Swing: Törőcsik Mari mindenkit lemos

A Swing című zenészléhaságot kötelező megnézni. Egyetlen okot mondanánk, hogy miért: Törőcsik Mari.

Szathmáry István Pál
2014. 12. 05. 11:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azokra a hölgyekre gondolhatott, akik még néhány éve is örömmel választották csengőhangnak a Lady Marmalade-t, és a Mamma Mia című film minden ismétlését romlatlan és nyűhetetlen lelkesedéssel nézik meg valamelyik kábelcsatornán. És ők nem is fognak csalódni, legalábbis a tálalásra túl sok panasz nem lehet.

Fazekas, akinek belépője több mint tíz éve a Boldog születésnapot című igencsak jól sikerült filmmel egy biztató rendezői pálya ígéretét hordozta magában, mára – feltehetően a reklámfilmes rutinnak van ebben oroszlánrésze – profi filmkészítővé vált. Csakhogy valami el is veszett közben, leginkább az a szerethető báj, ami az említett debütálást oly emlékezetessé tette.

 

Üzembiztos filmet látunk, már ami a technikai megvalósítást, a zenei filmek kliséinek eminens felmondását illeti, és néhány egyenetlenségtől, rendesen el nem varrt száltól eltekintve a forgatókönyv is megáll a lábán, még akkor is, ha a történet szükségtelenül nyúlik túlságosan hosszúra és több emlékezetes poén is elfért volna még.

Három nő – Fazekas filmjét elvileg ők viszik a vállukon. Angéla, a szende jó kislány (Törőcsik Franciska), Kati, a vérbő és dögös kisgyerekes anyuka (Ónodi Eszter) és a középkorú középosztálybeliek lelki nyomorába süppedt Rita (Csákányi Eszter) útjai egy álpuccos bárban keresztezik egymást egy esős és zaklatott éjszakán. Menekültek ők, ki a saját határozatlansága és a szülői elvárások, ki a férfiakkal szegélyezett nomádélet, ki pedig a megcsalt háziasszony fojtogató szerepe elől fut.

Természetesen a megoldás nem sokat várat magára, ha három jó torkú nő találkozik, ráadásul a közelben van Emmi, az egykori ünnepelt, de mára betegeskedő és magányos díva (Törőcsik Mari), akkor elkerülhetetlen, hogy énekes triót alakítsanak a rutinos példakép útmutatásai alapján.

 

Azt már szinte meg se kell említeni, hogy első közös útjuk egy melegbárba vezet, hiszen mára olyan természetes közege lett a magyar film topográfiájának a flitteres férfiak mondén menedéke, mint Jancsó korában a szikes pusztaság vagy később a meghitten lepukkant panelfolyosó. Itt veszi kezelésbe és farag dívákat a hölgyekből Ali, a férfidizőz, akit Kulka János alakít – a közhelyes elvárásokat maradéktalanul teljesítve.

Aztán jön a balatoni hakni, különféle szerelmi bonyodalmak a turnémenedzser, a bűvész meg az idősebb udvarló kínálta férfianyag látványos mozgatásával, meg persze konfliktus, és végül a feloldás, a nagy show, ami után a nézőnek úgy kéne kimasíroznia a moziteremből, hogy a Törőcsik Franciska által előadott számot dúdolja. Ehelyett viszont úgy jön ki a néző, hogy az említett nagy finálé harmatosságát feledve egy másik, felejthetetlen előadás emléke kapaszkodik a lelkébe még sokáig.

Mert amikor Törőcsik Mari előadja a maga filmbéli búcsúszámát, ott megáll az idő, és egy pillanatra helyére kerül minden a kozmoszban. Éppen ezért felejtsük el, hogy Fazekas filmjében csak potenciálisan van jelen egy igazán szórakoztató, valóban emlékezetes közönségfilm, legyünk inkább mélységesen hálásak, hogy készített egy filmet azért, hogy a magyar film állócsillaga ismét felragyoghasson a szemünk előtt.

(Swing. Színes, magyar romantikus vígjáték, 117 perc, 2014. Rendező: Fazekas Csaba. Forgalmazó: A Company Hungary Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.