Kettős, pontosabban hármas évforduló apropóján rendezték meg a Zenetudományi Intézet (ZTI) nagyszabású kiállítását, amely olyan komplex és átfogó tárlat lett, hogy tulajdonképpen a teljes magyar zene- és hangszertörténet megismerhető belőle. Persze az eseményeket egy kissé árnyalja egy szomorú aktualitás is: a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) az intézet elköltöztetését tervezi a várbéli műemlék épületből, ráadásul nagy a bizonytalanság a hatalmas eszmei értékű gyűjtemények sorsát illetően is.
Az intézet dolgozói ugyanis úgy látják, a IX. kerületbe tervezett új ingatlan paraméterei nem alkalmasak arra, hogy az intézmény integritása megmaradjon és hogy ezeket a sokszor letétként elhelyezett hagyatékokat, archívumokat ott megfelelő körülmények között elhelyezhessék. Mint arról tegnap beszámoltunk, Vásárhelyi Gábor Bartók-jogörökös a letétet illetően ezekre a bizonytalanságokra hivatkozva a nyár elején szerződést bontott az MTA-val, és a tulajdonában lévő Bartók-anyag kiürítését már meg is kezdte a Bartók Archívumból, így a Zenetudományi Intézet elveszítheti a világ egyik legértékesebb archívumát.
A kiállítás megnyitóján világosan érezhető volt ez a feszültség: míg Lovász László, az MTA elnöke egyértelműen állást foglalt a költözés mellett, az összes többi felszólaló – beleértve a ZTI főigazgatóját, Richter Pált, Batta Andrást, a komolyzenei ügyekkel foglalkozó kormánymegbízottat, valamint Nagy Gábor Tamást, az I. kerület polgármesterét – azt sugallta: az Erdődy–Hatvany-palotában van méltó helyen az intézmény, és a költözés szakmailag nem támogatható. Az ügy pikantériája: az intézet a kiállítással többek között azt is ünnepli, hogy éppen 30 éve adta át az állam a Táncsics utcai műemlék épületet a zenekutatás céljaira. Azt, hogy ez valóban méltó helye az intézménynek, Áder János is kiemelte Gróh Gáspár, a Köztársasági Elnöki Hivatal Társadalmi Kapcsolatok Igazgatóságának igazgatója által felolvasott levelében. A köztársasági elnök egyébként fővédnöke a jubileumi kiállításnak.