Hétfőn elhunyt az esztergomi bazilika orgonaművésze, Baróti István, a zenei szolgát a főszékesegyház saját halottjának tekinti.
Kárpáti József temetésén találkoztunk utoljára, ahol a zeneiskolai orgonatanítás megalapítójának hamvai mellett legközvetlenebb munkatársként mondott gyászbeszédet.
Mindig is sokat panaszkodó, de lelki és testi problémáin állandóan viccelődő ember volt Baróti István, akit 1997-ben, a II. kerületi Járdányi Pál Zeneiskolában ismertem meg tanítványaként. Egyszerre két tanítvánnyal is tudott foglalkozni: a többsíkú gondolkodás volt az egyik „betegsége”. Amíg 2-től 3-ig lévő tanítványa az asztalnál ült és játszott, a megérkező „ifjú kollégával” átbeszélte, mi történt vele a hét folyamán.
Számtalan egészségügyi problémával küszködött hosszú időn át, de fáradhatatlanul ingázott Esztergom és a Járdányi között. A bazilikai szolgálat és az amatőrök zeneiskolai nevelése között nem tett különbséget a munka színvonalában, ennek köszönhetően az országban ma legnépszerűbb vagy legismertebb orgonaművészek szinte mind átmentek a keze alatt. Nem kevés orgonista tanítványa egyből a Járdányiból a Zeneakadémiára is bejutott – zenei szakközép nélkül – vagy éppen győzött nemzetközi zenei versenyeken.
1980 óta Esztergomban a kispapok énektanítója volt, a rengeteg elbeszélés alapján mindenkivel kollegiális hangot ütött meg: talán nem is túlzás azt mondani, hogy ebben a közegben volt a legfelszabadultabb.
A bazilikában 1975 óta volt zenei vezető, ahol amint módja nyílt, nekilátott az orgona rekonstrukciójának, amivel – mint mindig is mondta – sohasem végzett teljesen. Azt mindenesetre megoldotta, hogy a mérhetetlen visszhangon áthasítson az orgona hangja és érthető játékot hallasson az asztal elől.
Amikor az ezredforduló táján felkérték arra, hogy álljon élére a MüPa-orgona művészeti tervezésének, úgynevezett hangkép-kialakításának, járdányis tanítványait is meghívta kedvcsináló „gyárlátogatásra”, így azóta sokan menőznek is az akkor megszerzett háttértudással: az orgona középső sípja kamu, egy tartógerenda van benne, csak a homlokzat egysége miatt alakították ki az elülső részét. Baróti István arról is kendőzetlenül beszélt, hogy a Nemzeti Hangversenyterem akusztikáját fájóan már a nyugati divatnak megfelelően alakítják ki, ami miatt nem hozható létre robbanó forte vagy elhaló piano a teremben – az „átlagfül” kedvéért.