Vidnyánszky Attila igazgató (képünkön) levélben tájékoztatta döntéséről Matthias Hartmannt, a Burgtheater vezetőjét. A levél magyar nyelvű változatát a Nemzeti Színház a távirati irodához is eljuttatta.
Az APA osztrák hírügynökség beszámolói szerint az osztrák ellenzéki pártok a Burgtheater vezetője, Matthias Hartmann lemondását követelik a színház katasztrofális pénzügyi helyzete miatt, a társulat pedig bejelentette bizalmatlanságát a vezetővel szemben.
Már múlt év őszén követelték Hartmann lemondását
A Burgtheater jubileumi konferenciáján 2013 októberében egy nézőtéri ügyelő – név szerint Christian Diaz – váratlanul felállt a színpadra, a munkakörülményei miatt panaszkodott. Elmondta, nem a színház a munkáltatója, hanem egy olyan dán–angol biztonságvédelmi cég, a G4S, amely kapcsolatba hozható emberijog-sértésekkel.
Az ügyelőt persze kirúgták, míg a német nyelvű sajtó kikezdte Hartmannt – többek között a Frankfurter Allgemeine Zeitung és a Der Standard –, valamint rávilágított arra az ellentmondásra is, ami a neoliberális üzleti hozzáállás és az októberi konferencián megfogalmazott utópisztikus színházidea között feszül.
Ami az említett céget és az emberi jogi sértéseket illeti: az angolai, 46 éves, ötgyerekes családapát, Jimmy Mubengát e cég emberei úgy „tették fel” 2010 októberében – kitoloncolásakor – egy repülőgépre a Heathrow-n, hogy belehalt.
Az ügy kapcsán már múlt év őszén követelték Hartmann lemondását, többek között egy Facebook-csoport is.
Levelében Vidnyánszky Attila felidézte, hogy sokáig készültek a Johanna a máglyán bemutatójára, mert „London után Bécs az egyik legnagyobb ’magyar’ város” és szerettek volna az ottani 200 ezres magyar közösségnek örömet okozni.
A Nemzeti Színház igazgatója azt írta: annak ellenére fogadták el a Burgtheater felkérését, hogy a bécsi intézmény vezetője előzetesen a sajtó útján tudatta: nemet mond budapesti intézmény meghívására.
„Egy olyan találkozóra szóló meghívást utasított vissza, amelyen többek között Oroszország, Norvégia, Bulgária, Szerbia, Litvánia vezető színházai vesznek részt március 26. és április 7. között a budapesti Nemzeti Színházban.
„Mi nem politikai, hanem a művészi kvalitások alapján hívtunk rangos társulatokat” − írta az első alkalommal megrendezendő Madách Imre Színházi Találkozó (Mitem) kapcsán Vidnyánszy Attila.
A Burgtheater szeptemberben azzal indokolta távolmaradását a budapesti fesztiválról, mert úgymond „a jelenlegi magyar kormány kultúrpolitikusaival, köztük Balog Zoltán miniszterrel és Vidnyánszky Attilával szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy ők a találkozásainkat utólag gyakran másként állították be, mint ahogy azok zajlottak”.
Vidnyánszky Attila a levélben azt írta: a Burgtheater vezetője által megfogalmazott visszautasítás módja és érvei rendkívül sértőek voltak, azonban a jó szándék jelenként a Nemzeti Színház vezetése úgy gondolta, a párbeszéd híveként elfogadja a bécsiek meghívását.
„A Burgtheater háza tájáról érkező hírek azonban elbizonytalanítottak bennünket. Olvassuk a cikkeket, amelyek arról tudósítanak, hogy az Ön által vezetett intézmény 50 millió eurós költségvetés mellett 8,3 milliós (több mint 2,5 milliárd forint − a szerk.) veszteséget halmozott fel.
Matthias Harmannt még 2009-es beiktatása előtt Franz Morak államtitkár nevezte ki közvetlenül – már 2006-ban − a legjelentősebb osztrák színház élére. Pályáztatás nélkül, más szóba jöhető jelöltet meg sem hallgatva, senkivel sem konzultálva.
A Burgtheater rendezője − és akkoriban a salzburgi ünnepi játékok színházi igazgatója −, Martin Kusej (a karintiai szlovén kisebbség egyik elismert művésze), akit a kritikusok többsége támogatott, akkoriban jelentette ki: soha többé be nem teszi a lábát a Burgtheaterbe. Ehhez tartja is magát, 2011 óta Münchenben intendáns.
