Baróti István elment, Esztergom elnémul

Elhunyt Baróti István, az esztergomi bazilika orgonistája, a MüPa-orgona tervezője, zseniális pedagógus.

2014. 06. 24. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn elhunyt az esztergomi bazilika orgonaművésze, Baróti István, a zenei szolgát a főszékesegyház saját halottjának tekinti.

Kárpáti József temetésén találkoztunk utoljára, ahol a zeneiskolai orgonatanítás megalapítójának hamvai mellett legközvetlenebb munkatársként mondott gyászbeszédet.

Mindig is sokat panaszkodó, de lelki és testi problémáin állandóan viccelődő ember volt Baróti István, akit 1997-ben, a II. kerületi Járdányi Pál Zeneiskolában ismertem meg tanítványaként. Egyszerre két tanítvánnyal is tudott foglalkozni: a többsíkú gondolkodás volt az egyik „betegsége”. Amíg 2-től 3-ig lévő tanítványa az asztalnál ült és játszott, a megérkező „ifjú kollégával” átbeszélte, mi történt vele a hét folyamán.

Számtalan egészségügyi problémával küszködött hosszú időn át, de fáradhatatlanul ingázott Esztergom és a Járdányi között. A bazilikai szolgálat és az amatőrök zeneiskolai nevelése között nem tett különbséget a munka színvonalában, ennek köszönhetően az országban ma legnépszerűbb vagy legismertebb orgonaművészek szinte mind átmentek a keze alatt. Nem kevés orgonista tanítványa egyből a Járdányiból a Zeneakadémiára is bejutott – zenei szakközép nélkül – vagy éppen győzött nemzetközi zenei versenyeken.

1980 óta Esztergomban a kispapok énektanítója volt, a rengeteg elbeszélés alapján mindenkivel kollegiális hangot ütött meg: talán nem is túlzás azt mondani, hogy ebben a közegben volt a legfelszabadultabb.

A bazilikában 1975 óta volt zenei vezető, ahol amint módja nyílt, nekilátott az orgona rekonstrukciójának, amivel – mint mindig is mondta – sohasem végzett teljesen. Azt mindenesetre megoldotta, hogy a mérhetetlen visszhangon áthasítson az orgona hangja és érthető játékot hallasson az asztal elől.

Amikor az ezredforduló táján felkérték arra, hogy álljon élére a MüPa-orgona művészeti tervezésének, úgynevezett hangkép-kialakításának, járdányis tanítványait is meghívta kedvcsináló „gyárlátogatásra”, így azóta sokan menőznek is az akkor megszerzett háttértudással: az orgona középső sípja kamu, egy tartógerenda van benne, csak a homlokzat egysége miatt alakították ki az elülső részét. Baróti István arról is kendőzetlenül beszélt, hogy a Nemzeti Hangversenyterem akusztikáját fájóan már a nyugati divatnak megfelelően alakítják ki, ami miatt nem hozható létre robbanó forte vagy elhaló piano a teremben – az „átlagfül” kedvéért.

Figyelme valóban nem koncentrálódott csak egy-egy (esetében inkább egy-két) orgonista vagy orgona felé: az 1980-as években kollégáival hóna alá csapta Magyarország összes orgonájának ügyét és állapotfelmérést végzett el.

Baróti Istvánnak fejében volt Liszt Ferenc valamennyi orgonadarabja, a magyar zenetörténet egyik legnagyobbjának munkásságát pedig igyekezett a legszélesebb körben terjeszteni. (Az esztergomi bazilika felszentelésének kerek évfordulóin rendre „összerakta” Liszt Esztergomi miséjét.) Ereje még arra is futotta korábban, hogy koncertező művészként bejárja Európa – orgona szempontból – legfontosabb országait, sőt, 1992-től a Zeneakadémián is tanított.

Baróti István 1940-ben született, nem alapított családot, de sosem utasította vissza a társaságot, a közösséget, a közös alkotás örömét. Róla valahogy sosem gondolta volna az ember, hogy bár állandóan belső gondjai voltak, egyszer véget ér számára a játék.

Magyarország idén elvesztette mindkét „nagy öreg” orgonistáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.