Walesa: a Nobel-békedíjas villanyszerelő

Már a magyar mozikban is látható a világhírű lengyel rendező, Andrzej Wajda filmje Lech Walesáról.

Szathmáry István Pál
2014. 03. 21. 11:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kicsike, zsúfolt panellakás Lengyelországban. Két belügyes éppen laza házkutatással őrli fel Danuta Walesa, a későbbi Nobel-békedíjas és államelnök villanyszerelő feleségének idegeit, aki legjobban azon húzza fel magát, hogy a már-már megszokott, de mégse normális helyzet miatt majdnem lekési II. János Pál, a lengyel pápa hazai zarándokútjának televíziós közvetítését. Danuta letérdelve nézi a derűsen mosolygó katolikus egyházfőt a tévében. Aztán letérdel az egyik belügyes is, csak társa szigorú tekintetének hatására áll fel gyorsan és csinál úgy, mintha csak valamit keresett volna a padlón.

Andrzej Wajda filmjének ez a jelenete önmagában is megmutatja, miért találó Norman Davies kiváló Lengyelország történetének eredeti, angol címe: Isten játszótere (God’s Playground). Az elképesztő ellentmondások földje volt az ország végig a huszadik század során. Csak itt történhetett meg az is, hogy a proletariátus és a néphatalom nevében uralkodó kommunisták ellen a munkások csaknem tízmillió főt számláló független szakszervezetbe tömörülve küzdöttek egy egyszerű gyári munkás vezetésével, az értelmiség és a katolikus egyház jelentős részének támogatását is élvezve.

 

 

A Szolidaritás története viszonylag közismert nálunk is a kezdetben biztató tárgyalásokkal, majd a hadiállapottal és az internálással egészen a térség rendszerváltásainak nyitányaként is említhető kerekasztal-tárgyalásokig.  Az említett villanyszerelő, Lech Walesa pedig maga két lábon járó ellentmondás, ahogy azt már a film elején megállapítja Orianna Fallaci, a világhírű olasz újságírónő, aki hosszas interjú során próbálta megfejteni a semmiből jött népvezér titkát. Családapa és nyughatatlan bajkeverő, temperamentumos békeharcos. Wajda filmje is erre a titokfejtésre vállalkozik, azzal a bevallott céllal, hogy Walesa történelmi jelentőségét hangsúlyozza, melyet némiképp elhalványítottak a rendszerváltás utáni évtizedek belpolitikai küzdelmei, melyekben a Szolidaritás világhírű vezetője is komoly tekintélyvesztést szenvedett el. Ezért a film csak a rendszerváltásig meséli el a hatgyerekes családfő élettörténetét, onnan indítva az elbeszélést, ahogy Walesa még fiatal munkásként belekeveredik az 1970-es, véresen levert sztrájk eseményeibe.

 

 

Természetesen nem éppen megalapozott kritikai érv egy film megítélése kapcsán az előzetes nehézségek felsorolása, de azt mindenképp fontos kiemelni: Wajda és a stáb nagyon nehéz feladatra vállalkozott. Egyfelől egy meglehetősen hosszadalmas, fordulatokkal teli „politikai krimi” történéseit kellett megfelelőképpen tömöríteni, hogy a nem lengyel nézők is értsék azokat a lépéseket, amik a Szolidaritás megszületéséhez, majd hosszú küzdelméhez és végül győzelméhez vezetett.

Másfelől egy olyan élő legendát kellett hús-vér emberként bemutatni, akinek mozdulatait és hanghordozását hazájában mindenki ismeri, ugyanakkor magánéletének részletei korántsem annyira közismertek, mint annak a politikai pályának a mozzanatai a Nobel-békedíjban és az államfővé választásban csúcsosodtak ki. Szerencsére Wajda elkerülte azt a csapdát, hogy az életrajzi film kereteit túlzott művészkedéssel, felesleges kitérőkkel feszítse szét.

 

A történetben visszatérő motívumként feltűnő – dramaturgiailag nem elengedhetetlenül szükséges – Fallacci-interjú pillanatai is felfoghatók egyfajta lehetőségnek arra, hogy az akkori Walesa gondolatain keresztül a filmben elmesélt történet után történekre is legyen utalás, hiszen a lengyel muszáj Herkules az olasz újságírónőnek világosan ki is fejtette, milyen politikai sorsot lát maga előtt, és helyesen ítélte meg a buktatókat.

Wajdát nem hagyta cserben az arányérzéke, és sikerült viszonylag feszes dramaturgiai ívet adni annak a sorsdöntő húsz évnek, ami a kelet-közép-európai kommunizmus bukása szempontjából döntőnek bizonyult. Ráadásul nemegyszer bravúrosan keveri a dokumentumfilmes elemeket az újrajátszott jelenetekkel, nem is beszélve arról a  merész döntésről, hogy a film zenéje a korabeli lázadó rock- és punkzenekarok számaiból áll össze.

 

Persze mindez kevés is lehetett volna, ha nincs Robert Wieckiewicz, aki hosszas parkolópálya és habkönnyű mellékszerepek megformálójából mára a lengyel filmjátszás legfontosabb férfiszínésze lett. Átváltozása, amelyben rekordidő alatt kivitelezett hízásnak és fogyásnak is komoly szerepe volt, lefegyverző, magát Lech Walesát látjuk a vásznon.

(Walesa – A remény embere. Színes, feliratos, lengyel életrajzi dráma, 127 perc, 2013. Rendező: Andrzej Wajda. Forgalmazó: Cirko Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.