A történet ironikus szála: az államtitkár Morak egykor a Burgtheater színésze volt. Utolsó szerepe a diktátor volt Franz Grillparzer darabjában, az Ottokár király tündöklése és bukásában. Államtitkár az európai tiltakozást kiváltó ÖVP−FPÖ-koalíció idején lett.
Hűtlen kezelésről, adatok meghamisításáról, kreatív könyvelésről, közpénzek magánszámlákra jutásáról szólnak a hírek Bécsből. Halljuk, hogy ön a testvérét és a sógorát nevezte ki a színház ifjúsági programja vezetésére.
Olvassuk az elemzéseket, amelyek heves kritikával illetik az ön igazgatói tevékenységét. Legújabban pedig azt halljuk, hogy a társulat bejelentette ön iránti bizalmatlanságát” − olvasható a Matthias Hartmann-nak címzett levélben.
Vidnyánszky Attila szerint jelen helyzetben úgy tűnik, a Burgtheater nem a megfelelő helyszín ahhoz, hogy egy másik ország ügyeivel kapcsolatban a közvetítő szerepét betöltse. Legalábbis mindaddig, amíg saját financiális és etikai ügyeit nem rendezi.
„Ebben a bizonytalan helyzetben a legmegnyugtatóbb döntés számomra az, hogy sem az általam vezetett intézményt, sem annak művészeit nem teszem ki annak, hogy a Burgtheaterben és az osztrák színházi életben dúló vitákban, botrányszagú eseményekben bármiféle eszközzé váljanak” − indokolta döntését Vidnyánszky Attila.
A budapesti Nemzeti Színház vezetője levelében kitér arra is, hogy a Burgtheater a Nemzeti Színház legköltségesebb előadását hívta meg fesztiváljára.
„Mi ezt értékelve vállaltuk a költségek megosztását, ám az Önök kötelezettségvállalásáról eddig semmilyen érdemi információt nem kaptunk.
A fentebb említett súlyos financiális gondokról szóló híreket hallva azonban nem szeretnénk, ha a Johanna a máglyán bemutatása további anyagi kihívások elé állítaná a Burgtheater költségvetését” − fogalmazott a Nemzeti Színház vezetője.
Mint írta, a „fentieket megfontolva a budapesti Nemzeti Színház nem kíván élni a meghívással”.
Vidnyányszky Attila jelezte: a Nemzeti Színház továbbra is nyitott minden művészi érték fogadására, így a Mitem nemzetközi színházi találkozó következő alkalmára szívesen látják a Burgtheater valamelyik előadását is.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként március 26. és április 7. között a Nemzeti Színház rendezi meg és ad otthont a Madách Nemzetközi Színházi Találkozónak (Mitem).
A Mitem az orosz színház hagyományait, más kultúrákra gyakorolt hatását helyezi a középpontjába. A mintegy kéthetes mustra programjába tizenegy ország teátruma kapott meghívást.
A Burgtheater múlt év szeptemberében utasította vissza Vidnyánszky invitálását. A pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház idén február elején mondta le a részvételt, a „magyar színházi élet helyzetére” hivatkozva, kissé homályosan érvelve.
A Burgtheater az eredeti tervek szerint március 14. és 19. között rendezi meg Magyarország Fesztiválját, amelyre a Nemzeti Színház mellett független társulatokat hívott meg.
A Kivonatok egy színházi szcénából alcímet viselő programsorozat keretében − a Nemzeti Színház távolmaradásával − végül négy színházi előadást, két irodalmi estet és egy pódiumvitát rendeznének.
A programok „az identitásért színházi eszközökkel folytatott küzdelmet” járnák körbe.
A fesztiválon szerepelne a Forte Társulat Kristóf Ágota A nagy füzet című regényének színpadi feldolgozásával, amelynek Horváth Csaba a rendezője.
Meghívták Bodó Viktor Anamnesis című rendezését − a Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkcióját − és a Krétakör társulat Korrupció című darabját, Gulyás Márton rendezését.
Pintér Béla és Társulata a Szutyok című darabbal venne részt a fesztiválon. A felolvasóestek vendégének Tóth Krisztinát és Márton Lászlót hívták.