Kicsike, zsúfolt panellakás Lengyelországban. Két belügyes éppen laza házkutatással őrli fel Danuta Walesa, a későbbi Nobel-békedíjas és államelnök villanyszerelő feleségének idegeit, aki legjobban azon húzza fel magát, hogy a már-már megszokott, de mégse normális helyzet miatt majdnem lekési II. János Pál, a lengyel pápa hazai zarándokútjának televíziós közvetítését. Danuta letérdelve nézi a derűsen mosolygó katolikus egyházfőt a tévében. Aztán letérdel az egyik belügyes is, csak társa szigorú tekintetének hatására áll fel gyorsan és csinál úgy, mintha csak valamit keresett volna a padlón.
Andrzej Wajda filmjének ez a jelenete önmagában is megmutatja, miért találó Norman Davies kiváló Lengyelország történetének eredeti, angol címe: Isten játszótere (God’s Playground). Az elképesztő ellentmondások földje volt az ország végig a huszadik század során. Csak itt történhetett meg az is, hogy a proletariátus és a néphatalom nevében uralkodó kommunisták ellen a munkások csaknem tízmillió főt számláló független szakszervezetbe tömörülve küzdöttek egy egyszerű gyári munkás vezetésével, az értelmiség és a katolikus egyház jelentős részének támogatását is élvezve.
A Szolidaritás története viszonylag közismert nálunk is a kezdetben biztató tárgyalásokkal, majd a hadiállapottal és az internálással egészen a térség rendszerváltásainak nyitányaként is említhető kerekasztal-tárgyalásokig. Az említett villanyszerelő, Lech Walesa pedig maga két lábon járó ellentmondás, ahogy azt már a film elején megállapítja Orianna Fallaci, a világhírű olasz újságírónő, aki hosszas interjú során próbálta megfejteni a semmiből jött népvezér titkát. Családapa és nyughatatlan bajkeverő, temperamentumos békeharcos. Wajda filmje is erre a titokfejtésre vállalkozik, azzal a bevallott céllal, hogy Walesa történelmi jelentőségét hangsúlyozza, melyet némiképp elhalványítottak a rendszerváltás utáni évtizedek belpolitikai küzdelmei, melyekben a Szolidaritás világhírű vezetője is komoly tekintélyvesztést szenvedett el. Ezért a film csak a rendszerváltásig meséli el a hatgyerekes családfő élettörténetét, onnan indítva az elbeszélést, ahogy Walesa még fiatal munkásként belekeveredik az 1970-es, véresen levert sztrájk eseményeibe.