A fogyasztó dönti el, hogy mit vesz

A pláza túlfogyasztásra csábít, de a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum bízik a vásárlóban, aki maga dönt.

rKissNelli
2014. 11. 19. 19:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorsétteremláncok asztalai fogadnak a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum előterében: három nagyon ismert és egy Magyarországon kevésbé elterjedt gyorsétteremlánc ételcsomagolásaival, papírpoharaival rendezték be az asztalokat, a tálcapapíron az étteremláncok rövid története olvasható. Egy olyan is van közöttük, amely csak plázákban terjeszkedik, máshol nincs étterme.

Ennek ellenére – mint azt a kiállítás kurátorától, Kulich Juliannától megtudjuk – nincsenek felülreprezentálva a bevásárlóközpontokban a legismertebb, amerikai típusú gyorséttermek. A legtöbb helyen ehetünk kínait, olaszt, magyarosat, házias kosztot is az egyenhamburgeren kívül. Mégis ez a néhány gyorsétterem jut az eszünkbe, ha a plázák ételfelhozataláról van szó. A kurátor szerint azért, mert ez passzol leginkább a plázaéletérzéshez.

Utóbbit lehet szeretni vagy megvetni, de maga a bevásárlóközpont, mint azt a kiállítás bemutatja, a kereskedelem fejlődéséből következett. Az első generációs bevásárlóközpontokból, mint Budapesten a Skála vagy a Flórián üzletközpont, természetes módon fejlődtek ki a nagyobb komplexumok: a második generációs Sugár, majd a harmadik generációs, a mai értelemben vett plázát jelentő Duna Plaza és a Pólus Center. A kiállítás folytatása a múzeum állandó kereskedelemtörténeti tárlatának, amely éppen itt, a bevásárlóközpontok korszakánál zárul.

A legdöbbenetesebb tablók azok, ahol a valós igények és lehetőségek állnak szemben a kínálattal. A kutatások szerint százötvenezer vásárló tud biztonsággal eltartani egy plázát, de a vidéki városokban gyakran két-három bevásárlóközpont próbál megélni úgy, hogy az egy plázára jutó lakosság közelében sincs a százötvenezernek.

– Ilyen esetekben általában egy-egy pláza megy jól, a többiek komoly gondokkal küzdenek – mondja Kulich Julianna. Nem kevésbé beszédes az az életnagyságú kép sem, ahol egy átlagosan öltözött fiatal lány ruhadarabjainak, kiegészítőinek árát viszonyítják az átlagfizetéshez. Nem a legdrágább holmikról van szó, mégis horribilis összeg az eredmény. De még mindig kevésbé lenne tragikus a történet, ha kizárólag azt vennénk meg, amire szükségünk van.

Ez viszont sajnos nincs így, kiderül a következő tábla felméréséből: a megkérdezettek több mint 30 százaléka saját bevallása szerint gyakran vásárol bevásárlóközpontokban olyasmit, amit eredetileg nem tervezett. Elenyésző azok száma, akik ezt soha nem teszik meg. Kulich Julianna mégis arra helyezi a hangsúlyt, hogy a vásárló tudatos, értelmes ember: el tudja dönteni, hogy mit vesz meg.

A tizenéveseket sokan hajlamosak úgy elképzelni, mint akik plázákban töltik a szabadidejüket, de a múzeumban dolgozó diákok nyilatkozatai ennél összetettebb képet mutattak. A diákok a középiskolában kötelező közösségi szolgálatot töltötték itt.

A kiállításon azt a feladatot kapták, hogy foglalják össze a plázákhoz való viszonyukat. Kulich Julianna elmondása szerint a sztereotípiákkal ellentétben nem az összes tizenévesre, hanem csak egy rétegükre jellemző, hogy szabadidejük nagy részét bevásárlóközpontokban töltik. A 8-10. évfolyamos diákok 5,5 százaléka naponta, vagy hetente többször ellátogat a plázába, egyharmaduk havonta többször. Vidéken ez a jelenség jellemzőbb, mivel gyakran a plázában található a város egyetlen mozija, és más szórakozási lehetőséget is kínál a pláza.

Érdekes felvetése a kiállításnak, hogy ilyen értelemben a város és annak programkínálata versenyez a plázákkal. A kiállítás merített a Demetrovics Zsolt–Paksi Borbála–Dúll Andrea-féle Pláza, ifjúság, életmód című kutatásból, amely a drogfogyasztás és a plázázás összefüggését kutatta, de sok egyéb információt is közölt a plázalátogató fiatalokról. Mint Kulich Júlia elmondta: közvetlen összefüggést nem találtak a kutatók a drogfogyasztás és a plázázás között.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.