Válságban a Burgtheater, a Nemzeti nem megy Bécsbe

A Burgtheater katasztrofális pénzügyi helyzete miatt a Nemzeti nem vesz részt a bécsi teátrum fesztiválján.

tgi
2014. 02. 16. 7:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vidnyánszky Attila igazgató (képünkön) levélben tájékoztatta döntéséről Matthias Hartmannt, a Burgtheater vezetőjét. A levél magyar nyelvű változatát a Nemzeti Színház a távirati irodához is eljuttatta.

Az APA osztrák hírügynökség beszámolói szerint az osztrák ellenzéki pártok a Burgtheater vezetője, Matthias Hartmann lemondását követelik a színház katasztrofális pénzügyi helyzete miatt, a társulat pedig bejelentette bizalmatlanságát a vezetővel szemben.

Már múlt év őszén követelték Hartmann lemondását

A Burgtheater jubileumi konferenciáján 2013 októberében egy nézőtéri ügyelő – név szerint Christian Diaz – váratlanul felállt a színpadra, a munkakörülményei miatt panaszkodott. Elmondta, nem a színház a munkáltatója, hanem egy olyan dán–angol biztonságvédelmi cég, a G4S, amely kapcsolatba hozható emberijog-sértésekkel.

Az ügyelőt persze kirúgták, míg a német nyelvű sajtó kikezdte Hartmannt – többek között a Frankfurter Allgemeine Zeitung és a Der Standard –, valamint rávilágított arra az ellentmondásra is, ami a neoliberális üzleti hozzáállás és az októberi konferencián megfogalmazott utópisztikus színházidea között feszül.

Ami az említett céget és az emberi jogi sértéseket illeti: az angolai, 46 éves, ötgyerekes családapát, Jimmy Mubengát e cég emberei úgy „tették fel” 2010 októberében – kitoloncolásakor – egy repülőgépre a Heathrow-n, hogy belehalt.

Az ügy kapcsán már múlt év őszén követelték Hartmann lemondását, többek között egy Facebook-csoport is.

 

Levelében Vidnyánszky Attila felidézte, hogy sokáig készültek a Johanna a máglyán bemutatójára, mert „London után Bécs az egyik legnagyobb ’magyar’ város” és szerettek volna az ottani 200 ezres magyar közösségnek örömet okozni.

A Nemzeti Színház igazgatója azt írta: annak ellenére fogadták el a Burgtheater felkérését, hogy a bécsi intézmény vezetője előzetesen a sajtó útján tudatta: nemet mond budapesti intézmény meghívására.

„Egy olyan találkozóra szóló meghívást utasított vissza, amelyen többek között Oroszország, Norvégia, Bulgária, Szerbia, Litvánia vezető színházai vesznek részt március 26. és április 7. között a budapesti Nemzeti Színházban.

„Mi nem politikai, hanem a művészi kvalitások alapján hívtunk rangos társulatokat” − írta az első alkalommal megrendezendő Madách Imre Színházi Találkozó (Mitem) kapcsán Vidnyánszy Attila.

A Burgtheater szeptemberben azzal indokolta távolmaradását a budapesti fesztiválról, mert úgymond „a jelenlegi magyar kormány kultúrpolitikusaival, köztük Balog Zoltán miniszterrel és Vidnyánszky Attilával szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy ők a találkozásainkat utólag gyakran másként állították be, mint ahogy azok zajlottak”.

Vidnyánszky Attila a levélben azt írta: a Burgtheater vezetője által megfogalmazott visszautasítás módja és érvei rendkívül sértőek voltak, azonban a jó szándék jelenként a Nemzeti Színház vezetése úgy gondolta, a párbeszéd híveként elfogadja a bécsiek meghívását.

„A Burgtheater háza tájáról érkező hírek azonban elbizonytalanítottak bennünket. Olvassuk a cikkeket, amelyek arról tudósítanak, hogy az Ön által vezetett intézmény 50 millió eurós költségvetés mellett 8,3 milliós (több mint 2,5 milliárd forint − a szerk.) veszteséget halmozott fel.

Matthias Harmannt még 2009-es beiktatása előtt Franz Morak államtitkár nevezte ki közvetlenül – már 2006-ban − a legjelentősebb osztrák színház élére. Pályáztatás nélkül, más szóba jöhető jelöltet meg sem hallgatva, senkivel sem konzultálva.

