazgatójával állnak szerződéses viszonyban. Ítélkezni a hivatalos vizsgálatok lezárultáig nem szeretnénk. Érthető számunkra, ha valaki visszalép, mi azért döntöttünk mégis így, mert produkcióinkat a közönségnek játsszuk, és nem szeretnénk ha károsulnának azok, akik megvették a jegyet, és kíváncsiak az előadásainkra” – írták.
Mint ismert, Vidnyánszky Attila február 15-én jelentette be – miután egy nappal korábban a Burtgtheater társulatának kétharmada távozásra szólította fel Matthias Hartmannt −, hogy a Nemzeti Színház mégsem viszi Bécsbe a Johanna a máglyán című előadását.
A Krétakör is lemondta a 17-ei fellépését: öt nappal az előadás előtt erről tájékoztatott az MTI. A bécsi közönség egy nappal később értesülhetett erről az APA osztrák hírügynökség tudósítása szerint. A magyar közlemény szerint erkölcsi aggályok miatt lépett vissza a Krétakör, az osztrák lapok szerint a Burgtheater tisztázatlan gazdasági és politikai helyzete miatt.
A Magyarország-fesztivál programjának most fellépő társulatai – a 2013-as működési támogatás alapján − a legtámogatottabb produkciós színházak. Múlt év tavaszán 34 milliós támogatásban részesült a Pintér Béla és Társulata, 26 milliót kapott a Szputnyik, Bodó Viktor társulata, a Horváth Csaba által vezetett Forte Társulat mögött álló Erős Táncért Alapítvány 24 millió forintot.
Látható lesz még a bécsi fesztiválon Bodó Viktor Anamnesis című rendezése, a Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója, míg a Pintér Béla és Társulata a Szutyok című darabot mutatja be. Az előadásokat magyar nyelven, német feliratozással adják elő.
Március 15-én pódiumbeszélgetést tartanak a Hagyomány nem múzeumi tárgy címmel Márton László író, Kovalik Balázs operarendező, Oláh Kálmán zongoraművész és Caroline Peters német színművész részvételével.
A Szputnyik előadását megelőzően vasárnap délután nyilvános vitát rendeznek a Kasinóban A színház a magyar jelenben címmel, amelynek résztvevője Csáki Judit színikritikus, a Revizor portál főszerkesztője, Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója, Mattyasovszky Bence, a Katona adminisztratív igazgatója, Horváth Csaba, a Forte és a Székesfehérvári Vörösmarty Színház tánctagozatának vezetője, továbbá a Krétakör ügyvezetője, Gulyás Márton.
A fesztivál 20-án Tóth Krisztina költő felolvasóestjével zárul.
A Burgtheater történetében először fordul elő, hogy pénzügyi visszaélések miatt idő előtt távozzon igazgató. Matthias Hartmann – aki vitatja, hogy felelős lenne a színház eladósításáért − ügyvédei szerint az intézmény kedden azonnali hatállyal menesztett igazgatójának 2019 év végéig járó javadalmazását ki kell fizetnie az osztrák állami színházakat működtető Bundestheater Holdingnak, a korábbi kulturális miniszter, Claudia Schmied ugyanis eddig hosszabbította meg 2012-ben Hartmann megbízatását. Osztrák sajtóhírek szerint Hartmann legalább 4,2 millió euróra (mintegy 1,2 milliárd forint) tart igényt.
Csütörtökön ugyanakkor összeült az osztrák parlament kulturális bizottsága. Az ülésen a felelősséget már kormánypárti politikusok is hangoztatták: nemcsak a színházat működtető holding, a felügyelőtanács, hanem a könyvvizsgáló cégek is felelősek lehetnek abban, hogy a Burgtheater a legutóbbi szezonban 8,3 millió euró adósságot halmozott fel.
Hartmann igazgatóságának már első éve végén 5,1 milliós volt a színház adóssága. Az intézmény pénzügyi válságának többéves előzménye van. A vita jelenleg vetélkedőre emlékeztet: ki mit tud(ott)?
A Profil osztrák hetilap szerint egyértelmű, hogy a színház pénzügyi válságát a vezetők szupergázsijai okozták. A lap beszámolója szerint egy-egy előadás előállítási költsége 200-400 ezer euró volt, az összegek mintegy fele-kétharmada a produkciót előállító csapatot – a rendezőt, a díszlet-, a jelmeztervezőt stb. – illette.
A magas költségek jellemzően a kirúgott igazgató saját rendezéseihez köthetők. Hartmann-nak egyébként elvileg április 6-án lenne a következő premierje a Burgtheater kamaraszínházában, az Akademietheaterben – a darabnak kivételesen ő a szerzője is. Címe: A rossz film.
Még nem tudni, lesz-e filmszakadás.