Ha egy országban nemzeti filmakadémiát alapítanak, annak ünnepi hangulatban, a teljes nyilvánosság előtt kellene történnie. Megadni az eseményhez tartozó rangot, hiszen miért ne lenne egy filmszakmát egyesíteni és azt képviselni szándékozó szervezet létrehozása ünnep, és olyan aktus, amelyre a közvélemény is kíváncsi – utóbb pedig még büszke is lehetne rá. Főleg ha az a szervezet a teljes filmszakma egészét akarná bevonni tevékenységébe, és működéséhez közpénzt használ fel.
E lehetőséget a Magyar Filmakadémia már biztosan elmulasztotta, amelynek megalakulása – nem ismert okok miatt – olyannyira titokban történik, hogy arról még a meghívottak sem kapnak bővebb felvilágosítást.
Titokban, de nem előzmények nélkül: két évvel ezelőtt a magyar filmkritikusokat, illetve az őket tömörítő MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályt megkereste Havas Ágnes, a filmalap vezérigazgatója és Andrew G. Vajna filmszakmai kormánybiztos, hogy a több mint ötvenéves filmkritikusi díjátadót a segítségükkel miképp lehetne egy vörös szőnyeges reprezentatív eseménnyé emelni.
A szakosztály – amely a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége, a Fipresci magyar tagozataként működik – utóbb nem élt a felkínált lehetőséggel.
És tán véletlen az egybeesés, de a most megalapított Magyar Filmakadémia úgy kíván a teljes filmszakma képviselője lenni, hogy abban egyetlen területtel nem számolnak: a filmkritikusokkal.
Ez egy filmipart képviselő filmakadémia lesz, hangzik több forrásból az állítás az amerikai modellel példálózva, ám kérdés, nem lenne-e fontosabb az európai értékekhez közelíteni – az Európai Filmakadémiának pedig részét képezik a kritikusok, mint ahogy annak jelen sorok írója is tagja.
E kirekesztésnek legalább annyira nincs értelme filmszakmai összefogás hirdetésekor, mint a Magyar Filmakadémia titkos és rapid létrehozásának, valamint a körülötte felhúzott hírzárlatnak.
Az bizonyos, hogy a szervezet első találkozóján Novák Emil operatőrt választották meg elnöknek (nyitóképünkön), ami szintén nem előzmények nélküli. Novák a Magyar Operatőrök Társasága közreműködésével tíz éve szervezi meg az Aranyszem operatőrfesztivált, így Vajnáék részéről kézenfekvő lehetett a megkeresésük – így egy olyan esemény alakulhat át filmhétté, amelynek már gyökerei vannak.