A Burgtheater rendezője − és akkoriban a salzburgi ünnepi játékok színházi igazgatója −, Martin Kusej (a karintiai szlovén kisebbség egyik elismert művésze), akit a kritikusok többsége támogatott, akkoriban jelentette ki: soha többé be nem teszi a lábát a Burgtheaterbe. Ehhez tartja is magát, 2011 óta Münchenben intendáns.

A történet ironikus szála: az államtitkár Morak egykor a Burgtheater színésze volt. Utolsó szerepe a diktátor volt Franz Grillparzer darabjában, az Ottokár király tündöklése és bukásában. Államtitkár az európai tiltakozást kiváltó ÖVP−FPÖ-koalíció idején lett.

Hűtlen kezelésről, adatok meghamisításáról, kreatív könyvelésről, közpénzek magánszámlákra jutásáról szólnak a hírek Bécsből. Halljuk, hogy ön a testvérét és a sógorát nevezte ki a színház ifjúsági programja vezetésére.

Olvassuk az elemzéseket, amelyek heves kritikával illetik az ön igazgatói tevékenységét. Legújabban pedig azt halljuk, hogy a társulat bejelentette ön iránti bizalmatlanságát” − olvasható a Matthias Hartmann-nak címzett levélben.

Vidnyánszky Attila szerint jelen helyzetben úgy tűnik, a Burgtheater nem a megfelelő helyszín ahhoz, hogy egy másik ország ügyeivel kapcsolatban a közvetítő szerepét betöltse. Legalábbis mindaddig, amíg saját financiális és etikai ügyeit nem rendezi.

„Ebben a bizonytalan helyzetben a legmegnyugtatóbb döntés számomra az, hogy sem az általam vezetett intézményt, sem annak művészeit nem teszem ki annak, hogy a Burgtheaterben és az osztrák színházi életben dúló vitákban, botrányszagú eseményekben bármiféle eszközzé váljanak” − indokolta döntését Vidnyánszky Attila.

A budapesti Nemzeti Színház vezetője levelében kitér arra is, hogy a Burgtheater a Nemzeti Színház legköltségesebb előadását hívta meg fesztiváljára.

„Mi ezt értékelve vállaltuk a költségek megosztását, ám az Önök kötelezettségvállalásáról eddig semmilyen érdemi információt nem kaptunk.

A fentebb említett súlyos financiális gondokról szóló híreket hallva azonban nem szeretnénk, ha a Johanna a máglyán bemutatása további anyagi kihívások elé állítaná a Burgtheater költségvetését” − fogalmazott a Nemzeti Színház vezetője.

Mint írta, a „fentieket megfontolva a budapesti Nemzeti Színház nem kíván élni a meghívással”.

Vidnyányszky Attila jelezte: a Nemzeti Színház továbbra is nyitott minden művészi érték fogadására, így a Mitem nemzetközi színházi találkozó következő alkalmára szívesen látják a Burgtheater valamelyik előadását is.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként március 26. és április 7. között a Nemzeti Színház rendezi meg és ad otthont a Madách Nemzetközi Színházi Találkozónak (Mitem).

A Mitem az orosz színház hagyományait, más kultúrákra gyakorolt hatását helyezi a középpontjába. A mintegy kéthetes mustra programjába tizenegy ország teátruma kapott meghívást.

A Burgtheater múlt év szeptemberében utasította vissza Vidnyánszky invitálását. A pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház idén február elején mondta le a részvételt, a „magyar színházi élet helyzetére” hivatkozva, kissé homályosan érvelve.

A Burgtheater az eredeti tervek szerint március 14. és 19. között rendezi meg Magyarország Fesztiválját, amelyre a Nemzeti Színház mellett független társulatokat hívott meg.

A Kivonatok egy színházi szcénából alcímet viselő programsorozat keretében − a Nemzeti Színház távolmaradásával − végül  négy  színházi előadást, két irodalmi estet és egy pódiumvitát rendeznének.

A programok „az identitásért színházi eszközökkel folytatott küzdelmet” járnák körbe.

A fesztiválon szerepelne a Forte Társulat Kristóf Ágota A nagy füzet című regényének színpadi feldolgozásával, amelynek Horváth Csaba a rendezője.

Meghívták Bodó Viktor Anamnesis című rendezését − a Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkcióját − és a Krétakör társulat Korrupció című darabját, Gulyás Márton rendezését.

Pintér Béla és Társulata a Szutyok című darabbal venne részt a fesztiválon.  A felolvasóestek vendégének Tóth Krisztinát és Márton Lászlót hívták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.